Gå till innehåll

Akvarium... på hjul?


Tintomara

Rekommenderade inlägg

Hej,

jag har en fruktansvärt korkad fråga... men jag har grubblat så mycket på den att jag bara måste svälja stoltheten och fråga ändå:

Kan man konstruera ett portabelt akvarium i 600-700 liters klassen? Typ, ett akvarium på hjul... eller stående på en grov filtmatta (som man kan dra i). Vad behöver man isåfall tänka på, och vad ställer det för krav på konstruktionen? Vad ställer det för krav på fundamentet?

600 liter vatten har en enorm tröghet, och börjar man rulla runt en sådan best lär det nog skvimpa en hel del också... men skulle det vara praktiskt användbart? Det skulle underlätta en hel del ifall man åtminstone kunde flytta akvariet halvfullt. Inte på regelbunden basis, naturligtvis, utan mer att det faktiskt är möjligt ifall nöden skulle vara framme. Jag bor i lägenhet, så det finns alltid en möjlighet att värden kommer och säger åt mig att flytta karet 20cm åt sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte smartast att fråga värden i så fall, om han nu annars skulle komma och klaga på vart du har placerat ditt akvarium? :)

Att flytta ett akvarium av den storleken kräver ett antal hjul för att rulla det stabilt och få det att stå fint. Även rätt så kraftiga hjul. Räkna med att akvariet väger 1000-1200 kg. Med 10 st hjul så skulle det bli hjul specade för iaf 150 kg/hjul :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle nog gå att rulla det ,men det skulle bli problem med vattnet eftersom det gärna gungar lite. det finns ju sop konteinrar på hjul så tyngden är nog inget problem.

Gäller bara att ha kraftiga hjul osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kosta på dig en ställning till akvariet som tål att köras med en vanlig palll lyftare så e det inga problem,jag flyttade mitt 750 liters utan problem.Det enda som va ett problem va nog psyket men det gick bra tror jag.MVH Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hum, varför inte! är man stollig nog att skaffa ett saltkar kan man ju ändå löpa hela linan ut.....

Men jag skulle föreslå att du satsar på en lösning med en luftkudde istället. Det finns en massaföretag som säljer luftkuddar för industriellt bruk som lyfter från 100 till 250000 kg dom små är inte så fasligt dyra heller. Då skulle du enkelt kunna placera ditt akvarium exakt där du vill har det utan att skvimpa i önödan.

En lösning med hjul skulle bli näst intill omöjlig att manövrera och svänga med. Det finns viserligen hjul som klarar det med men dom är dyrare än en luftkudde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hum, varför inte! är man stollig nog att skaffa ett saltkar kan man ju ändå löpa hela linan ut.....
Hä... jo det var väl lite så jag tänkte. :smiley9:
En lösning med hjul skulle bli näst intill omöjlig att manövrera och svänga med. Det finns viserligen hjul som klarar det med men dom är dyrare än en luftkudde.
Det vore ju en tjusig lösning, men vad är det för företag som säljer sådana? ASEA? Ska luftkudden sitta permanent monerad då, istället för hjul... eller menar du en "motordriven" luftkudde ungefär som på en sån där svävarfarkost/svävarbåt?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...