Gå till innehåll

Problem med Högt CA


lennie

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla.

Igår när jag tittade runt lite i karet så märkte jag att vissa koralter inte mår så jätte bra.

i morse när jag vaknade så tog jag fram stora test lådan och började testa lite.

CA = 550

KH = 9,6

MG = 1200

CA är mycket högt. Vilket gjort att MG har gått ner.

lite kort om mitt kar. Karet är på lite över 1000 liter, med sump system finns där runt 1300 liter vatten i systemet.

Jag har en Jet-stream 1 kalk reaktor. Den går mellan 18:00 till 19:30 varje dag.

jag har just nu stängt av timmern till den så att den inte kommer att startas upp ikväll.

för vad den kommer göra är ju att höja CA mer än vad det är nu. Och det vill jag inte.

samtidigt vill jag behålla KH på den nivå där den finns nu.

Någon som vet vad som kunnat hända som gjort att CA livigt så högt.

CA och KH brukar välja varandra ganska bra när man kör med kalk reaktorn.

Några förslag på vad jag kan göra för att få ner CA ?

är det vattenbyte som gäller?

Samt så har jag magnesium buffert. Om jag håller i lite sådan i karet. Kommer MG att höjas då och tvinga ner CA. Eller vad kommer hända..

Förslag någon?

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för ph i din jetstream...? Kanske kan höja det något så mediat inte löses så snabbt.

Kör du med Controller?

PH i jetstrem är 6,29

jag har en IKS som styr ph värdet i jetstremen.

men mediat börja väll inte lösas fören under 6,5? kanske ska höja ph värden till 6,45 i kalkreaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om dina värden stämmer har du alldeles för lågt pH.

Jag skulle kolla det med ett färgtest. PHmetrar visar fel när elektroden blir gammal även om de går att kalibrera.

Mennar du PH värdet i kalkreaktorn eller PH värdet i karet att det är för lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mennar du PH värdet i kalkreaktorn eller PH värdet i karet att det är för lågt.

Stig menar i vattnet, det är troligt att ditt ph är för lågt med dessa värden och att detta kan vara orsaken bakom (vet inte vad du menar med att korallerna inte mår jättebra). Vad har du för cirkulation? Kör du med kalkwasser/har du tillgång till det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VA FAN.

Jag har hittat ett fel.

kaliberade PH sensorn i kalkraktorn. Efter att jag hade gjort det så vissade den PH 5,84

Senast jag kaliberade den sensorn var den 26 dec 2006... brukar kalibera dem varje 6 månad.

men man kanske får göra det oftare?

Så minna 6,30 PH har istället varit 5,84 i kalkreaktorn.

Just nu så pumpar jag in nytt vatten i kalkreaktorn för att få värdet till 6,4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tiden är ute.

Ditt straff för att du inte uppfyllde ditt löfte är att du får bo resten av ditt liv i Homojokka.

-Mo ha ha ha! (elakt skratt)

Annars kan han flytta till vackra dalarna och bosätta sig vid Rumpsjön, kanske finns lite intressanta fiskar där? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag kan inte minska Calciumet i min burk (560), samtidigt kan jag aldrig få upp Strontiumnivån..... Hur kan jag fixa det (enkelt)..... Använder inte reaktor eller Co2....

Jag fyller på calcium manuellt och strontium manuellt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag kan inte minska Calciumet i min burk (560), samtidigt kan jag aldrig få upp Strontiumnivån..... Hur kan jag fixa det (enkelt)..... Använder inte reaktor eller Co2....

Jag fyller på calcium manuellt och strontium manuellt...

jag hade samma problem i mitt avkarium men det löste sig med magnecium tillsats, ett annat akvarium som jag sköter hade samma problem, de matade kopiöst mycket och vad jag förstår så förbrukas mycket mg och strontium i nedbrytnings prosessen, även där löste det sig med TM's mg och strontium, sen fick jag ju lära dem att en fisk äter inte en sked mat om dan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...