Gå till innehåll

Döden har hunnit ikapp mig igen...


wrang

Rekommenderade inlägg

om fisken dör inom en timme ,då måste koncentrationen vara superstark om det är något som läcker ur LS, kan du inte ta ur en mängd vatten i ett annat kar & testa med fisk "damsel,molly" då får du ju reda på om vattnet är okey + karet heller om det är levande stenen !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 99
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Läckström mäter du nog enklast genom en jordfelsbrytare. En annan variant är att mäta mellan en jordpungt (vattenburet element, jorden i ett väggurtag)och vattnet i karet och då ta hjälp av en sked eller dyligt för att få lite yta på ena mät pungten. Ditt instrument bör vara inställt på DCV (växelströn volt). Fast mätvärdet man får då har jag ingen aning om hur man ska tolka, och jag har heller ingen uppfattning om vad som kan räknas som skadligt för fiskarna då dom ej kommer att utsättas för samma typ av spänning som man mäter på. fast det borde kunna ge en uppfattning om man har nån pump eller dyligt som har drabbats av oxid och leder ström åt fel håll.

Vill även passa på att slå ett slag för jordfelsbrytare, det är en billig livförsäkring, speciellt om man inte litar på den som har kopplat allt med en stor härva kablar som man ska in och riva i med fucktiga händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast mätvärdet man får då har jag

ingen aning om hur man ska tolka,

kan man inte mäta med referens till ett annat kar

bara??

Men jag tror inte så mycket på terorin för att om det

skulle vara nån läckström skulle man sätt symtom på

fiskarna DIREKT när man stoppa ner dom, och även alla

bakterier skulle dött och osarkat hög nitrit.

OBS bara en teori....

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte bor på syrebrist??

det är inte det första man tänker på i ett saltvattens

akvarie, men möjligheten finns.

Så som du beskriver symtemen så skulle det kunna vara

fallet..

Det fins bakterier som furbrukar gigantiska mängder

syre.

kör du med CO2 ?

det kanske kan vara nått sånt?

kanske dålig gas eller nått? eller så läcker CA

reaktorn ut CO2 i karet?.

Jag har själv tat död på ett par discusar i mitt andra

kar när jag fick för hög halt CO2, jag vet att inte CO2

konkurerar ut syret men man kan juh kväva fiskarna med

CO2, fast då borde du ju märka på PH't

anars tror jag på dyrkarens Förklaring 1: Något riktigt

elakt (biologiskt).

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt Christian... Satt o tänkte lite... var det inte så att Du som nån skrev tidigare i tråden upplevde samma sak när du stuvat om i gamla burken? Kan det inte vara så at något av dina kärl som du förvarat vattnet i mellan bytena innehåller någon förorening som sedan följer med ut till akvariet? Hur som helst så lider jag med dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"possible oxygen deficit(test for it)"

Syrebrist som någon har föreslagit tidigare. Det finns dyra elektroniska tester... Salifert och några andra har enklare/billigare tester som mäter syrehalten.

Kör du med skummare? Skummare gör mycket bra, bland annat syresätter de vattnet.

Min främsta gissning är dock att någon av stenarna läcker ut något. Byter du 100% av vattnet så kommer allt vara frid och fröjd ett tag, tills du på nytt kommer upp i dödliga halter. Alltså måste du hitta vad som orsakar fiskdöden och varifrån det kommer.... eller byta ut allt. Har du några lavastenar? Konstgjord levande sten?

Föroreningar kring akvariet kan också ställa till det. Rengöringsmedel, hårspray och liknande kan vara mycket farliga.... och då kan en skummare göra saker och ting ännu värre genom att verkligen blanda eventuella gifter i luften med vattnet.

Labbtesterna är nog ditt främsta hopp nu.... ger de inget så är det nog bara den tråkiga byt byt byt-taktiken som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren går för fullt å har ett stort nästan konstgjord skummare vid utloppet för överrinningsröret nere i sumpen är sån fart med detta vatten ner så det skummar ut från röret.

Har hemma gjord LS och skall plocka ut dessa för säkerhet skull men dom har ju gått i karet i 3år.

Nej ingen tillförsel utav Co2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tanken slog mig tidigt i denna tråden, dvs att hemmagjorda stenen ställer till det för dig. Om den läcker något så kan det dröja lång tid innan halterna är farligt höga. Vem vet, ett 100%igt vattenbyte kanske ger dig 3 år till.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan komma till mig Christian så får du låna ett 160 lites kar så länge, där kan du lägga undan/rädda din nyköpta sten och den du fick av mig (andra hälften har jag i mitt kar så den stenen e ju ok) så kan det karet få tuffa med dina lossmejslade koraller medans du reder ut resten. Har du svårt med plats kan du ställa det i källarn här så länge.

Personligen har jag lite svårt för sten-teorin eftersom den funkat i många år och över en natt så dör alla dina fiskar. Även om det skulle vara den hemmagjorda stenen som som sakta men säkert höjer nåt värde så har du gjort så många vattenbyten och spätt ut det vattnet så mycket så det känns inte heller rätt.

Men eftersom du fortfarande har kvar vatten efter förra krashen så tror jag snarare på nåt biologiskt (bakterievarianten eller nån sjukdom) som snabbt förökar sig även om du gör partiella vattenbyten. (jag vet inte om det finns nån bakterie som dödar en fisk så snabbt)men varför börja med det mest drastiska först?? Ha lite is i magen så räddar vi det som lever så kan ditt kar gå ett tag med kolfiltrering och UV. Så gör du en labbtest under tiden. Nästa steg e att testa norrmannens variant för500:- salt har man råd med. Jag hade inte börjat med att kasta sten för 10 000:-

Vi kan höras i kväll om du behöver hjälp, jag vågar inte lägga nåt från ditt i mitt huvudkar som du förstår men jag ställer gärna upp ett provisoriskt kar åt dig tills vidare. Säg till så sätter jag på osmosen o börjar blanda vatten.

Vi hörs.........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för allt

Har du uppdaterat eller plockat bort min hemmagjorda LS bytt "säkra" slangar mot en Silliconslang.

Allt annat lever ju i karet (koraller) så dessa behöver jag nog ej flytta. Tar bort dom om man skulle se att de börjar lossna eller lösas upp

Labbvattnet skickar jag på Onsdag morgon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Totalt blev det en 25 liters hink med egengjord LS, nån lavasten som låg där under och diverse riktig LS med några gula små filtrerar djur möjligvis är det svamp. I övrigt så verkar all annan sten okey efter att jag gått igenom det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest oceaN

Kanske en dum fråga, men det kan inte vara lavastenen? Med lite otur så kan de inehålla små mängder metaller. Det låter kanske lite långsökt, men vem vet? Bara en tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du tog en stor risk när du använde det gamla vattnet där du hade haft oförklarig fiskdöd. Förstår nog att du ville spara tid men det som jag har lärt mig under alla år är att aldrig ha bråttom.Att fisken dog bara på en timma tyder ju på att det måste vara nån slags förgiftning. Inte ens ebola dödar så snabbt utan det måste vara nåt gift.Om du måste få veta vad detta kan bero på så får du nog lämna in ett vattenprov till nån firma som kan analysera det men detta är inte en helt billg sak att göra. Det finns nog egentligen bara 2 alternativ

1. Börja om från början. Kasta bort all sten och köp nysmiley19.gifDyrt , Nä Jäkligt dyrt (Det finns ju begagnad sten på marknaden men då gäller det att du vet den stenens kondition) men antagligen det mest säkra alternativet för ett problemfriare akvarie

2. Behåll den gamla stenen och kasta bort allt onaturligt inredningsmaterial. Fyll på med nytt vatten och använd aktivt kol. Vänta 6-8 veckor och köp dig sen en liten billig frökenfisk. Dör den med efter ett kort tag följ punkt 1 enligt ovan eller köp dig ett stim neontetror alternativt skicka ut karet genom balkongen/altandörren och svär på att aldrig nämna ordet fisk mer

Skämt o sido . Vill bara försöka muntra upp dig lite i din misär just nu. Det är ju så jäkla trist när det händer nåt sånt här. Börja nu om med punkt 2 och funkar inte dettagör om allt från början (Ny sten kostar men då kan det väl inte gå åt helvete i alla fall)

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du kavlar upp skjortärmarna och spottar i nävarna och kör vidare

Mvh Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang!

Jag gjorde LS för ett par år sedan och känner igen ditt problem, jag

fick samma strul som du har nu. Jag råkade ut för detta förra sommaren,

men efter att jag gjorde lite drastiska förändringar så ordnade sig

allt. Det är din hemmagjorda sten som förstört ditt vatten, och

troligtvis också din riktiga LS som nu är fyllt av giftiga ämnen från

cementen. Cementen släpper ifrån sig metall som i sin tur tar död på

allt liv i karet. Efter att mitt fiskbestånd dött ut väldigt fort, tog

jag genast bort den hemmagjorda stenen, mitt råd är: släng skiten &

använd det aldrig igen!!!

Ta sedan bort all din riktiga LS ur ditt akvariumet & lägg den i

stora baljor med extremt hög salthalt, låt stenen ligga i baljorna fyra

dagar. Dra ner salthalten i baljorna där din LS ligger till normala

värden efter två dagar. En hel del liv kommer tyvärr att dö, men lugn,

det kommer igen. Byt ut hälften av ditt vatten i akvariumet och kör med

aktivt kol. Rör runt i korallsanden rejält när du suger ut vattnet så

smuts från sanden kommer ur akvariumet. Vattenvärdena kommer att bli

stabila efter ett par dagar. Dra på din skummare mer än nödvändigt och

filtrera vattnet genom filtervadd. Byt ut vadden varannan dag. Efter

fyra dagar kan du prova lägga ner en fisk för att se om den klarar sig.

Skrubba stenen noga och skölj den ordentligt i saltvatten. Lägg ner 10

kg sten åt gången i ditt akvarium varje dag till ditt akvarium är fyllt

med din sten.

Kör med filtervadd och aktivt kol under hela denna period. Jag gjorde

detta när jag hade min krasch efter att ha använt hemmagjord sten, och

det funkade bra för min del. Jag har idag inga problem och alla mina

fiskar mår prima. Det är bättre att lägga ett par extra kronor på

riktig LS, än att göra egen med cement / betong. Även om det funkar i

början, så kommer det så småningom att släppa ifrån sig diverse gifter

i vattnet.

/J.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitamin:

Lät nästan som samma tipps som en norrman gav mig i söndags ang hög salthalt. Vad menar du med hög? tex 1035

Korallerna hur gjorde du med dina under tiden?

Skulle det funka med ett 50% igt vattenbyte menar du å köra detta över aktivtkol

Hadde du någon algshock efter du gjort detta.

J. Svärd:

Nej jag har aldrig bråttom med saltvatten!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag låg nog lite högre i salthalten, försök ligga runt 1035-1038.

Detta är ju ganska höga halter, men det funkade när jag hade mitt

haveri. Byt 50% av ditt vatten, och kör detta tillsammans med ditt

gamla vatten genom aktivt kol och filtervadd. Du har säkert, precis som

oss flesta ett gammalt ytterfiler i en garderob. Eftersom du använder

dig av filtervadden så kommer detta att avlägsna det mesta av dina

alger. Jag kör alltid med filtervadd i några veckor under

inkörningsfasen på ett nytt akvarium. Sen använder jag enbart

osmosvatten, så algblomningar har jag aldrig haft problem med. Givetvis

kan det bli lite ändå, men det är nästan inte märkbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missade en fråga… Korallerna satte jag i ett karantänsakvarium under

tiden. När all min sten låg i mitt huvudakvarium igen, så flyttade jag

över korallerna igen. Jag har alltid ett karantänsakvarium på 180 L som

går året runt, så händer det något har jag alltid det som ett säkert

kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder man gammalt vatten från ett tidigare kar där detinträffat fisk död, så får man nog skylla sig själv!

Varför använda det gamla vattnet???smiley7.gif

Ärligt talat, varför göra/använda konstgjordlevande sten som inte ens blir som LS? Kan ju lika gärna använda faxestenar!Har man inte råd att köpaLS så borde man hålla sig till sötvatten!

Det kostar att hålla på med salt vatten, men det kostar ännu mer om man ska ta genvägar!smiley11.gif Som man bäddar får man ligga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Granlund

Hoppla, Hoppla, det var hårda ord Mr Tuskfish! Eftersom Herr´n verkar ha lite funderingar runt ämnet kanske vi ska reda ut en del begrepp.

Jag måste inledningsvis fråga dig hur du går tillväga om en fisk dör i ditt akvarium? Byter du allt vatten då?

Att använda artificiell LS finns det blandade meningar om, att det fungerar råder det ingen tvivel om MEN kravet på de produkter du använder för att tillverka stenen är självklart högt ställda. Visst hobbyn är dyr men att man väljer egentillverkad LS kan ju ha andra aspekter en ekonomiska eller? Och om du är av den uppfattningen att "har man inte råd att köpa LS så borde man hålla sig till sötvatten!" så får väl det stå för dig!

Med tanke på dina uttalanden så borde väl du kunna ge ett förslag eller kanske en workaround på problemet istället för att bara komma med spydigheter. Vad är i så fall ditt recept på lösning i detta fall? Om du inte visste det så försöker vi andra hitta lösningar på detta problem!

Sist men inte minst skulle jag vilja be dig hålla en lite mer proffsig ton i dina utalanden! Pajkastning och taskig attityd hör defenitivt inte hemma i detta forum!

Just my 2 cent!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför göra konstgjord LS? Tja,dels är det roligt att göra den,få klibba och klabba lite i sandlådan och dels kan man ju göra stenen precis som man vill ha den. Sen att det är billigt spelar ju inte så stor roll med tanke på att man får härda den i en bäck eller dyl i ½-1 år. Men jag gjorde den ju bara för att jag är snål...jag tyckte faxen var så dyr(att den är lika porös som gråsten är inget jag bryr mig om).smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...