Gå till innehåll

Dinoflagellater, vad göra ?


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Har efter att ha jämfört med bilder kommit fram till att jag har dinoflagellater i mitt kar. Dom sitter på allting i karet och irriterar mina koraller som inte släpper ut sina polyper, har dödat en stor del av mina macroalger och ser allmänt jävligt ut.

Vad finns det att göra åt denna dynga ??!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer Algenex att döda mina macroalger och halimeda ?

Kan vara så men det är inte säkert. Mina dino försvann när jag började höja pH med kalkvatten. Jag hade provat i en två veckor med ytterst lite kaliumnitrat utan att det blev mycket bättre även om det inte expanderade. När jag dessutom började justera in pH mot 8,3 så försvann dom. Jag hade några eremiter också.

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Min erfarenhet av dinoflagellater.

Dom är ett h-e att bli av med. Jag har provat det mesta, men nu verkar det som dom ger med sig.

Körde en kur AlgenEx för några månader sedan, visst dom försvann, men kom tillbaka en månad senare.

Höjt upp ph till 8,5, dom ökade inte längre iaf, men minskade inte.

Senaste försöket:

Släckte ner karet helt ett dygn, sedan endast 4timmar lyse/dag tills dom var borta (1v ungefär) och såg till att Ph inte gick under 8,2 på någon tid av dygnet. Plockade bort manuellt så mycket det gick.

Detta verkar ta kål på dom.

Håller fn på att öka ljuset sakta för att kolla om dom ökar igen, om så är fallet är det bara att sänka belysningstiden igen tills man hittar en bra balans.

Kommer att hålla Ph på 8,2 - 8,5 under dygnet. Jag använder kalkvatten för att justera.

Silikater har jag inte testat för, men misstänker att det är en bidragande orsak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AlgenEx brukar ge ett bra resultat med Dino´s, men ibland kan behandlingen behöva upprepas.

Det är även troligt att dino´s kan komma som "liftare" när man stoppar i nytt.

Vi har haft goda resultat även med ozon och sjöharar - men som sagt det kan vara segt ibland.

Silikatremover finns från fler tillverkare, Ultra-Phossil från FM, Silicarbon från Rowa? samt troligen ett flertal andra.

Mvh

Leffe - Tritonakvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick åxå brunt slem när jag tidigare slarvade med KH't. Jag misstog dem för att vara cyano men nu verkar det ju troligt att det var dino. Så fort det närmade sig 6 så började de synas till.

Numera är det lätt att hålla bra KH då jag buffrar upp varje liter i påfyllningsdunken med en halv tsk triplebuffer.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev av med alla mina dinosar direkt efter Lasses tips om kalkvatten. Började med kalkvatten och vips var alla dinoflagellater borta, dessutom började halimedan och sps:erna växa som tusan.
Jag boostade KH:t med triple buffer och tillsatte kalkvatten och genast börjar det knaka i akvariet. Dino:n försvann den med!

Ni fällde ut fosfatet.

Inget/mycket litet tillgängligt fosfat = inga pestalger. Gäller för det mesta samtliga skitalger.

Inget/mycket litet tillgängligt fosfat = inga hinder för kalcifiering = god tillväxt på halimedan och sps:er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av dinoflagellater.

Dom är ett h-e att bli av med. Jag har provat det mesta, men nu verkar det som dom ger med sig.

Körde en kur AlgenEx för några månader sedan, visst dom försvann, men kom tillbaka en månad senare.

Höjt upp ph till 8,5, dom ökade inte längre iaf, men minskade inte.

Senaste försöket:

Släckte ner karet helt ett dygn, sedan endast 4timmar lyse/dag tills dom var borta (1v ungefär) och såg till att Ph inte gick under 8,2 på någon tid av dygnet. Plockade bort manuellt så mycket det gick.

Detta verkar ta kål på dom.

Håller fn på att öka ljuset sakta för att kolla om dom ökar igen, om så är fallet är det bara att sänka belysningstiden igen tills man hittar en bra balans.

Kommer att hålla Ph på 8,2 - 8,5 under dygnet. Jag använder kalkvatten för att justera.

Silikater har jag inte testat för, men misstänker att det är en bidragande orsak.

Du hade väl en DSB för inte så länge sedan. DSB läcker ut fosfat och "göder" olika alger. Din dsb krashade dessutom (du berättade om den underbara doften av ruttna ägg). Därför gav alla dina bekämpningsåtgärder mest temporära lösningar. Få bort fosfatet så får du nog bort resten av dina algbekymmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag boostade KH:t med triple buffer och tillsatte kalkvatten och genast börjar det knaka i akvariet. Dino:n försvann den med!
Ni fällde ut fosfatet.

Är du verkligen säker på det?

Själv mätade jag fosfat och det visade så 0 det kändes som det skulle kunna bli.

OK att Salifert har svårtydliga "matcha-färgen-mot-papperet"-idioti på fosfattestet, men det var så vitt jag kunde se...

Jag kan, naturligtvis, ha fel och jag kan ha otillräckligt med ljus för att urskilja färgen, testet kan ha varit dåligt eller jag bara haft en dålig dag. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...