Gå till innehåll

Döden har hunnit ikapp mig igen...


wrang

Rekommenderade inlägg

Nåja, släpp nu Mr. Turkfish inlägg, må hända det var lite klantiga kommentarer, men han vaknade säkert bara på fel sida idag! smiley2.gif.

Det viktigaste är ju att Wrang får igång sitt akvarium igen, och att hans fiskar i framtiden ska må bra…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 99
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ta kontakt med Göteborgs Universitet, Kemi- eller Biologi-institutionerna! Kolla följande länk för en översikt av de olika institutionerna. http://www.science.gu.se/forskning/forskningssidor.shtml

Jag antar att de som troligast kan hjälpa dig är de analytiska kemisterna vid Chalmers: http://www.amc.chalmers.se/index.htm

Om de inte har tid att hjälpa dig direkt så brukar de kunna hjälpa till att hitta någon lämplig instans.

Hoppas det löser sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med att testa efter giftiga ämnen i vattnet är att du mer eller mindre måste veta vad du letar efter, annars blir det en bökig historia, Nitrat ,Nitrit och allt det som du själv kan testa är ju inget problem eftersom att du vet vad du söker, men för att hitta andra okända ämnen såkrävs mer avancerad metoder , men ingenting är omöjligt...Chalmers är nog en bra början.

Hoppas att det löser sig

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ring ditt lokala vattenreningsverk och fråga vart de skickar sitt vatten på analys. Alternativt hälso och miljöskydd på kommunen då de har kontrollansvaret för analysdata för ledningsvattnet och då borde veta vilket kommersiellt laboratorium som utför analyserna.

Chalmers är väl en ide men som gammal doktorand vet jag att intitutioner sällan gör uppdragsanalyser om de inte är direkt forskningsrelaterade. Men känner du någon där kan de ju göra det vid sidan om.

KTH har för övrigt en avdelning för Vattenkemi, kolla på nätet. GU har avdelningar för Marin toxikologi samt Marin ekologi.

Mvh/Rolle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag slängde in länkarna var för att jag själv fått mitt vatten testat av GU och även fått levererat naturligt havsvatten av Kristinebergsstationen. Det är möjligt att jag haft tur med att hitta "rätt" person men jag upplever inte att de vid något tillfälle varit särskilt knussliga med att upplåta tid och utrustning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den hemmagjorda stenen kan som ni kommit fram till vara boven i dramat. Cement kan innehålla vissa tungmetaller som krom och kadmium. I varje fall i Danmark används också flygaska (aska från rening av rökgaser vid kraftvärmeverk) vid cementtillverkning. Flygaska innehåller diverse suspekta ämnen.

Det har på detta forum diskuterats tungmetallinnehåll i salt. En teori som har beskrivits har (om jag minns rätt) gått ut på att tungmetallföroreningar från saltet anrikas i levande sten och sedan frigörs vid tillfällig sänkning av pH. Det skulle kunna vara så att metaller från cement i den konstgjorda stenen på samma sätt frigjorts. Båda Christians incidenter har ju inträffat vid nyuppsättning/flyttning av akvariet, då man kan misstänka att vattenkemin är mindre stabil än annars. Annars tycker jag teorierna om förgiftning från till exempel döende svampdjur eller andra giftiga djur låter trovärdiga. Ämnen från silikon i eller rengöring av det nya karet skulle också kunna förklara de senaste dödsfallen.

Vad gäller labanalyser så blir det som sagt svårt att söka efter ”allt”. Rapporteringsgränsen för tungmetaller i vattenprover som innehåller salt blir också högre än normalt. Det är inte heller säkert att till exempel tungmetaller finns kvar vattnet (enligt teorin om anrikning av metaller från salt). Det finns även andra saker man måste tänka på vad gäller provhantering.

Naturliga gifter blir svåra att söka efter. Det finns dock vissa tester där man kollar ett vattens påverkan på vissa organismer (t ex vissa bakterier eller sebrafiskar), men det gör man nog enklast med egna black molly.

Man måste veta vid vilka halter ämnena blir giftiga. Rapporteringsgränsen för analysen måste vara lägre än denna halt. Vissa jämförelsehalter finns för t ex tungmetaller i i varje fall sötvatten, biologiska institutioner/toxikologi/marinbiologi/oceanografi m m på universiteten kanske vet mer.

Exempel på privata labföretag:

www.analycen.se

www.alcontrol.se

www.analytica.se

Eventuella priser på sidorna är exkl moms. Personligen skulle jag nog hellre köpa ny LS för pengarna. Å andra sidan skulle det vara intressant att få reda på om det finns några mätbara halter av t ex tungmetaller i vattnet.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta det var inte meningen att jag skulle vara så hård, men du får trösta dig med att jag skäller lika mycket på den där "J.Svärd"!

Jag ber om ursäkt wrang!

Granlund skrev: Jag måste inledningsvis fråga dig hur du går tillväga om en fisk dör i ditt akvarium? Byter du allt vatten då?

Det är skillnad omen fisk dör än alla dör på en gång, eller? Dör alla så är det ett allvarligt fel! Jag hade inte använt det gamla vattnet, 100% nytt! Hivat den konst gjorda stenen! Lagt levande sten och koraller i ett annat kar under tiden tills värdena har stabiliserats sig i det nya karet! Fast det är ju inte säkert attden levade stenen som var kvar var så fräch!

Hiva all sten, lägg korallerna i ett kar! Kör igång med helt ny sten och 100% nytt osmosvatten!

Det som vitamin skrev stämmer nog lite: Turkfish inlägg, må hända det var lite klantiga kommentarer, men han vaknade säkert bara på fel sida idag! smiley2.gif

Men vitamin låter förnuftig/vettig så lyssna på honom!

Ta nya tag igen! jag ber om ursäkta igen för min kritik!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt é okey nu.

Fick svar från det labbföretag som jag skickade proverna idag till.

Svar

Nitrat 10

Nitrit 0,01 mg/l

Mangan 0,09 mg/l

Järn 0,01 mg/l

Koppar 0,00 mg/l

Tyvärr så kunde de ej mäta så mycket mer just där skulle jag ha en mer utfärlig redovisning så skulle detta kosta 1000:-

Så dessa värden är ju okey

Men vad är Mangan??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Crotalus

Manganmineral, som oxider, silikater och karbonater finns vida spritt i naturen. På botten av oceanerna lär det finnas brytvärt manganmineral, på vissa platser med ett manganinnehåll på 24%. Manganmalmer förekommer i USA, Brasilien, Australien, Sydafrika, Gabon och Indien.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mangan är ett essentiellt spårämne som förekommer i höga halter i lava och i hårt industraliserade områden. Enligt en rapport från Hawaii EDU såligger bakgrundsvärdena kring aktiva vulkaner runt om Hawaii på ca 0.09 mg/L. Enligt Spotte:s "Seawateraquarium the captive environment" så bör halterna ligga på ca 0,0002mg/L.

Entabell överolika ämnens koncentration i havsvatten:

http://www.mbari.org/chemsensor/summary.html

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar att bli lite väl invecklat nu tycker jag. Är helt säker på att det handlar om förgiftning. Tycker att vitamin har ett väldigt bra svar. han har själv erfarenhet av samma problem och det tycker jag är mest relevant. Följ hans råd då han är den ende som gått i genom sammasak och inte som oss alla andra som kommer med olika teorier.Testa hans lösning på problemet först Wrang så kanske det löser sig och blir bra. Lycka till

må alla ha ett gött saltvattensakvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla aluminium halten... Aluminium sätter sig ju på gälarna om jag inte minns helt fel... va ju ett tag sen jag läste om metallförgiftningarsmiley5.gif.

Eller har du haft någon palythoa som dött? Kan ju ha släppt lite palytoxin? Säkert nån som vet mer än jag om det? Bara en idé!

suger stenhårt när fisk dör så här!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta kontakt med Göteborgs Universitet, Kemi- eller Biologi-institutionerna! Kolla följande länk för en översikt av de olika institutionerna. http://www.science.gu.se/forskning/forskningssidor.shtml

Jag antar att de som troligast kan hjälpa dig är de analytiska kemisterna vid Chalmers: http://www.amc.chalmers.se/index.htm

Om de inte har tid att hjälpa dig direkt så brukar de kunna hjälpa till att hitta någon lämplig instans.

Hoppas det löser sig!

Jag tycker också du ska vända dig till nått universitet, känner du ingen som pluggar läkare,biolog eller nått annat?

Kanske nån här på forumet som läser?

Anars kan man vända sig till sitt vattenverk här där jag bor kan dom testa

Turbiditet FNU

Lukt

Färg

COD (Mn)

Konduktivitet 25 C

pH

Alkalinitet, HCO3

Hårdhet total

Järn, Fe

Mangan, Mn

Ammoniumkväve,

Nitritkväve, NO2-N

Sulfat

Natrium

Heterotrofa bakt 20 C 2 d

Heterotrofa bakt 20 C 7 d

Koliforma bakt 35 C MF

E.coli 44 C MF

kanske inte är så intresant men ändå.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Karlsson

Kan det inte manganförgiftning då omdet enligt de uppgifter Xavante hittat endast ska vara 0,0002mg/L?smiley5.gif.

Wrang du verkade ju ha mera "Hawaii-värde" i ditt kar enl. de lab-svar du fick och de kan väl inte vara alltför normalt antar jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering.

Har som sagt plockat bort alla hemmagjorda Levandesten lite lavasten som jag hadde i karet.

Har nu kört med aktivtkol i en vecka och korallerna verkar må bättre än på länge.

Så kolet har gjort sitt posetiva

Kommer att köra så här nu under sommaren skulle det vara så att det ändå ej vill sig så köper jag ny sten ca 75Kg.

Värdena för de olika är det samma som innan.

Testar att köpa en fisk nästa vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte läst alla....inlägg i tråden så jag vet inte om detta har diskuterats. Jag tror att det är en parasit typ oodium eller något liknande. Det har slagit ut mina kirurger vid ett par tillfällen trots min UV. Men då borde du ju ha sett någon form av prickar eller damm på fiskarna.

Gifterna och metallernasom har diskuterats borde döda korallerna innan fisken visat några sjukdoms tecken. Därför tror jag på en parasit. Inga gifter ger sig väl på bara fiskar ..... eller?

/ Mattias

Ps. Förlåt att jag startade tråden igen. ;) Ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om detta kan vara något att kolla närmare på,upptäckte det när jag höll på att kolla upp clowner på RK:

The final external parasite to be concerned with is known as Amyloodinium ocellatum. Unfortunately, this parasite is considerably destructive and treatment is a crapshoot at best. In most situations, the hobbyist will not realize something is amiss until their fish start dieing. At this point, treatment is probably too late. In the rare situations that this parasite is caught in time, the most effective treatment is copper followed by a day of lowered salinity. The lowered salinity does not kill the parasite, but it will cause it to fall off of its host, thus relieving some of the stress caused by the parasite.

http://reefkeeping.com/issues/2003-10/hcs3/index.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...