Gå till innehåll

Är mina värden korrekta?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Tänkte att jag skulle börja helgen med ett första test av akvariets vattenvärden. Har inte tagit alla värden tidigare, men nu tog jag en på precis alla tester jag hade, nämligen dessa:

mg 600 (kvar 0.4 kvar i spruta)

nh4 0

po4 0.25

kh 8.3

no3 20

ca 165 (kvar 0.37ml i spruta)

PH 8.3

no2 0

Nu vet jag inte exakt hur jag ska läsa av MG och CA - mätaren så jag skrev också hur mkt som var kvar i sprutan sedan jag droppat i. Dvs 60% respektive 63% av sprutornas 1.0ml vätska sprutades ned innan jag fick färgomslaget.

Någon som kan göra en analys av dessa värden och se om jag räknat rätt på CA / MG och hur jag i så fall skall förbättra mina värden?

Tycker inte att PO4, NO3 och CA, MG verkar vara så speciellt bra.

Tack på förhand.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Om du testat med salifert så säger min lapp att där e calcium 315 med 0,37 i sprutan och mg 900 med 0,4 kvar i sprutan.

Dessa bör kanske buffras upp lite.

Fosfatena bör ju vara 0, kör med rowaphos eller liknande om du inte redan gör det.

Nitraterna är ingen större fara, helt normalt med det värdet i startren, det betyder att nitriferingen funkar.

Jag vet inte hur lång du kommit med starten, längesen jag läste i din tråd.

Ska göra det pronto.

Efter snabbskummning av tråden, har ju kommit en bit på väg... fint.

Salinteten börjar man fundera över lite, me dessa värden.

Vilket salt använder du?

En del sorter har låga värden av ca och mg från fabrik.

Gör om testen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är saliferts tester jopp!

Måste ta fram och lusläsa lapparna igen. Låter ju skumt att man ska läsa de två olika skalorna annorlunda.. hmm.

Fosfater försöker jag få ned på 0 med ultraphos, men har inte kört den på ett tag för mitt ytterfilter störde mig som fan )= Lever om mer än hela akvariet totalt.. utan tvekan.

Får faktiskt ibland gå fram och lysa i akvariet för att se nu om pumpar å grejor är igång. Det måste vara ett bra betyg på ljudnivån iaf.. fast då har jag iofs datorn igång som skapar lite bakgrundsljud..

Har börjat få en del röda slemalger och bubblor på dem och på andra ställen i karet.. och det är lite äckligt :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik! Stämmer ditt Mg-värde så är det ett mycket märkligt värde på ett kar som är relativt nystartat (om du använt ett skapligt salt). Kontrollmät med ett nytt test! Även Ca är konstigt lågt - pröva med ett annat test innan du gör något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska göra nya test i morgon bitti få se om jag får andra värden. Vet inte hur mkt såna här test kan fela för att man droppat lite fel, men det känns som jag var rätt noga när jag testade dessa 2 ggr.

Ska testa en tredje omgång i morgon bitti. Tar mina värden från övre delen av den stora tanken, inte i sumpen.

Antar det är samma värden överallt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det är rätt så galna värden faktiskt :D

Men är det bara dratta i dem så stabiliseras värdena sen?

Antar att akvariet får en rejäl chock om jag trycker i det där..

Nej för sjutton, 10 procentiga dagligen vattenbyten till du når rimliga nivåer är nog en bättre metod !

Låååååååååååååångsamt är modellen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det är rätt så galna värden faktiskt :D

Men är det bara dratta i dem så stabiliseras värdena sen?

Antar att akvariet får en rejäl chock om jag trycker i det där..

Tillsätt allt försiktigt om det är så att du blir tvungen. Observera att Mg-tillsatsen kommer att höja salthalten så ha även koll på den om du ska tillsätta dessa mängder.

Tänk även på att gamla tester kan visa felaktiga värden så kan du få tag på något referenstest eller nya test så är det önskvärt i detta läge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik - du har läst av fel - se Da truckas svar. Du läser av hur mycket du har kvar (Ca 0,37) och går direkt på den siffran i tabellen eller så tar du helt enkelt vad du har använt (1-0,37 = 0,63) och multiplicerar det med 500 för kalcium och 1500 för mg. Du har alltså 315 i kalcium och 900 i Mg - precis som Da trucka säger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det vattenbyten som rekommenderas , det blir betydligt billigare än att börja buffra upp värdena med kemikalier

Läste att du hade salthalt på 1,023, försök gärna få upp denna till runt 1,025, det borde bättra på värdena något, gör detta i smband med vattenbytena. Jag tippar på att en salthalt på 1,027 blir lagom i regntunnan när du blandar, tills salthalten e ok i karet.

Visserligen fukar dessa värden om du ska ha FOWL kar, men ska du ha Koraller så måste dom tyvärr upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...