Gå till innehåll

Destilerat vatten?


Raur

Rekommenderade inlägg

Var köper man destilerat vatten nånstans egentligen? Är det macker som gäller?

Har försök söka på forumet om osmosvatten och destilerat vatten (då det väl är detta man bör använda i akvariet?) men inte hittat nåt som säger var jag kan köpa destilerat vatten eller osmosvatten.

Finns det någon "osmos-blandare" man kan köpa själv och vad går en sådan på och hur fungerar den?

Många frågor från en nybörjare detta men vi har väl alla varit i denna sitsen nångång :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var köper man destilerat vatten nånstans egentligen? Är det macker som gäller?

Har försök söka på forumet om osmosvatten och destilerat vatten (då det väl är detta man bör använda i akvariet?) men inte hittat nåt som säger var jag kan köpa destilerat vatten eller osmosvatten.

Finns det någon "osmos-blandare" man kan köpa själv och vad går en sådan på och hur fungerar den?

Många frågor från en nybörjare detta men vi har väl alla varit i denna sitsen nångång :)

Destillerat vatten köper du på apoteket. Det vatten du kan köpa på bensinstationern är avjoniserat vatten och kravet på det är inte så högt att du med säkerhet kan säga att det går att använda. RO vatten (reversed osmos) kan du tillverka själv. Kolla våra annonsörer - de har RO utrustning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Tack för snabbt svar!

Jo, jag har sett sånna där RO-utrustningar på pwss också men förstår inte hur de används. Ska de liksom sitta i akvariet och hela tiden fixa med vattnet så att då man byter eller fyller på med vatten så häller man i sötvatten och så fixar sen RO-grejen det?

Eller sätter man den där RO-grejen på en dunk där man har det vatten som man ska fylla på med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välökommen till hobbyn Lina.

Det står en del info i denna tråden:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16640

och det finns mer här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16290

och här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16621

Du kopplar alltså in den på kallvattenledningen hemmaoch tappar ur renat vatten i en dunk eller annan valfri container för blandning av salt eller påfyllning av avdunstat vatten i akvariet. Avdunstat vatten skall inte fyllas på med saltvatten, då saltet inte dunstar utan enbart vatten så att säga. Fyller man på med saltvatten så ökar du salthalten i karet tills det går åt skogen...

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

ursäkta att jag snor tråden lite

destilerat vatten, är det tillräckligt för saltkar ?

det finns ju torktummlare som samlar upp avdunstningsvattnet i en behållere... kanske man borde spara på det till karet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle innte spara det avdunstade vattnet från torktummlaren. TÄNK. Använnder du innte tvättmedel/sköljmedel när du tvettar? Om du tror att vattnet som kommer från torktummlaren är rent får du nog tänka om igjenn. Jag reagerar för att jag har sett resultat av jusst detta, det var innte mycke som levde där du, snacka om förurening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startade mit nano för några år sedan körde jag med vatten från avfuktaren (billigaste kinesen) efter att min osmos pajade. Det gick bra ända till dess jag köpte en ny osmos och fick kiselalgblommning. Ett silikatfilter löste det problemet.

I nanot var räkor, eremiter, koraller och mindre djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...