Gå till innehåll

Topparna på Seriatopora caliendrum dör :S


watter

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag upptäckte för några dagar sedan att topparna på min seriatopora dör (eller vitnar). På dom flesta topparna handlar det bara om precis den lilla spetsen i toppen (0,5 mm). På detta vita område har det sedan börjat växa en brun alg som jag inte kan se någon annanstans i akvariet. Väldigt konstigt för det händer bara på mina seriatoporor :S

Mätte värdena precis i kraret och dom var som följande:

Ca: 450

Mg: 1170 (lite lågt)

KH: 9,0

Salthalt: 1,024 (refraktometer)

Har tyvärr inga test för phosfat, nitrat och nitrit. Detta pga att jag testa dessa så sällan innan så därför har det inte blivit att jag köpt nya (lärde mig att kunna gå efter vissa koraller på deras utsende mm)

Enda tänkbara felet som jag kan komma på är att jag körde igång en phosfat reaktor med Rowa istället för att ha det i en strumpa. Detta kanske har sänkt värdena för snabb och gör att detta händer? Eller kanske det är någon brist på spårämene, mitt låga mg? Tänkte bara höra om någon varit med om detta innan och isf vad ni gjorde åt det.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en annan av alla möjliga orsaker kan beror på för lite näring, isåfall tillsätt lite kaliumnitrat eller natriumnitrat för se om det gör skillnad. (men du har inget nitrat test så kan ej bekräftas innan)

~Henrik

Det skulle det kunna vara, men jag har ju 6 stora kiruger som skitar ner så så lite nitrat skulle jag inte tro jag har. Visst jag kanske har matat lite sparsammare på sitonde om jag tänker efter, kanske ska börja mata med lite fryst artemia lite orftare för att se vad som händer ;)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att dom rackarna klarar sig i naturen där det är under 0,1ppm nitrat så bör du nog söka andra förklaringar. Speciellt med tanke på kirurgerna.

En närbild kanske kan ge ytterligare vägledning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ph verkar bra. Jag hitta tyvärr inte lappen med färskalan så jag tog två mätglas, den ena fyllde jag med 5 ml kranvatten och den andra med 5 ml vatten från akvariet. Och det är på pricken samma färg vilket måste betyda att ph är samma i karet som det är i kranvattnet. Nu kanske detta PH test är dåligt, vem vet. Får inskaffa en digital ph-penna ;)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt innan, finns massa olika orsaker till detta, detta var bara 1 teori.

Tycker det är ändå det är viktigt att inte utesluta nitrat speciellt när det är okänt (ej mätt) i detta fallet samt matningen har varit sparsammare enligt Emil.

Kiruger skitar ner, men vet ej vilken rening och hur effektiv den är för detta akvariet, men utan näring så dör allt.

Några liknande problem och nitrattillförsel:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13205

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9540

hoppas det löser sig oavsett vad det är!

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina flakväxande montiporor är väl kända för att växa vi det här laget men jag har också haft litet problem med vita fläckar. Det bottnade dels i en elektronisk pH meter som lurade mig: Att den går att kalibrera behöver inte betyda att den visar rätt för det är våldsamt mycket högre buffertverkan i kalibreingsvätskan än i saltvatten.

Jag hade 370mg i Calciumvärde och det är normalt inget problem för någon korall hos mig. Alltså höjde jag pH några dagar med natriumkarbonat tills det var uppe i 8,3 ungefär. Då sjönk Karbonathårdheten till fyra trots min normala tillsats av 40 gram bikarbonat per dag. Dosen dubblades och värdet rätade in sig på en vecka. Sedan var det dags att höja magnesiumvärdet för att kunna få upp Ca. Några dagar med extra kalciumklorid + magnesiumklorid fixade det. Men det räckte med att höja pH för att Montiporan skulle läka de vita fläckarna.

För ett par dagar sedan var jag uppe hos Jaemtgren i Bålsta som förlorat sina röda flak. Han har 25 - 50 mg i nitrat. Vi trodde det höga nitratvärdeet var problemet hos honom.

Om kirurgerna betar på stenarna så växer det alger där och du har nitratproduktion/konsumtion i karet. Då har du tillräckligt med nitrat i vattnet för korallerna också. De är bättre på att klara låga halter av närsalter i vattnet än vad algerna är.

Beträffande ditt pH- test så är vattenledningsvattnet ingen referens.

PH är olika olika delar av dagen beroende på hur länge det stått i ledningarna eller om konsumentförbrukningen ändras.

Är det ett Salifert test tycker jag att någon vänlig själ här på guiden borde kunna ta ett foto av testremsan och lägga in här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag nu tänker efter har jag ju haft en krasch på Seriatopora caliendrum också.

Jag hade injicicerat en del knappar (Protopalythoa) som stog uppströms. När de dog fick jag RTN liknande symptom på Seriatoporan som jag fraggade illa kvickt.

Alla fraggarna överlevde liksom det som var kvar på moderkolonin.(Jag flyttade den när jag tog fraggarna). Jag tror skummaren tog giftet för inget annat djur drabbades.

Men jag tror dina blekta toppar kan vara något liknande jag hade på min röda Montipora.

Jag skulle testa alla tänkbara värden noga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser den ut så här??

[attach]14554[/attach]

En närbild på min Seriatopora caliendrum

Har samma "problem" men det ser ut att repa sig var värre för några dagar sedan.

Har inte gjort nått

Exakt så ser den ut! Det är väldigt konstigt.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina flakväxande montiporor är väl kända för att växa vi det här laget men jag har också haft litet problem med vita fläckar. Det bottnade dels i en elektronisk pH meter som lurade mig: Att den går att kalibrera behöver inte betyda att den visar rätt för det är våldsamt mycket högre buffertverkan i kalibreingsvätskan än i saltvatten.

Jag hade 370mg i Calciumvärde och det är normalt inget problem för någon korall hos mig. Alltså höjde jag pH några dagar med natriumkarbonat tills det var uppe i 8,3 ungefär. Då sjönk Karbonathårdheten till fyra trots min normala tillsats av 40 gram bikarbonat per dag. Dosen dubblades och värdet rätade in sig på en vecka. Sedan var det dags att höja magnesiumvärdet för att kunna få upp Ca. Några dagar med extra kalciumklorid + magnesiumklorid fixade det. Men det räckte med att höja pH för att Montiporan skulle läka de vita fläckarna.

För ett par dagar sedan var jag uppe hos Jaemtgren i Bålsta som förlorat sina röda flak. Han har 25 - 50 mg i nitrat. Vi trodde det höga nitratvärdeet var problemet hos honom.

Om kirurgerna betar på stenarna så växer det alger där och du har nitratproduktion/konsumtion i karet. Då har du tillräckligt med nitrat i vattnet för korallerna också. De är bättre på att klara låga halter av närsalter i vattnet än vad algerna är.

Beträffande ditt pH- test så är vattenledningsvattnet ingen referens.

PH är olika olika delar av dagen beroende på hur länge det stått i ledningarna eller om konsumentförbrukningen ändras.

Är det ett Salifert test tycker jag att någon vänlig själ här på guiden borde kunna ta ett foto av testremsan och lägga in här.

Konstigt vad det kan vara, ska göra ett 50 liters vattenbyte. Och sen ska jag försöka få tag på ett salifert PH-test. Det jag kör med nu var ett SERA PH-TEST.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är också inne på Magnus linje - det framgår inte tillräckligt tydligt att man måste mjukstarta med fosfatremovern i rowas dosering, eftersom fulldos i en reaktor från start ger en alldeles för snabb fosfatreduktion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som ni säger Magnus och Leif så skulle jag med tippa på att det var phosfaten. Innan körde jag i strumpa men tyckte inte det gav någon effekt på mina färger, alger mm så jag sluta med det. Sen köpte jag en Bluetipped acropora som var blå och fin i topparna i affären, men efter en vecka i mitt kar hade den fina färgen förvunnit. Då bestämmde jag mig för att köra igång mitt (Aquablog) filter. Några dagar efter det så märkte jag direkt att färgerna på acroporan börja komma fram riktigt bra, men att mina seritoporor blev vita i topparna. Så efter att funderat över vad jag gjort mm med mitt kar på sistonde så skulle jag själv med gissa på att det var den snabba förändringen i phosfat som gjorde det. Bara hålla tummarna att dom vänjer sig och kommer tillbaka :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...