Gå till innehåll

Höja KH och CA på en gång.


Speedster

Rekommenderade inlägg

Prova att sluta mata i karet ett tag. Höj pH med allt nytt vatten som kalkvatten så höjerr pH och minskar fosfathalten i vattnet. Fosfat är den största gödningen för cyano.

Känner du för att investera i ett ozonaggregat gör det också gott. Men då bör du ha en redoxmätare för att kolla så att det inte blir för mycket av det goda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumhydroxid (kalkwasser) höjer CA under normala omständigheter i viss mån men framför allt är det för att bibehålla nivån på CA på en redan uppnådd nivå (andra effekter är bl.a. att det bibehåller ditt pH på en stabil förhöjd nivå och reducerar fosfatet i vattnet som Stig skriver). Det skulle behövas enorma mängder kalkwasser för att få upp dina CA nivåer (testa med räknaren). Eller pratar dom om effekterna kalkwasser kan ha när en mättnad har uppnåtts och utfällning sker Stig eller kalkwassermetoden i allmänhet? Utveckla gärna vad du menar med att Kalkwasser inte höjer CA och under vilka omständigheter detta gäller.

Sedan hade jag inte rekommenderat en nybörjare som inte har grepp om den grundläggande kemin att försöka sig på ozon vilket dessutom kan innebära hälsorisker. Ingen kritik, utan bara vad jag anser :) .

För att höja ditt CA från den nivån du ligger på idag kan du använda kalciumklorid, men personligen hade jag gjort ett större vattenbyte med ett salt som innehåller tillräckligt med CA och sedan korrigerat resten med kalciumklorid. Kalciumhydroxiden, eller vattenbyten, räcker säkert för att tillgodose ditt kars CA behov i början (om du byter allt vatten som avdunstar med kalkwasser enligt beskrivingen ovan).

Det bästa och smidigaste är nog om du gör lite tätare vattenbyten innan du förstått dig på kemin lite bättre.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu fick jag en infallsvinkel till. Här är formeln jag skrev förut. Den gäller mättad lösning och innebär för en bestämd magnesiumhalt att ökar man en av komponenterna på höger sida av likhetstecknet minskar en av de andra. Vanligtvis genom att kalksten faller ut.

Lågt magnesiumvärde= lågt värde på magnesium = lågt Ca * kH * pH.

(Inte absolut. Det saknas potens på pH och rot ur Ca).

Men om man har koraller som förbrukar mycket kalcium så har man inte mättnad i systemet och då kan man tillsätta mer. Då kan kalkvatten höja Ca en aning.

Men när ditt vatten blev grumligt berodde det på att du fått i så mycket mer kalcium i vattnet (Jämfört med pH och kH vid tillfället) att kalciumet inte hann fällas ut på stenarna utan du fick en kalkstensfällning i vattnet = det grå diset.

När vattnet är mättat på kalcium och man höjer pH med kalkvatten blir resultatet att det fäller ut mer kalk än vad man tillsätter. Kalciumvärdet minskar.

Och en sak till. Ekvationen ovan är inte riktigt komplett. En komponent saknas; Tryck! Normalt sett har man ju lufttrycket i karet + litet grann beroende på hur högt det är. Men det finns ett undantag och det är i pumpar. I pumpens centrum och runt impellermagneten är trycket lägre och därför kan det fälla ut kalksten där. Det är därför vi behöver göra ren pumparna oftare när de går i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, bra att du förtydligade ditt svar Stig, nu håller jag med dig och jag misstänkte att det var under det här scenariot du menade och inte att det var en allmänt gällande regel.

Man kan även förbättra kalkvattnets CA-höjande effekt genom att tillsätta vinäger (vinegar) men detta medför också att pH inte höjs lika mycket varför det inte är att rekommendera om man redan har lågt pH. Men nu var vi inne på överkurs igen, sorry :) .

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mera överkurs: Vinägern fungerar som kolkälla och bidrar därmed till att sänka nitrathalten. Den kan tänkas öka risken för att karet kraschar.

Det stämmer även om jag inte vet om volymerna man pratar om gör den här risken speciellt trolig samt hur vinägern påverkas rent kemiskt när det befinner sig i kalkvattnet (ca 3 ml vinäger per liter kalkwasser rekommenderas). Se vodka/sockermetoden för mer info angående riskerna av kolbaserade ämnen som används vid näringsexport. Att det även sänker nitraten kan vara ytterligare en fördel men jag hade också varit aktsam om riskerna och man ska höja doseringen långsamt. Jag använder inte vinäger eftersom mitt pH redan är ganska lågt (runt 8.0).

Effektökningen/hur mycket mer kalkwasser som löser sig i förhållande mot normal omrörning med den här metoden är runt 36% i bästa fall.

Men det här är som sagt överkurs/OT för framtiden. Mer info här:

http://web.archive.org/web/20030418110415/http://www.animalnetwork.com/fish2/aqfm/1999/oct/bio/default.asp

Här är en lite mer avancerad men bra och lättförståeliga länksamling om vattenkemin inom hobbyn som jag tycker alla borde ha som bokmärke:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=102605

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...