Gå till innehåll

Vad är detta? - Kalksvamp


Irene M

Rekommenderade inlägg

Om den är vit och lite luden med en form av en boll med som ett fjun som sticker ut ur änden har jag exakt likadana i mitt akvarium, jag vet inte heller vad det är?!

Senast när jag var på besök hos Triton såg jag att dom hade likadana vid ett av rören i ett kar. Tyvärr var jag så inne i andra tankar så jag glömde fråga vad det var för någonting. Mina har jag haft i nästan 2mån och de dyker upp lite här och var. Jag har inte sett att dom gör någon inverkan så jag har låtit dom vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den är vit och lite luden med en form av en boll med som ett fjun som sticker ut ur änden

Precis så ser den ut!

Är den rörlig?

Nej, jag tror inte det. Den har suttit på samma ställe sen jag fick syn på den för flera dagar sen. Då var den rundare. Nu är den mer avlång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag läste detta så fick jag för mej att det kanske kunde vara Sycon sp. " Sycettidae, Porifera" ni skriver om. Gillar syrerikt vatten med bra cirkulation. Kan också vara Grantia compressa. Bilden är ju inte lätt. Men gissningen är Sycon sp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är bra för dom filtrerar vattnet. Kalciumkarbonaten dom gör åt med i karet är väl överkommlig när man tänker på att man får ytterligare en art att vila ögonen på. Det upptäcks och namnges nya kalksvampar flera ggr varje år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...