Gå till innehåll

Nät? Dela av akvariet


Irene M

Rekommenderade inlägg

Det är dags att köra igång salvattens akvarium nr 2 :ler: . Jag tänkte dela in det i två delar. Ena sidan levande sten, sand osv. Andra sidan bar botten. Någon som har ett bra förslag på ett nät som är tillräckligt finmaskigt för att inte släppa igenom yngel (till vuxensidan) samtidigt som vattnet kan cirkulera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ till nät kanske kan vara ett dela av akvariet med ett glas och sedan pumpa vatten från yngel till vuxensidan varifrån ytvattnet sedan rinner tillbaka till yngelsidan igen, över glaskanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På byggmarknaden hittar du insektsnät i plast. Inte det till fönster utan sånt man spikar dit för att slippa getingar och sånt på vindar mm.

Jag har redan provat det till mina sötvatten kar. Båda gångerna fick jag jätteproblem med trådalger bara några dagar efter att jag satt i nätet. En bekant till mig ville testa eftersom att hon inte trodde att algerna berodde på nätet. Men hennes akvarium var fullt med alger efter bara en vecka. Så det vågar jag mig inte på igen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror det var Jakob som hade plexiglas med hål i när han delade av sitt akvarium, kanske kan vara ngt.

Det skulle vara perfekt! :smiley20: Var hittar man sånt? Glasmästare eller?

Filterpåse borde också funka. Kanske fastlimmad på en plexiglasram eller nåt..:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, det var inget plexiglas med hål i.

Jag använde mig av brödbacksbottnar för att dela karet. Tror det är för stora hål dom för detta ändamålet.

Det finns grönt galler i trädgårdsbutiker med olika maskstorlekar som kanske funkar för dig.

I och för sig så tror jag att det är en ganska kass idé i sig att dela akvariet för att ha yngel på ena sidan. Jag skulle köra med hängande korgar istället när ynglena väl blir så stora att det är dags. Mycket lättare att anpassa och göra rent. Ett delat akvarium blir alldeles för oflexibelt för ditt ändamål. Innan ynglena har fått lite storlek tror jag det är bättre med en Kreisel också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ till nät kanske kan vara ett dela av akvariet med ett glas och sedan pumpa vatten från yngel till vuxensidan varifrån ytvattnet sedan rinner tillbaka till yngelsidan igen, över glaskanten.

Då skulle jag föreslå att bygga upp en vägg med LS eller nåt som åtminstone ser förhållandevis snyggt ut när det bärjar växa saker på den. Istället för en glasskiva. Alla försök att dela ett akvarium med en osynlig vägg blir skitfula när väggen inte längre är osynlig. Vanligt glas är fö. inte osynligt i vatten, för brytningsindex är annorlunda i glas och vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...