Gå till innehåll

Höja nitraten?


aerie

Rekommenderade inlägg

Så ett halvt kryddmått borde alltså vara lite mkt? Märkte inte ett smack skillnad på nitraten dock... mätte ju iofs något dygn senare... får prova att slänga i ett halvt till imorgon och se om det går att mäta något nitrat då.

Jag ska själv testa att höja mitt 240L med 2 ppm NO3.

Att höja NO3 med 1 ppm i 100L, kräver 0,1 mg ren NO3.

Ska man sen höja 200L vatten (vilket det ung. borde bli med LS)

med 2 ppm, blir det ju: 200L x 2 mg/l = 400 mg = 0,4 gram.

Men eftersom Natriumnitrat bara innehåller 73% NO3, får man ta 0,55 gram NaNO3 för att höja med 2 ppm/mg/L (0,4/0,73)

Lasse har även lärt mig hur man lätt kan mäta upp så små kvantiteter;

Lös upp 55 gram till en liter osmosvatten så får man 0,55 gram per 10 ml lösning. (Förvara svalt och skaka innan användning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ovanstående förutsätter att det är 100 % ren natriumnitrat - jag har något i bakhuvudet att det ni hittar i livsmedelsaffärerna kan vara svagare - kolla förpackningen

MVH Lasse

Ps Connaisancen - ytterligare ett MVG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste bak på påsen, det står: "Salpeter, Natriumnitrat (E251) används som konserveringsmedel i matlagning".

Alltså står det inget om något annat än Natriumnitrat. Men det hindrar väl inte att det ändå kan vara det..?

Jag tillsatte iaf 5ml av ovanstående blandning ikväll (vilket ger 1ppm i mitt kar), får se vad som händer.

MVG (62/85):smiley20:

Tack! Det är lite som gått in iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste på ett annat forum att ICAs kaliumnitrat (Kalisalpeter) förmodligen innehöll bara några % kaliumnitrat - resten natriumnitrat.

Nix! Inte om det heter Kalisalpeter och det står kaliumnitrat som innehåll. Du kan testa att bränna det över en låga (hellst en färglös låga). Om lågan blir gul av salpeteret så är det naturiumnitrat, om den blir rosa-lila så är det kaliumsalpeter.

Natriumnitrat binder luftens fukt bättre än kaliumnitrat, så det blir "slafsigare" efter en tid i luft. En öppnad förpackning natriumnitrat ökar med andra ord mycket mer i vikt med tiden, medan kaliumnitrat håller sig ganska oförändrad. Det betyder i sin tur att det är svårare att mäta upp natriumnitrat i exakta mängder. Inte för att det är speciellt viktigt här... lite kuriosa bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte NO3, så här efter ca 10h att jag tillsatt en dos för 1ppm. Testet gav inget utslag. Men med tanke på hur fel ett sånt här test kan visa, säger det väl inte så mycket egentligen... Dessutom kan säkert en ynka ppm tas omhand ganska fort... (Man har väl glatt algerna iaf ;))

Dina macrosar kan säkert binda nitrat ganska fort också, aerie.

Ditt halva kryddmått borde ha höjt ditt kars NO3 med ca 2 ppm, om jag tänker rätt.

Förutsatt, som Lasse säger, att det är ren Natriumnitrat i Salpeter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...