Gå till innehåll

Måttbeställda kar från Tyskland?


watter

Rekommenderade inlägg

Tack för alla länkar Stig och Pasi. Det är ju verkligen kanonpriser :)

Har du fått ditt Pasi? Hur var det, fint byggt mm?

mvh Emil

Jag har inte bestältt den, jag väntar att om mitt pappa gå till Tyskland i sommar, om han inte gå jag måste beställ akvariet den. Jag har tid att vänta, jag måste bygga liten mera boarea i mitt hus och jag har tänkt att det kommer bli väg akvarie i våras nya sovrum :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte bestältt den, jag väntar att om mitt pappa gå till Tyskland i sommar, om han inte gå jag måste beställ akvariet den. Jag har tid att vänta, jag måste bygga liten mera boarea i mitt hus och jag har tänkt att det kommer bli väg akvarie i våras nya sovrum :)

Aha ok :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Ok tack jag fick lite andra uppgifter här i Finland av en handlare så jag var lite osäker. Sedan är det ju främst höjden som spelar in. För det är inte så att olika länder och försäkringsbolag följer olika regler när det gäller säkerhetsmarginaler om något skulle inträffa?

Jag har även en wavebox och undrar om marginalerna är tillräckliga eller ej.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter har du kollat något på vad frakten från Tyskland skulle gå på till Finland för ett så stort kar?

Lönar det sig verkligen.

Till norra Finland så var det ca 270 Eur enligt Patu för ett kar i den storleken. Jag har skrivit till några butiker i Tyskland igår och får se vad de säger. Det är inte direkt gratis för mig att ta mig till Stockholm med bil och släp heller tyvärr. Ingen här i Finland tillverkar större kar i low iron glas (de priser jag har sett är dessutom mycket högre och även de måste beställa glaset från Tyskland i flera fall). Men vi får se, jag har inte bråttom utan håller på att kolla upp alternativ.

Har du kollat med Globefish? Om jag väljer 90*90*75 (75 höjd) kommer det kosta bottenborrat ca 4500:- och det är 12 mm glas. Värt att kolla med dem först. Står en hel del priser på deras hemsida.

/ Thessan

Ett kar på 200x70x70 skulle kosta 6160kr på Globefish. Samma kar i Tyskland kostar ca 3800 kr (kanske skiljer sig något i glaskvalitet etc).

EDIT: Laggeman påpekade att ena rutan är i low iron glas från Globefish vilket innebär att skillnaden inte är så stor som jag skrev ovan.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framrutan på karet på Globefish är iaf av vitt glas, inte vanligt floatglas. Värt at reflektera över när det börjar bli tjockare glas/större akvarier. Nu vet jag inte om just det karet från Tyskland har det men isf är det ett kap. :)

Nej det är nog vanligt floatglass i Tyskland. Bra att du påpekade det, ändrat mitt förra inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en annan offtopic fråga som jag funderat på hemma och det gäller alg magneten, jag kan vara dum i skallen men jag tycker det är stor skillnad på min fram ruta som är i low iron jämfört med bakrutan som är vanligt floatglas, samma tjocklek är det men magnetet sitter inte alls lika bra fram som bak? kan det vara så olika egenskaper i glaset så att magnetismen skiljer sig? tycker inte det men det känns när man drar skrapan att den sitter olika hårt + att den lossnar 90% fler ggr på framrutan?? nån som kan döda min teori så vore det bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte använda 12 mm till högre rutor än 60 cm om de är längre än en meter.

Nej det var vad de sa här i Finland också, kanske får bli 70 brett och 60 högt ändå. Har du dåliga erfarenheter själv Stig (har för mig att ett av dina stora kar började läcka)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har inte haft något stort kar som läckt. Men när jag startade mitt 1550 hade jag mellanstag av glas mellan fram och baksida. En dag när jag kom hem låg täckglasen på botten av karet och framrutan buktade ut 7 cm. Jag hängde en slang att tappa ur vatten med och gick upp ur gillestugan. Jag vågade inte vara kvar i rummet. När karet var halvfullt blev jag lugn. Sedan var det bara att beställa en aluminiumram till översidan som monterades med karet halvfullt. Den sitter där ännu.

Jag hade ju en hel del problem med att få hem den nya framrutan till karet förra sommaren också. Det var ju uppe en del i min tråd på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har inte haft något stort kar som läckt. Men när jag startade mitt 1550 hade jag mellanstag av glas mellan fram och baksida. En dag när jag kom hem låg täckglasen på botten av karet och framrutan buktade ut 7 cm. Jag hängde en slang att tappa ur vatten med och gick upp ur gillestugan. Jag vågade inte vara kvar i rummet. När karet var halvfullt blev jag lugn. Sedan var det bara att beställa en aluminiumram till översidan som monterades med karet halvfullt. Den sitter där ännu.

Jag hade ju en hel del problem med att få hem den nya framrutan till karet förra sommaren också. Det var ju uppe en del i min tråd på guiden.

Ok, men detta berodde inte på för tunt glas i det fallet? Sju cm låter inte kul, tur att det gick bra.

Fick just ett mail från ett av företagen; 1490 Eur med tre sidor optiwhite för karet på 200x70x70 med 12 mm glas, frakt på 400 Eur (inkl frakt för aluminiumbänk som skulle gå på 190 Eur). Fattar inte hur det kan kosta hela 3 gånger så mycket för att jag har low iron glas på tre av glasen. Jag vet att det är dyrare men 300%... Får se om de andra har bättre erbjudanden.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men detta berodde inte på för tunt glas i det fallet? Sju cm låter inte kul, tur att det gick bra.

Fick just ett mail från ett av företagen; 1490 Eur med tre sidor optiwhite för karet på 200x70x70 med 12 mm glas, frakt på 400 Eur (inkl frakt för aluminiumbänk som skulle gå på 190 Eur). Fattar inte hur det kan kosta hela 3 gånger så mycket för att jag har low iron glas på tre av glasen. Jag vet att det är dyrare men 300%... Får se om de andra har bättre erbjudanden.

Mvh Peter

Väldigt enkelt - de har ett stort lager floatglas som de köpt förmånligt för ett par år sedan medan de får beställa hem low iron för dagens pris. Glaspriserna har gått upp enormt senaste åren pga byggbomen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt enkelt - de har ett stort lager floatglas som de köpt förmånligt för ett par år sedan medan de får beställa hem low iron för dagens pris. Glaspriserna har gått upp enormt senaste åren pga byggbomen.

Det kan mycket väl stämma, jag pratade med en hadlare här i Finland som sa att deras leverantörer i Tyskland höjt priserna de senaste veckorna med upp till 100% på glas, rör etc tack vare boomen... Typiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...