Gå till innehåll

Uppstarten?


Thessan

Rekommenderade inlägg

Hej Tessan och alla andra!

Det finns en svensk återförsäljare som har cylinder-tankar!

www.aquastyle.se

Skulle tro att de har bra priser oxå. (Jag köpte en lysramp med 2x150w met.halogen 2 t5-rör och 2 LED spotlights(månljus). av dem genom min lokale djuraffär för 3400:- med frakt och allt. Jag är helnöjd.)

Kolla med dem!

Mvh

Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 137
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gott o vara igång! Men detta med din hoj, pojkarna är säkerligen lokala förmågor som ska ha spö och sen spö igen... Tråkigt o meningslöst. Hoppas det löser sig med försäkringsbolaget.

Sarcophyton heter din läderkorall, bra korall som växer i mörker om den måste hehe.

Såg att du skrev att skummaren lät mycket, men har inte läst vad du har för skummare? insuget av luft kan låta som jättemycket, kolla om du inte kan leda luftslangen in i en uppklippt 0.5 liters PETflaska fylld med vadd, det kan lösa det hela!

Do it!

Dave

Skoj att du kommit igång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

F-Bolaget har varit suveräna att ha att göra med när de fick se alla papper på vad som gjorts på hojen så jag ser en ljusning i mörkret.

Tackar för lite ID på min svamp som just nu är ihopdragen, Nu minns jag inte vad skummaren heter förutom att det står Dymax på pumpen. Ska trixa med en petflaska, tack för tipset. Ett litet annat problem - killen som jag köpte sakerna av har nog slarvat bort bruksanv. på Saliferts KH test, Magnesium test och Calcium test så jag ska försöka få fram dessa för jag måste mäta de värdena. Någonting är lite tokigt i det lilla karet, kan det vara att jag har lite fosfat? Osmosen hann inte med i tempot när jag gjorde vattenbytena så det blev ett par liter kranvatten bland dessa.

Tanken från början var att hitta någon som kunde ta hand om det levande så länge (efter tips från Ted) men det fanns absolut ingen i semestertiderna som var tillgänglig - Tyvärr och nu hoppas jag bara att det ska gå bra oxå, Fläkt köpte jag en idag för tempen stiger fort på dagarna i det lilla karet även fast jag har nerdraget i fönstren det stora däremot ligger på 25 så det oroar mig inte.

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratade med Triton igår och vi kom fram till att det är en större risk för krasch i det lilla karet och eftersom jag hade med mig ca 50-75 l vatten i flytten som åkte ner i den stora tanken så koppade jag in det levande i det stora karet istället. Risken är som sagt större att det dör i det lilla med den bristfälliga teknik som finns där. "svampen" mår mycket bättre och har släppt ut sina polyper. Det är 0 i Nitrit 8,5 Ph och saltvärdet 1024. Jag har laddat hem maualerna nu, så nu ska jag hem och mäta resten.

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått tyst på skummaren - tack Dave för tipset. men nu behöver jag ett till tips, Jag har för att slippa ha skummaren hängandes på akvarieglaset ställt ett mindre akvarium på ställning brevid tills skåpet kommer på plats, men nu är det själva pumpen som skapar vibrationer i glaset så att det fullständigt dånar. Dagtid kan jag stå ut men kvällarna då blir jag så trött på ljudet. Jag vill inte stänga av skummaren nattetid eftersom läget i karet är som det är... själva skummaren är inte i kontakt med glaset det har jag kollat och jag har även stängt av cirk.pumparna för att se om det ev är dessa som oxå skapar dån, men det är den där sabla Dymaxpumpen som gör att jag sliter mitt hår och troligtvis snart får en yxa i ryggen utav grannen eller nåt. Så alla smarta tips vore snällt :kram:

Annars ser det bra ut, har kört lite Ultra Life när Nitriten var på 0,1 igår och jag tror att korallerna gillar det även som näring för de blir jättefina direkt och stenkorallen formligen dubblar sig och pulserar med polyperna, kul att se.

Börjar växa en hel del. Nu har jag däremot bytt ut fosfat filtret i Osmosen eftersom jag hade fosfater även fast det var nytt vatten. Idag byggde jag om revpelaren :snurrig: för jag var naturligtvis inte nöjd efter att resten utav det som var i lilla karet skulle i... korkad :smiley24: jag tror det.

Bilder kommer, ska bara vänta på att ryggen rätar ut sig :x känner mig just nu som ett bultband ;)

Men lite tips som sagt om ni har nåt på lut

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hey! åter med tips, använder skumgummi som min tant har o gör ex sittdynor av. Ställer ner pumpar med det omkring sig. Dock måste man ta upp den då o då o vrida ur dessa så det inte samlar på sig en massa shite!

Dave

:kram: åh tack, ska genast inhandla så kan jag sova gott sedan och sluta tänka på mina grannar som säkert inte ens har reflekterat över nåt ljud alls :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det. Idag har jag mätt som alla dagar, jag älskar att sitta och bluppa med rör och grejer...

Salt 1,024

Kh 4,57 - lågt va?

Ph 8,5

Calcium 400

Magnesium 1180

Nitrit 0,1

Nitrat 5

Calcium och Magnesium buffrar jag jätteförsiktigt så får jag se om ett par dagar hur det ligger då. De andra värdena - ser de bra ut? något jag bör tänka på? Temperaturen ligger mellan 24-26 grader

"svampen" ömsade igår och den har idag släppt ut sina polyper men jag tycker han ser lite slak ut vit roten :smiley9: det går nog att se på bilden. Tyvärr blev korten inte så jättebra dessutom speglade sig rummet i glaset men det går att se vad jag menar iaf. Jag har fått något brunt damm, kan det vara från ultra lifen eller är det brunalger? det ser liksom inte "slemmigt" ut utan mer som ett torrt dammlager.

/ Thessan

post-2866-14468914305548_thumb.jpg

post-2866-14468914305692_thumb.jpg

post-2866-14468914305838_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt Kh ser mindre bra ut om testet nu stämmer 6-8 vore bättre.

Jag har inte upplevt nåt damm från ultralife, kanske deterius som blivit klumpat av ultralife?

Tänkte dock mest på att du har en riktigt snygg pelare, det kommer nog att bli riktigt snyggt med lite mer liv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja kht e för lågt, men upp med Magnesium först, runt 1350, sen upp ca (duger allt som du har det, man bör ha mellan 420 - 450) och sen upp med kht. Enkelt o billigt för KH är att köpa bikarbonat hos en akvariebutik, 1kg brukar kosta ca 30 kr. Sen sätt in 200 g i ugnen på ca 175 i 10 min, o sen blanda ihop med resterande bikarbonat. Detta gör att du kan buffra KH utan att PH påverkas nämnvärt, men smådoser, easy does it!

Minus att buffra Kh på detta sätt är att du inte får några spårämnen ner i karet som du skulle få med exempelvis tropic marines produkter. Kör du med tropic marines biocalcium så bostar du KHt med.

Men gör det i ordning: MG först o sen Ca, så ska det funka bra!

Sen kör jag personligen med 1.022 - 1.023 i salthalt, nog för att korallerna ska trivas och inte för högt så man riskerar att fisken blir sjuk (mindre risk för sjukdom vid lägre salthalt).

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för era svar revpelaren har jag slitit duktigt med och är nöjd nu efter att ryggen slagit krok på sig själv. Jag hade naturligtvis inte ro att vänta på svar från er på SG så jag ringde Ted och det är som ni säger ang Kh osv men jag fick rådet att ta det lite lugnt då korallerna mår fint. Jag trodde att "svampen" mådde dåligt och för er andra med samma fundering så berättade Ted att de tömmer sig på vätska innan öms. Tack Ted jag kunde sova gott inatt. Och tack till er andra som man får fin hjälp utav -respekt

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade lite beslutsångest ang bakgrund eftersom jag gärna ångrar mig titt som tätt, men utav en slump så funderade jag igår på hur jag skulle dämpa ljudet mellan väggen och tanken och tänkte jag drar ner ett lakan så länge och hittade ett i garderoben som är havsblått med turkost batikmönster, det blev faktiskt riktigt snyggt, trodde inte att en färgad bakgrund kunde göra så mycket. Nu är inte skåpet mm på plats förrän sambon är ledig igen om 3 v så Mh belysningen får vänta tills dess så idag slängde jag dit ett Power glo så korallerna får lite lys och då blev det jättesnyggt med batikbakgrunden. Nu blir det inga bilder på spektaklet förrän om ett par dagar när bredbandet är igång så slipper min bror en massa bilder i sin dator :skrattar: så jag återkommer med batiken...

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska så fort sambon är lite ledig från jobbet börja bygga på sidoskåpet och överskåpet. Jag gick ner i källaren och letade fram 5 datorfläktar 3 vanliga och 2 med blåljus. Nu undrar jag om dessa räcker till att kyla belysningen jag ska ha? Jag kommer använda ljuset under olika intervaller för att försöka skapa en "ljuscykel" under dygnet. Vissa tider såsom gryning och skymning kommer jag använda 1 T8 rör 2 T5 och Moonlight belysning beroende på vilket tid det är och i olika kombinationer (orkar inte förklara dessa intervaller just nu) Mitt på dagen kommer Mh på 250 w vara tänt räcker då dessa fläktar? En utav fläktarna kommer jag att ha i sidoskåpet vid sumpkaret för att kyla detta så det är alltså 4 fläktar kvar till överdelen.

Överst i sidoskåpet kommer jag dessutom att ha en bordsfläkt för att få luften att cirkulera då jag i kortsidorna kommer sätta raster upptill (ventilationsgaller i plast) Sidoskået och överskåpet kommer inte ha någon vägg emellan sig så luften kommer cirkulera fritt mellan dessa.

Ni som har datorfläktar var köper man en omvandlare och vad ska man ha för någon? antar att det behövs.

Det var det, och så bilder: på bild 1 har jag fått något orangeaktig sak - någon som ser vad det är?

Mailet från killen som jag köpte karet utav har jag inte kvar och det enda jag vet vad det är som sitter i minnet är Xenia och så "svampen" förstås, men vad heter stenkorallen och den andra? någon som vill vara snäll och berätta det för mig?

Nu syns "batik lakanet" på helbilderna - funkar bra för mig, men smaken är som baken...

Nu är rutorna inte rengjorda och det kliar i fingrarna men jag har blivit rådd att låta det vara nu så karet får hitta balansen ;) men sen så, då ska det putsas :nöjd:

/ Thessan

post-2866-14468914317844_thumb.jpg

post-2866-1446891431794_thumb.jpg

post-2866-14468914318021_thumb.jpg

post-2866-14468914318233_thumb.jpg

post-2866-14468914318419_thumb.jpg

post-2866-14468914318546_thumb.jpg

post-2866-14468914318689_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser något "dammigt" ut i ditt kar, jag skulle nog rengöra rutorna blåsa rent stenen med en pump och sedan suga upp dammet på botten med en slamsug.

I mitt kar är oftast "dammet" skit och död vävnad, att ta bort det från karet är bara positivt.

Gillar uppbyggnaden av stenen, har du insyn från tre håll eller står karet i ett hörn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Stig!

Mattias:Du tror inte jag ställer till med något då? lite larvigt att fråga men jag vill verkligen inte ställa till med oreda så här i början, men skiten kanske ställer till det mer?

Jag ska göra ett vattenbyte på Söndag och då kan jag ställa till med lite "storm" så jag blir av med en del skit. Det är inte kul när man putsar rutor som en tok och likt f-b så ser det ut. Är lite perfektionist och det stör mig något grymt och att jag dessutom inte såg att glaset var repigt när jag köpte det gör att jag blir ännu mer frustrerad. Syns inte från soffan men när man kommer nära så :smiley13:

Karet står i ett hörn så jag ser det från 2 håll, mellan ena sidan och hörnet kommer jag ha sidoskåpet för sumpen osv. Så brevid ena kortsidan kommer jag ha myspys fåtöljen där min plats är reserverad, jag kan säga att de senaste 3 veckorna har jag inte sett på tv mer än en timma tror jag :ler:

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...