Gå till innehåll

Uppstarten?


Thessan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 137
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skulle behöva lite fisktips, I måndags beställde jag en cylinder iaf, planen var att vänta med en sådan ett tag men impulskontrollen är noll när det gäller vissa saker. Jag har tillsammans med sambon (wow han var intresserad av att lyssna en stund ;)) varit på korallfisken och pratat salt och tittat på butikens ena akvarium, jag har eg aldrig sett ett riktigt korallrevs akvarium Irl förrän nu, Tropicariumet har ju mest konsgjort tyvärr. I alla fall så bestämde jag mig för ett akvarium med ls, lite knappar och koraller men mer fisk, ingen fisksoppa dock.

Även om jag inte kommer ta hem någon fisk förrän i höst så vill jag ändå ha lite tid på mig att läsa om de olika ev fiskarna som kommer hålla mig och dräggeldoggen sällskap på kvällarna.

Jag vill ha drakar :kram: så nu vill jag ha lite hjälp med vad kan jag ha tillsammans med dessa? Jag har kollat vilka som är kompatibla enligt en karta och det var förvisso en hel del men jag litar inte på den fullt ut så ni som kan och har erfarenhet utav dessa kan väl svara lite :?:

Mina funderingar gäller vissa fiskar för även om man hittar info om dem så är erfarenheter bättre. jag vet inte det svenska namnet på alla

Acanthurus Pyroferus (Mimic Lemon Peel tang?)

Palett kirurg (Hepatus, känslig? kanske dumt med dessa? Förslag på övriga kirurger?

Arothron sp, (Midnight Arothron Puffer?)

Chilomycterus schoepfi (spiny box puffer?)

sedan har jag hittat någon så ballt :smiley16: Wartskin Angler ( Antennarius maculatus) kan man ha en sådan i ett fiskakvarium överhuvudtaget?

Så mycket har jag förstått och det är att fiskarna bör vara i samma storlek, men enligt kartan var dessa (bland flera) kompatibla med drakar och det är era åsikter jag vill veta, vilka är bra?, vilka är dåliga, svåra? Fler förslag kanske? Jag har ingen större lust att lära mig allt om varenda art på kartan så det är bättre att ha några få man kan lära sig mycket om innan man eventuellt skaffar dem,

/ Thessan

Clownfiskar är ju väldigt bra nybörjarfiskar!

sen kan jag rekomendera salarias, en blennid som käkar alger som en maskin :)

kirurger är ju kanonfina firrar, hepatusen är tålig så länge du har UV-C. flavescensen är ofta också en bra nybörjarkirurg. problemet är att den kan bli lite bossig i karet om man introducerar den först. jag har en flavescens och en hepatus och dom är inga som helst problem med. trots att dom inte släpptes i samtidigt.

Chilomycterus schoepfi är det ju en här på guiden som har, minns ej vilken.. har själv varit sugen på en sådan men dom blir tydligen gräsligt stora.

drakfiskar är himla coola, jag kan inte så mycket om dom men du kan inte ha för små fisk för då blir det mat.. räkor och musslor kan du nog glömma också om jag inte är helt ute och cyklar.. men det är det nästan värt, dom är ju mäktiga som fasen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du fått sambon lite intresserad och att du även beställt ett kar.

Jag hoppas att ni satt och njöt länge av korallfiskensvisningskar för det är nog det bästa visningskar jag i alla fall sett i en butik.

Jag har aldrig själv haft några funderingar på drakar och undanhåller mig att komentera dessa. Jag tycker dock personligen väldigt mycket om kirurger och har själv ett gäng. Jag tycker att man som nybörjare gärna kan skaffa sig någon/några Zebrasoma då de är mycket bra på att äta alger vilket är lätt att få när man startar sitt kar. Sedan är det ju en smaksak vad man vill ha i sitt kar men de flesta har nog någon sorts clown.

Om man undantar tanken på att du funderar på drakar tycker jag att det är trevligt att ha en blandning av lite mindra och större fiskar i samma kar. Har man dessutom några räkor som blir det en blandning av livet i karet vilket gör det kul att iakta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du fått sambon lite intresserad och att du även beställt ett kar.

Jag hoppas att ni satt och njöt länge av korallfiskensvisningskar för det är nog det bästa visningskar jag i alla fall sett i en butik.

Jag har aldrig själv haft några funderingar på drakar och undanhåller mig att komentera dessa. Jag tycker dock personligen väldigt mycket om kirurger och har själv ett gäng. Jag tycker att man som nybörjare gärna kan skaffa sig någon/några Zebrasoma då de är mycket bra på att äta alger vilket är lätt att få när man startar sitt kar. Sedan är det ju en smaksak vad man vill ha i sitt kar men de flesta har nog någon sorts clown.

Om man undantar tanken på att du funderar på drakar tycker jag att det är trevligt att ha en blandning av lite mindra och större fiskar i samma kar. Har man dessutom några räkor som blir det en blandning av livet i karet vilket gör det kul att iakta.

Jättefint var det fast liiite mycket koraller för min smak, men det var ju bra att se då jag kom till insikt att det är fisken som lockar mig mer, tanken var att jag skulle ha lite grann iaf :smiley24: men när jag pratade med Tedb så fick jag veta att risken är stor att de blir mat åt den eventuella puffern.

Jo clownerna är jättefina men jag tror att de hamnar på buffebordet när vill rovisarna ska kalasa :smiley22: och då gråter jag bloooood ju. Kirurger har jag förstått ska fungera och är väl nästan ett krav just för algerna.

och jösses vilka utlägg det alltid blir när jag skriver :smiley9:

/ Thessan

Tedb, tack för trevligt samtal, nu måste jag köpa ett nytt skissblock för det jag har är redan fullritat med sumpar och annat. ska nog få till det här, den röda grisen kanske blir vinröd rent av ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tedb, jag kunde inte skicka bilden till dig direkt så jag lägger in den i tråden (kanske intresserar någon annan oxå) Det röda jag kladdat dit är cirkulationsröret som jag funderar på som en lasso-variant, jag funderar alltså på att låta detta ligga med utblås innifrån och ut mellan ytavrinningen och nätet som jag istället fäster på akrylstavar eller dyl istället för på ytavrinningen, skulle det fungera tror du? då kan jag dra upp det om/när det behöver rengöras.

post-2866-14468914155174_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att kunna dra upp det rödmarkerade röret är nog en plan som blir svår att genomföra när väl stenen sitter på plats runt nätet. LS är bökigare än vad man någonsin kan räkna med speciellt om den sitter på ett rörligt nät. Kika lite på Durso med så slipper du kampen med övriga familjemedlemmar om LJUDET. Det kan vara så att det är smartast att bygga durson innan du bygger ytavrinningskammaren i mitten för att se vilken plats den behöver när det sitter återföringsrör i samma kammare.Och beräkna diametern efter det. Du får klura på vad du kommer ha för diameter på tankgenomföring. Jag har gått genom botten min lösning för att spola bort detrius från mitten på botten(close loop). Sätter du returen av vatten där nere (som på ritning) så se till att göra ett hål i ytnivå annars tömmer du karet om allt stannar. Du skulle kanske kunna köra returen från UVC längst nere vid botten "som ett lasso runt ytavrinningen" som du själv skriver. Uvc har ju en ok genomströmmnig som borde orka putta ut sediment. Jag har en lösning (plan i huvudet men inte i verklighet) på retur som ger bra genomströmming även vid botten men denna kräver att inga avbrott på genomströmmning finns och skulle ett elavbrott ske så e man väldigt illa ute. Den bygger en hel del innefrån mitten och i ett 70 cm diameters kar så hade man fått pruta en hel del på LS och det hade inte blivit nån sluttning på LS alls utan en rak vägg med LS. Men man hade fått en cirkulation som är svåröverträffad och en oxidering som fått behovet av ett fall i överinning eller kraftig skummning att bli överfödig. I våra kar har vi liten yta att jobba med men djupet i karen gör att man bara drömmer om djupare även om armarna är korta. Du får börja klura på returpump i detta läget, dels pga utrymme under karet (utanför sump (mindre värme) inne i sump (mindre plats och tillåter större sump)).Det är också så att du bör fundera om du ska ha en tryckpump och vilken som klarar av det motstånd som du får om du gör enligt din ritning. Sen är det vettigt att eftersom du vill ha rovfisk planera för nitratbekämpning (nitratfilter,zeovitmetod,Vodka) Deep Sand Bed vill jag inte rekommendera i ett acrylkar för då kommer du ha stora problem med repor.

Hoppas mitt inlägg hjälpt dej på nåt sätt och att du fått nya nötter att knäcka, för dt gör du bara du vill.

Dont be square

MVH Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men du - om jag kör med "dubbla" akryl rör, alltså en till ytavrinningen, och en som ligger utanpå detta alltså 2 cm typ, (det är ju lite svårt om jag inte får en fri bana för "slangen") om jag har en hel drös med små hål i detta och nätet sedan fästs i detta rör, vet i sjutton om jag vågar ha ett fritt "hål" nedtill ifall att olyckan är framme. Tänkte precis som du skriver fixa durson först då (syns inte i bilden då den är lägre än de andra 2 rören) det är jäkligt svårt att beräkna hur mycket plats saker och ting tar upp. Just nu har köksbordet varit modell men det är ändå svårt att förstå hur liten plats man eg har i en rund tank om man inte har den hemma. skulle behöva ett par meter i omkrets känns det som.

Jag har funderingar på att ha pumpar till cirkulationen osv utanför för att slippa så mycket värme som möjligt i tanken, det lär nog räcka med den värme som ändå kommer produceras. När det gäller returvattnet är det "röret som sticker upp högre i kant på ritningen, det andra är för sladdar som du gav mig tips om, Pumpen till den röda "slangen" sitter alltså i taket på tanken om du förstår hur jag menar.

Sand kommer jag inte ha alls eftersom jag är så kort så kommer jag ha tillräckligt med problem ändå med ev rengöring osv och vill inte skapa ett problem om jag kan slippa,

Men men - har jag satt fan i båten får jag se till att ro han iland oxå...

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var och tittade på cylindern igår, jag har diskuterat diametern 70 cm med Tedb och insåg direkt precis som (Ted sa) när jag såg karet live att den diametern inte funkar till saltvatten när man ska ha ytavrinning :x det blir inte många cm kvar när man dessutom ska ha ls som en pelare. Kommer dra igång kuben jag har här hemma till att börja med så att jag kan flytta över det när jag har möjlighet att ta hem en cylinder från Schuran istället. Räknar med att lekkontot borde fyllts på till i Oktober iaf :smiley24:

Vill däremot inte vänta med en uppstart för det kliiir så dant i fingrarna ;)

Iaf måtten jag fnular på blir 60 hög och 120 i diameter. Men det jag skulle vilja ha lite tips på är bänken - vilken höjd blir lämplig tycker ni? Anledningen till att jag väljer 60 höjd på tanken är för att jag ska nå när jag fixar i den så jag kan ju inte heller ha bänken hur hög som helst, samtidigt vill jag inte tumma på utseendet då det kommer fungera som en rumsavdelare och då ska det oxå vara en upplevelse att gå runt den. Svårt som attans att bestämma sig :snurrig: Står med måttband men det är lika svårt att föreställa sig en höjd som det är med en diameter :död: framförallt då det blir ganska stooort :smiley20: Tips? någon?

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker absolut 60 cm e ett bra mått. Då har du chans att sköta det lättare samt att ljuset når ner mycket bättre. Eftersom det är acryl du tänker skaffa så är det skönt att inte behöva använda för stark ljuskälla. Diameter på 120 kommer bli underbart. Du får en större yta över tanken att hänga T5 ramper (kommer behöva en på var sida pelaren=2 ramper minst) samt att sumpbygget under förenklas avsevärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det behöver bli så dyrt. Enligt uppgifter på våra danska vänners sida så har priserna gått ner på schuran.

Jag har ca 746 L

Thessan kommer att ha ca 622 L

Men mitt kar läggs ner nu och kommer att flyttas till butiken där det antagligen inte längre kommer vara korallkar utan innnehålla stimmfisk som visnings burk.

Mvh Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, ännu en handlare! KUL! :)

Men hur går det med dubbla konton på SG? ;)

Vart finns butiken?

Ja teggner Kungsbacka blir det.

Ang. dubbla konton så är jag och bioted marin två separata saker olika utseende, personnummer osv. Nä skoja bara. Jag har efter diskussion med Wrang gjort klart att mitt närvarande med login Tedb inte kommer färgas av att jag har med Bioted Marin att göra. Jag vet att detta kan vara extremt störande för vissa så finns det behov för att jag ska sluta närvara inloggad som Tedb så rättar jag mej i ledet och upphör genast. Det finns ju trotts allt en sådan regel så den skall väl följas. För att ingen tråkig diskussion ska blomma upp ur detta så kanske det är lika bra.

Tedb

signing off

Bioted Marin

signing on

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt mått! Får man fråga vad ett sådant kar går loss på? Jag vet att ditt kar Ted var ganska dyrt, i mina ögon, men detta blir alltså ännu större! Längtar efter att få se bilder när det närmar sig. :)

Jag väntar på svar från Schuran ang pris. de är inte snabba kan jag lova, jag vill veta nuuuu :skrattar: Kommer troligtvis åka ner själv och hämta det när det blir dax, frakten är nog inte nådig annars. Lite synd att inte någon svensk firma kan börja tillverka akrylkar, i USA är det ju jättevanligt men marknanden är ju bra mycket större där förstås.

jaja det är bara att vänta på mailet nu.

Tedb: Jag har sagt det förut och säger det igen - med din kunskap och jättetrevliga personlighet kommer det bli kanon, jag håller så knogarna vitnar :smiley20:

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blev ju så då, nu räcker det inte med att läsa längre :skrattar: Jag lär nog inte komma igång förrän framåt Augusti/September ändå, jag har handlat hem det mesta till det karet jag har hemma nu så det får fungera som instarts akvarium eller nåt. Cylindern däremot får vänta, fick lite tips om "Allmek's företag" i vårt avlånga land så jag ligger inte på latsidan direkt, men det är roligt att bara planera oxå även om det känns långtradigt att vänta. Fördelen är att när det väl är dax för fiskar och annat gunk så är man nog ganska säker på vad man vill ha då hjärnan nästan kokat över x antal gånger utav alla funderingar ;)

Roligt är det iaf oavsett man har en tank igång eller inte.

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag mail från Schuran tänkte att det kunde vara av intresse även för andra här på sg som kanske är sugna på en akryl tank.

Dear Thessan Paldanius,

we thank you for your enquiry and have pleasure in offering as follows:

cylindric acrylic tank

diameter: 1200 mm

height: 600 mm

price: 1.650,-- Euro ex works

plus freight and packaging to Sweden.

Delivery time: approx. 8 weeks.

Our offer is valid for 6 weeks.

In case there are questions left, please feel free to contact us again.

Best regards,

Sigrid Küpper

Även Fermprodukter har hört av sig och skrev att de kan tillverka en akryltank med mina önskemål, väntar däremot på prisuppgift därifrån. Han på FermProd. var väl däremot lite förvånad att man ville ha en tank i akryl pga förstoringen som blir :ler:

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...