Gå till innehåll

Frakta STORA koraller?!?


Rekommenderade inlägg

Jag antar att det är stenkoraller det är frågan om...

Det har diskuterats i att man kan torrlägga koraller under frakt, dvs utan vatten men i ett fuktigt tillstånd. Med det sagt borde det fungera att bara ta stenkorallen i en större tätslutande påse, samt ner i en frigolitkartong med diverse packmaterial.

Är det frågan om en mjukkorall, ja då är det nog inte så annorlunda. Möjligtvis att du behöver ha en del vatten i påsen, men så länge det är tätslutande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS kan fraktas i fuktigt tillstånd. Stenkoraller behöver vara i vatten. De kan möjligtvis klara ett par timmar beroende på art, men det stressar dem rätt hårt. Jag har testat acropora som klarade detta rätt bra, medan t.ex. hydnophora tog skada ganska snabbt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte på stenkoraller typ acropora och montipora.

Frakten kommer max ta 1,3tim.

Jag har en hink med lock till, om någon korall får plats i den borde de ju gå bra att frakta den halvt i vatten i hinken.

Om korallerna inte får plats tror ni de går bra med dubbla sopsäckar som sedan försluts?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det fanns lite montipora rester på lite LS jag köpte för nåt år sen, dom va i en frigolitlåda i rnt 1,5h och det funkade utan problem.

Kolla bara på grunda områden som torrläggs vid ebb, där står acros under stekande sol i några timmar innan vattnet kommer in igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De sps fraggar och kolonier jag köpt har jag transporterat i plastpåsar med vatten utan problem.

Visst att spser är sköra, men dom tål allt endel.

Ska du transportera stora spser, ta bara en stor påse, fyll med vatten och koraller och lägg ner påsen i en frigolit låda eller liknande, borde funka kanon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja det var synd men det kommer säkert fler möjligheter.Tänk som så att du hade nog varit tvingad att hack i tu dom för att få ner det i ditt kar ändå. 60 cm det är STORT de,något för grabbarna med stora paket. Hade gått att dela med oss alla salta gubbar o gummor i hela uppland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...