Gå till innehåll

Karantän-tank-ar? Ekonomi & ideer


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Som amatör inom saltakvarie har jag insett att ett karantänkar är en bra investering och nästan ett måste. Denna tråd skall (förhoppningsvis) utmynna i hur ett karantänkar bör utformas, och kan man kombinera ett karantänkar med fraggkar?

Låt säga att jag ska ha karantänakvariet till att ploppa ner inköpt LS, fisk och lägga ner "skördade fraggar/polyper osv" från huvud-akvariet för att växa till sig. Jag vill inte behöva kontrollera karet varje dag, gärna en gång i veckan (förutsatt att det inte finns en fisk i). Vad behövs?

Som exempel tar vi ett 200L (100x40x50). Kan låta stort men jag/vi/ni vill inte springa och kontrollera akvariet exakt varje dag, gärna endast en gång i veckan (utan fisk).

Det som "behövs" är:

Ljus

Cirkulation

Filtrering

Värme/kyla

Algskrapa

Vatten påfyllning

Mina ideér kring detta "kar" är att det ska vara:

1. Energisnålt, utan att vara dumsnålt.

2. Lättskött, närapå självgående

3. Måste klara av nyinköpt fisk, tänk på vita-prick och andra vanliga sjukdomar.

4. Förhoppningsvis kunna "småodla" sina favorit skivisar, knappar eller andra enklare koraller.

5: Billigt!

Låt oss börja med ljuset:

T5, T8 eller MH. Vad är energisnålast, billigast och klarar av att sköta om "nybörjar koraller"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en tanke om ljuset, Om man inte har så djupt kar, låt säga 30-40cm, så kan man klara sig relativt bra med mindre antal rör/W om man har bra reflektorer samt en blank plåt under karet. Plåten hjälper till att reflektera upp ljuset underifrån så att så mycket ljus som möjligt tas tillvara. Bara en reflektion. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problematiken med ett karantänakvarium för en privatperson beträffande fiskbiten är att vattenkvaliteten och livsbetingelserna måsta vara minst lika bra som i huvudkaret.

Annars ju blir karantänakvariet istället en sjukdomsfabrik med stressrelaterade sjukdommar för fisken. Karantänakvariet måste även klara av ganska tung matning då fisken inte alltid är välgödd efter lång transport och det ställer ju i sin tur endel krav på tekniken.

Att kombinera fraggkar och karantän för nyinköpta koraller är inte heller speciellt optimalt då tanken med karantänen är ju att man ska ha stenkoll på vad som kryper fram ur den nya korallen. Om det finns en massa andra koraller och sten i karet sedan tidigare blir denna översyn svår.

Det är även bra att tömma karantänakvariet för attta död på eventuella parasiter mellan varje gång du ska använda karrantänen.

Karantän är enkel i teorin men svår i praktiken, speciellt med fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min dröm uppsättning är ett fraggkar och ett karantänskar (och refugium ) som är samankopplat till ett systen (ungefär som Stigigemlas).

Fraggarna får friskt vatten från huvudkaret och karantänskaret kan lätt avskiljas med en kran från systemet (alltid igång med vatten stängs isoleras vid behov).

Så vill jag ha det om jag kunde välja fritt:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ni säger kräver att man har karantänkaret bredvid eller under sitt huvudkar. Vem har plats med en sådan placering? Det förutsätter ju ett tillbygge av möbeln eller ny sump för många av oss. För vi (saltisar) är ju oftast sådana som köper så stort akvarium vi har plats med.

Att kombinera fraggkar och karantän var för att jag/många sällan köper fiskar eller ny LS. Att kunna använda karantänkaret till fraggar där emellan var min ideé. Om nu en fisk eller LS hade med sig något skit påverkas trotts allt bara fraggarna. Fraggar av sådant jag redan har i huvudakvariet, ingen stor förlust alltså. Fraggar från andra akvarister placeras ju ändå i karantän, så samma ljusförhållanden behövs ju även om jag inte har en konstant fraggpopulation.

Låt säga att jag köper en fisk idag. Jag har ju inget karantänkar, jag måste alltså köpa ett. Om jag köper och gör i ordning ett, varför inte ha det igång hela tiden? Mellan inköp av firrar eller LS kan jag använda det som fraggkar. Om jag ska köpa LS eller fisk kan jag ju sälja fraggarna eller temporärt placera dem i mitt huvudkar.

Att sköta vattenkvaliteten borde väll inte vara det största problemet.

Sköta karet borde vara enkelt när man inte har firrar, 1gång i veckan byter man ca10% vatten, kollar skummare, rengör och kontrollerar lite smått å gott.

Åter tillbax till ljuset. Om vi säger att jag ska köra med 4xT5 (4x54w=216w), då motsvarar det nästan en 250w Mh i energiförbrukning. Ska man då köra med en 250w MH istället, vad blir egentligen billigast i längden? Man behöver ju bara byta en MH lampa och den har en längre livstid än T5 (har jag hört).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en tanke om ljuset, Om man inte har så djupt kar, låt säga 30-40cm, så kan man klara sig relativt bra med mindre antal rör/W om man har bra reflektorer samt en blank plåt under karet. Plåten hjälper till att reflektera upp ljuset underifrån så att så mycket ljus som möjligt tas tillvara. Bara en reflektion.

Att göra akvariet grunt har helt klart fördelar, och att placera en plåt i botten var en ny ideé jag aldrig hört förut.

Istället för att göra akvariet grundare kan man bygga upp hyllor av plastgaller, högst upp placerar man lämpligen ljuskrävande arter. Under hyllan kan man fragga mindre ljuskrävande koraller som får skugga av gallret/våningen ovan. Har man 50cm djup tank kan man köra två våningar, högst upp SPS eller ljuskrävande knappar, våningen under Xenia eller skivisar och på botten allt som klarar sig typ, rörmaskar eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...