Gå till innehåll

Acroporans önskemål


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag hade min sociala kväll i går kväll och såg då en film med frun. Det var ju hon som valde film så jag råkade börja läsa i min bok Marine Invervrates under tiden.:smiley9: Vilket fall som helst hittar man ju ny information hela tiden och den går ju inte alltid hand i hand med det man sedan tidigare läst. Den här gången stod det enligt följande

Basic conditions for Acropora husbandry

Maintain calcium concentrations at or near 450 ppm

Maintain alkalinity at 3.2 to 4.5 meq/L (9 to 12.5 dKH)

Maintain phosphate at undertectable levels

The aquarium system must be "mature" (stable for at least a year)

Jag bara tänkte oj oj oj vilken tur att mina acroporor inte läst detta då jag tycker själv jag ligger lågt i både Ca och KH mot de värden jag jobbar efter vilka är lägre än dessa (Ca 380-450 och KH 6-12). Jag började med acroporor långt innan karet varit stabilt i ett år.

Har jag bara tur eller?

Vad är era erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle mer säga att det är närmare optimala förhållanden snarare än grundförutsättningar (basic conditions). CA och KH påverkar främst tillväxt och det är fullt möjligt att ha acropora i ett kar som är yngre än ett år.

Under optimala förutsättningar skulle jag lägga till: starkt ljus, bra cirkulation, levande mat och möjligen ett visst förhöjt nitrat.

Många arter med acropora som vi har i våra kar är tåliga och växer mycket snabbt.

Som sagt, tur att de inte kan läsa :) .

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer olika bud från olika håll - jag antar att toleranserna är relativt stora, förutsatt att ändringar sker långsamt.

Min erfarenhet är att koraller som odlats i NSW-värden är lättast att acklimatisera i motsvarande - vilket logiskt för min del, verkar vara att hålla alla värden just där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bra tillväxt på mina acroporor och jag är inte orolig utan håller påp att läsa på vad jag ska rikta in mig på för värden när jag nu startar min kalkreaktor. Jag har nu slarvat men att tillsätta KH och Ca vilket gör att jag ligger lågt i värdena. Dock räknade jag nog inte med den nivån som står här. Får väl tänka om lite och läsa på mer hör jag.

Vad är NSW-väden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NSW = Naturligt Salt (W)Vatten.

vatten värdena i världshaven är relativt konstanta,(röda havet är lite saltare).

rekommendationen om mogna akvarium är nog baserat på att ett gammalt kar normalt har stabilare värden avseende karbonater/alkalinitet mm

Men å andra sidan så vet jag akvarium som är flera år och svajigare än min granne en Lördagskväll - så det betyder mycket att man tar det lugnt å fint och inte håller på att korrigera alla värden hela tiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer olika bud från olika håll - jag antar att toleranserna är relativt stora, förutsatt att ändringar sker långsamt.

Min erfarenhet är att koraller som odlats i NSW-värden är lättast att acklimatisera i motsvarande - vilket logiskt för min del, verkar vara att hålla alla värden just där.

Håller med dig att detta är optimalt vid acklimatiseringsperioden då man ska ha så små skillnader som möjligt i jämförelse med den ursprungliga miljön.

Om man pratar om optimala förutsättningar när det gäller tillväxt så kan arter växa snabbare om man har ett högre KH än i haven. En viss förhöjd nitrat, som är högre än på reven, har även detta lett till högre tillväxt (till en viss gräns). Dessa och andra faktorer som ligger utanför NSW kan leda till snabbare tillväxt än revmiljön kan erbjuda. Nu pratar jag som sagt bara om hur snabbt korallen kan växa dvs optimala växtförhållanden och jag pratar inte om hur porösa odlade koraller kan vara eller hur sjukdomsresistenta eller hur färgranna de är i förhållande till vilda exemplar. Dessa och många andra faktorer borde också få räknas in om man pratar om optimala förhållanden tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för mig är optimla förhållanden det som ligger närmast naturen på det området korallen växer i sin naturliga miljö.

det är ej alltid samma som optimal tillväxt eller utfärgning.

men ha stabila värden är bland det viktigaste.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, Clownen.

Jag kan ställa mig bakom ett lite högre KH i akvariet än i havet, pga av att buffertreserven i ett lite kar naturligtvis är mindre - men jag tror inte på större avvikelser, eftersom ändras en parameter, så påverkas även andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NSW = Naturligt Salt (W)Vatten.

vatten värdena i världshaven är relativt konstanta,(röda havet är lite saltare).

Alltså, detta borde ju vara målet för alla akvarister, oavsett akvarieinvånare men tyvärr är det ju sällan så.

OBS nu snackar jag inte Zeovit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, detta borde ju vara målet för alla akvarister, oavsett akvarieinvånare men tyvärr är det ju sällan så.

OBS nu snackar jag inte Zeovit!

Jo, för min del känns ju detta som den mest logiska referenspunkten - och jag snackar inte heller om zeolitbaserade system, dom är ju "bara" ett hjälpmedel för att hålla näringsnivåerna nere

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planering av vattenvärden beror ju mycket på vad man vill ha också. Snabb tillväxt är inte alltid enkelt att kombinera med utvecklade färger. Bra färger går inte alltid hand i hand med sjukdomsresistens o.s.v.

Man bör komplettera ovanstående inlägg med placering i akvariet. Hur strömt står den, vilka grannar har den, hur högt upp står den och vilka fiskar har jag i burken. Ett exempel: Kejsare som inte skadar korallen men som genom sitt "nopprande" minskar polypexpansionen påverkar acrons tillväxt och färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör komplettera ovanstående inlägg med placering i akvariet. Hur strömt står den, vilka grannar har den, hur högt upp står den och vilka fiskar har jag i burken. Ett exempel: Kejsare som inte skadar korallen men som genom sitt "nopprande" minskar polypexpansionen påverkar acrons tillväxt och färg.

Capote hur menar du att kejsare påverkar acrons tillväxt och färg? Minskar eller ökar tillväxt eller färg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar att sämre polypexpansion försämrar tillväxten men gör att färgerna (klorofyllen) framträder bättre då den många gånger döljs av zox-bemängda polyper. Finns naturligtvis undantag i de acros som har vackert färgade polyper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får tacka för alla svar jag hade på grundfrågan. Nu ska jag bara vänta tills jag kan hämta min klocka till CO2 tuben så ska jag starta min reaktor. Kommer läsa på mer om nivåerna på de olika ämnena. Fortsätt gärna diskutera även om jag fått svar på det jkag vill från början. Jag tycker diskusionen är intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...