Gå till innehåll

Är mina värden korrekta?


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Med god belysning och Ca + Mg i sin ordning så "bör" du få se en explosion av kalkalger i ditt kar. Tycker det är konstigt att du inte sett till några ännu? Mitt 400L är snart helt lila och det med bara 2x36W.

Har du av någon anledning ett mindre berikat salt?

Har du något i karet som formligen äter upp ditt Ca+Mg? (Stenkoraller?)

Ändå så har du avsaknad av våra lila vänner...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med god belysning och Ca + Mg i sin ordning så "bör" du få se en explosion av kalkalger i ditt kar. Tycker det är konstigt att du inte sett till några ännu? Mitt 400L är snart helt lila och det med bara 2x36W.

Har du av någon anledning ett mindre berikat salt?

Har du något i karet som formligen äter upp ditt Ca+Mg? (Stenkoraller?)

Ändå så har du avsaknad av våra lila vänner...

Jag har kalkalger, men det är bara de kalkalger som jag hade på stenarna som jag köpte på typ JR och av Aquawarehouse mm som är nya. Och dem är inte heller helt täckta så jag håller ju tummarna för att dem ska bli mer lila, men nu går det varken framåt eller bakåt med dem. Det står helt still :/

Köpte saltet som jag postade en post om här på JR Akvarium nere i Täby när jag och Jörgen och Erik var ned :)

Det ska tydligen vara bra.

Men jag har även salt av Reef Crystals (en grön hink med gult lock) som jag har använt.

Jag har 4 st stenkoraller som jag satt ned senaste veckan.

Har dock inte avsaknad av bruna alger och lite smågröna.. men de där rostbruna slemalgerna klarar jag mig gärna utan :/

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du hade 1.023 och i instruktionen förespråkade de 1.026 för reefakvarier. Om du höjer upp till 1.026 så bör dina värden ändras en del. Ta och blanda en tio liters hink till 1.026 - låt den stå med cirk. i ett dygn och mät kalciumhalten efter ett dygn. Saltet är inte fuktskadat? Men mät upp på ett dygn gammalt salt så kan du utesluta eller bekräfta att felet ligger i saltet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet jag om det är fuktskadat?

Det var stenhårt och man fick hamra ut bitar av det när jag skulle plocka det ur plastpåsen.. :/

Jag ska prova blanda salt i en hink nu ikväll och testa sen i morgon vad jag har för värden.. bra tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenhårt salt innebär att det har bundit fukt!

I din hink med Reef Crystals så är saltet som sand. Hade den däremot stått ett tag utan lock, ja då hade du fått knacka lös klumpar och försökt lösa upp dessa. Själv hade jag en påse med Reef Crystals som inte var helt lufttät, vilket gjorde att det klumpade sig rätt fort...

Följfrågan blir väl varför vanligt bordssalt inte klumpar sig?

Svaret är klumpförebyggande medel, något som inte hör hemma i ett revakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag misstänkte att det kunde ha bundit fukt. Men vad är det för något som påverkar om det har bundit fukt?

Fraktskada i något led. Det är wellpapp och plastpåse vi pratar om, inte en tättslutande plasthink i 2mm gods.

Förstår dom i och för sig, boxar är bra mycket mer stapelbara än hinkar och dessutom billigare, något som bidrar till att det där saltet säkert är en aning billigare.

Vad effekten blir av fuktbindning? Jadu Lasse, förklara för oss okunniga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror som sagt Lasse är den som har större koll på det här...

I det här fallet hade jag fyllt upp en 120L hink med osmosvatten+Reef Crystals med kanske 1.030 salthalt för att höja saliniteten till över 1.025 i karet. Man vinner två saker med detta:


  1. Saliniteten höjs, vilket förmodligen ger bättre mätvärden för Ca+Mg
  2. Vi försäkrar oss om ett verifierat bra salt

Samtidigt kommer ju denna aktion inte förtälja om det var något fel på kartongsaltet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom de moderna revsalterna ofta håller en koncentration av kalcium och magnesium ganska nära mättnadsgraden (för vatten av rätt salthalt, 32-35 promille) så kommer risken för att en fuktskada fäller ut kalcium och magnesium som kalcium och magnesiumkarbonat vara stor (vissa skulle säga 100%). Dessutom blir saltet tyngre (innehåller mer vatten) och detta gör att du inte kan använda vågen på samma sätt för att mäta dig till rätt koncentration i promille. Salter som är anpassade för kranvatten har ibland en annan kalcium och magnesium koncentration också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kartongsaltet kommer jag att mäta när jag kommer hem.

Har dunkat i saltet i en tom reefcrystals salthink tillsammans med osmosvatten och en cirkulationspump som står där hemma och snurrar på. :)

Så det lär vi få svar på sen ikväll vad det är för värden på det saltet jag köpte i somras.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar iofs aldrig använda vågen när jag tillsätter salt. Jag brukar hinka i en lämplig mängd och sedan pyttsa på med mer salt och testa mig fram tills jag ser att vipparmen på min mätare står där jag vill ha den. Kring 1.025-1.026.. :)

Iofs så har jag bara gjort detta i starten när jag fixat och donat..

Nu kanske man ska beräkna lite mer noga på de 120L som jag har och dosera ReefCrystals utifrån det.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall aldrig blanda starkare lösning än vad du skall ha i karet eftersom du alltid riskerar att få för hög kalciumhal och därmed utfällning. Spä ut till 1.026 och mät. Om du får ett väldigt lågt värde får du nog göra om testen och blanda 1.026 redan från början och mäta i morgon kväll

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min hink:

MG: 1050

CA: 315

I mitt akvarie:

MG: 900

CA: 315

Jag tror inte att 1050 och 315 är bra värden för nyblandat salt i osmosvatten? Hmm..

Vattnet i hinken blandade jag i förrgår kväll.

Vattnet i mitt akvarie blandade jag i för några månader sen. Kommer inte ihåg exakt när. Går ta reda på i min tråd iofs =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nog för att många här säger att Triton är kungen av salt, men inte tusan håller jag med ;)

Får skälla lite på dem för saltet.. men men..

Har redan beställt en ny hink med salt av Aquawarehouse. Kommer på tisdag. Ska göra ett rejält vattenbyte på 120L. Har fyllt upp min regntunna med 100L osmosvatten ungefär..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...