Gå till innehåll

Skummare till sötvatten


Christern

Rekommenderade inlägg

Jonstyrkan är inte tillräcklig stark i de flesta sötvatten för att få samma effekt som i saltvatten.

MVH Lasse

OK, så det är så det hänger ihop. Skulle man kunna uppnå nåt liknande (som saltvatten) om man lade ett elektrisk fält i skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela hänger på densiteten dvs. spec vikten på vattnet (salt är tyngre) vilket ger ett större partialtryck och därmed mindre bubblor. Det går dock mycket väl att skumma även sötvatten dock krävs det en diffusator och minst 10 BARs övertryck.

Detta var just vad Sander åstadkom med sina modeller "Helgoland" för att producera dricksvatten av det svagt bräckta vattnet på Helgoland. Modellerna funkar än i dag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det inte skulle gå att skumma sötvatten på grund av skillnaden i partialtryck är för mig helt obegripligt. Det borde räcka med att göra skummaren någon millimeter högre att få samma förhållanden som vid saltvattensskumning.

Så det borde finnas en bättre förklaring.

Sander säljer skummare för sötvatten

http://www.aqua-sander.de/produkte/freshskim.en.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å här är Schurans sötvattenskummare

Skimmers

Jetskim - Freshwater 150:

Freshwater skimmer with injector technology

For systems (dependent on set up) up to 25.000 litres

Technical data:

turnover: approx. 1200/h,

air suction: 450-500l/h

Dimensions:

diameter: 150mm,

standfloor: 320x230mm with pump,

height: 560mm

With Pump Eheim 1260.

jetskim_fresh150.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det inte skulle gå att skumma sötvatten på grund av skillnaden i partialtryck är för mig helt obegripligt. Det borde räcka med att göra skummaren någon millimeter högre att få samma förhållanden som vid saltvattensskumning.

Så det borde finnas en bättre förklaring.

Sander säljer skummare för sötvatten

http://www.aqua-sander.de/produkte/freshskim.en.html

Jag tror att Ingvar har fel här - det jag lärt mig är just att jonstyrkan gör att proteinspiralerna "denatueras" (ändrar sin vridning och hakar in i varandra) när de utsätts för den kraftiga "vispning" som blir när man blandar en luftström med en vattenström.. Jag har sett skummning i kraftigt belastade fiskodlingssystem (fast ingen aktiv skummare) med hög jonstyrka i vattnet - det samma i avloppsvatten. Zanders skummare är just för koidammar som brukar vara rätt hårt belastade. Har aldrig sett en enda skummare som sägs fungera i ett vanligt sötvattensakvarium. Att du får mindre bubblor i saltvatten är en sak men du kan faktiskt få ännu mindre i sötvatten om du använder sk membranluftare. De bubblorna är så små att de faktiskt för över syre till vattnet redan i vattenfasen och inte bara i vattenytan. Med moderna sådana hare du lika hög syreöverföring per meter vatten som du har per meter i ett sk. droppfilter där vattnet rinner över filterarean i ett tunt lager med ständig kontakt medluft. Nästan alla våra kommunala reningsverk litar idag på dessa luftare.

MVH Lasse

Edit Såg nu Wrang inlägg. Visste inte att det salufördes men vill gärna se det i funktion innan jag köper den idéen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...