Gå till innehåll

Dinoflagellater, vad göra ?


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Är du verkligen säker på det?

Själv mätade jag fosfat och det visade så 0 det kändes som det skulle kunna bli.

OK att Salifert har svårtydliga "matcha-färgen-mot-papperet"-idioti på fosfattestet, men det var så vitt jag kunde se...

Jag kan, naturligtvis, ha fel och jag kan ha otillräckligt med ljus för att urskilja färgen, testet kan ha varit dåligt eller jag bara haft en dålig dag. :)

Själv kör jag alltid fosfat testet på "high range" och som referens tar jag ett likadant mätglas som jag endast fyller med akvarievatten. Och det har då visat 0 i fosfat nästan sedan uppstarten för ett halvår sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert-testet ska nog bara ses som en indikator - dvs ger den utslag överhuvudtaget är det för mycket fosfat, men för att sen få några mätresultat i dom lägre regionerna krävs ett lite tyngre artilleri typ Rowa/deltec/merck test eller en colorimeter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du hade väl en DSB för inte så länge sedan. DSB läcker ut fosfat och "göder" olika alger. Din dsb krashade dessutom (du berättade om den underbara doften av ruttna ägg). Därför gav alla dina bekämpningsåtgärder mest temporära lösningar. Få bort fosfatet så får du nog bort resten av dina algbekymmer.

Kan mycket väl vara så, mina fosfat tester vissade visserligen 0, men dom var ju testade med salifert, så det har säkert funnits lite fosfat, kör konstant med FM Ultra Pwer Phos.

Har förövrigt MYCKET mindre slem nu när DSBn e skrotad, och Ph på väg åt rätt håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan mycket väl vara så, mina fosfat tester vissade visserligen 0, men dom var ju testade med salifert, så det har säkert funnits lite fosfat, kör konstant med FM Ultra Pwer Phos.

Glöm inte heller att algerna tar upp fosfatet snabbare än du hinner mäta. :)

Har förövrigt MYCKET mindre slem nu när DSBn e skrotad, och Ph på väg åt rätt håll.

I told ya! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...