Gå till innehåll

Höja KH och CA på en gång.


Speedster

Rekommenderade inlägg

KH ligger på 7

CA ligger på 240

Vad tror ni om att blanda upp en flaska KH och en annan med CA och hälla i detta i akvariet efter varandra för att buffa upp kh och ca på samma dag?

Har enbart stenkoraller i karet och vill ju se lite tillväxt nu (inga "djur). (Har inte mätt tidigare på över ett år men har bytt 25 liter vatten i veckan de senaste 2 månderna så det har ju funkar rätt bra ändå).

Vet att man ska skynda långsamt men kanske kanske. Ph lär ju sticka iväg någon dag men hur allvarligt är det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Buffra långsammt, och inte allt på en dag..

Lågt Ca ger högre KH, och KH förbrukas fort jämnfört mot Ca.

Jag hade tagit det försiktigt och börjat med kolla din Magnesium halt först för veta hur du går bäst vidare med få ordning på värdena. Detta då lågt Mg ger lägre Ca + KH.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inget Magnesiumtest hemma :(

Vet att man ska göra allt långsamt i den här branchen ;) Får väl ta ena flaska ena dagen då och andra nästa dag o hålla på så några veckor då. Dunstar ju 2 liter per dygn så det är ju bra att man kan fylla på ca/kh varannan dag med petflaskor då. Drygt bara för det är förbannat skönt o slippa mekka med det o bara ha ett fint kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du bör nog veta även magnesium, eftersom det är tredja benet i denna ekvationen, har du för lågt magnesium så fär du inte upp Ca - jag skulle göra serie vattenbyten med ett bra salt tills dina värden är uppe i "normala" i stället.

Det är nog fler spårämnen och annat som också är förbrukade om dina alkaliska reserver är så låga som nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder tropic marine salt nu, någon som har något tips på något annat som jag bör använda istället? Gör ju som sagt 25liter vattenbyte i mitt kar varje vecka o ibland även 2 gånger. Karet är ju bara på 170 liter. Ska jag kanske börja byta 50 liter istället?

Fattar inte vad det är som förbrukar ca så mycket. Visst har jag en del koraller men igår var det 290 i ca och idag 270. o jag har buffat ca i 3 dar i rad. (använder rowakalk. Sen kh:t är någon tripple buff aquacare.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska inte kunna ha så låga värden med dom vattenbytena, prova med att köpa nya tester eller kolla med någon annan i närheten om dom kan testa ditt vatten.

Visar det samma då så skule jag tippa på att saltet är kass, tex. fuktskadat.

Jag har oxå använt deras salt och hos mig var det inget fel på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi tar det från början: Dina värden är "nästan" otänkbara. Men - Låg salthalt = allmänt låga värden.

Har du kollat din salthaltmätare?

Lågt magnesiumvärde= lågt värde på magnesium = lågt Ca * kH * pH.

(Inte absolut. Det saknas potens på pH och rot ur Ca).

I en normal salthalt skulle de flesta stenkoraller vara döda med Ca = 240.

Hos mig börjar varningarna visa sig vid Ca = 350 ungefär.

Eftersom dina koraller lever bör något mätvärde vara fel.

Jag skulle alltså dubbelkolla alla mätvärden innan jag börjar med tillsatser.

Och Magnesiumvärdet är precis lika viktigt som Ca, kH oh pH. Inte för korallerna kanske men för att hålla ihop de andra värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du redan byter så mycket vatten så är nog Stigs teori riktig - antigen så har du mätfel eller kass salt, prova att mäta på nyblandat saltvatten.

Jag tycker inte du ska byta mer vatten än vad du redan gör.

Köp ett nytt Ca test (salifert)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är lite pinsamt. Ska testa salthalten när jag kommer hem, har ingen saltmätare o höftar till lite fint 33g per liter salt när jag byter. (har funkat bra i ett år tidigare när min egna saltmätare fortfarande fanns i livet) Möjligt att mitt höftande inte funkat något vidare längre.

Återkommer i eftermiddag... %$#!&$+@%!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 gram på en liter är för lite. Om du siktar på 33 promille bör du ha ca 38-39 gram på en liter. Detta på grund av att alla kommersiella saltvattenssalter innehåller en liten del vatten, sk kristallvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Vet inte om jag siktar på 33 promille? Antar att jag satsar på 25 promille som brukar vara standard kanske? eller var det 23? När jag började med saltvatten har jag för mig någon sa att det skulle vara typ 33 gram per liter?

Nu är jag lite förbryllad. Jag har 1,021 i salthalt vilket inte är jättelågt.

Jag använder pro-reef som du skrev om stigigemla.

Har ok tillväxt ca 3mm på acropororna på mindre än en vecka.

Någon som vill rekommendera mig vad jag ska göra? (testerna jag användt är sailifert har har "fungerat" visat andra resultat i annat kar.)

Vad göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt otroligt, mätte idag igen. Vafan är det som sänker CA med 25-30 enheter per dygn? Nere på 240 idag igen.

Nu har jag iofs ett nytt medel som jag ska testa. Kalciumklorid. Ska hälla i en halv deciliter. O buffa Kh dagen efter då det sjunker iom det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

igen då, kolla ditt magnesium först - du får inte upp ca om magnesium är för lågt!

du ska inte hälla kalciumklorid i karet utan lösa det i osmosvatten och tillsätta lite i taget(typ utslaget på 6-7 dgr) varvat med sodiumbicarbonat (från en annan blandning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ok, jag har inte kollat magnesiumet då jag inte orkar ta mig till en butik o köpa det. Sorry.

Men igår fick jag spelet totalt. ALLA koraller (har bara stenkoraller ca 20 st) mår väldigt bra och växer ca en halvcm på två veckor vissa mer vissa mindre.

=)

Har kollat ca i det nyblandadevattnet jag häller i, och det är bara 240 :(tropic marine reef pro.).

Hade ca 240 i vattnet i karet förra veckan, har buffat något så förbannat med både kalciumklorid (flera dl i omgångar) har buffat med kalciumhydroxid (uppblandat med vatten, med flera dl skopor "mjöl). igår mätte jag vattnet till 300 i ca. ojoj, gick upp iaf. Har buffat kh och det ligger väldigt stabilt på ca 8-9 oavsett hur mycket jag buffar ca och kh.

(om det gör någon skillnad har jag hällt i magnesium "stenar" som man ska ha till kalkreaktor, jaja det löser ju inte upp sig men dra på trissor då de halverat sin storlek i pumpen där de låg senaste veckan. har ingen aning om det påverkar något)

Iaf igår fick jag tokspel och hällde i kalsiumhydroxid uppblandat med vatten så hela karet blev vitt, allting blev vitt och det är fortfarande lite ljust vitt i vattnet idag... vad händer... mäter vattnet och kalcium visar 220!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vafan är det som händer?????????????? (om jag testar vattnet jag häller i (kalsiumhydroxid upplandat med vatten)så är det över skalan såklart så testet verkar ju fungera lite iaf, har även testat med annat test)

Allt det här är ju kanske inte enligt all konstens regler, sorry för det. Korallerna växer ju och de mår väldigt bra, även idag, alla har sina polyper ute o allt är som vanligt. Men varför i hela h****** går inte ca upp, är det bara magnesiumet som kan vara fel o varför tillsätts inte det i saltet då?

Håller på att bli tokig....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt dig ner och ta det lugnt, så som du håller på med värdena så tigger du om en krasch och det är betydligt mycket värre än långsamt växande koraller.

Att du har 240 med nyblandat vatten av det märket låter osannolikt och jag skulle själv begärt nytt salt om det verkligen stämde. Har det förvarats torrt? Har du testat det flera gånger?

Du kan inte hälla i mängder med kalciumhydroxid på en gång, det höjer ditt pH och hotar hela karet. Det ska droppas i långsamt och 2 teskedar räcker till 4 liter. Vad har du för pH idag?

Läs på mer nu för du verkar inte alls ha koll på läget och skaffa dig ett magnesiumtest. Om ditt mg är för lågt spelar det ingen roll hur mycket kalciumklorid du häller på som Greger redan förklarat för dig. Det finns även räknare för att avgöra hur mycket man ska dosera av ett visst ämne för att komma upp till en viss nivå, ska se om jag hittar en till dig.

Edit: här har du användbara räknare för att avgöra doseringsmängder:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10876&highlight=r%E4knare

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumhydroxid i osmosvatten höjer pH så mycket att ingen test fungerar.

Om du går tillbaka till inlägg 8 har du en ungefärlig ekvation på hur det fungerar.

Höjer du pH så sänker du Ca x kH.

Kan du mäta alla fem värdena och skriva dem här så får du svar här på vad du skall göra. Utan alla fem (Mg, Ca, pH, kH och salthalt) går det inte att ge ett säkert svar på vad du skall göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumhydroxid i osmosvatten höjer pH så mycket att ingen test fungerar.

Jag menade hans pH i karet efter hans häftiga tillsats, men det kanske inte var riktat mot mitt inlägg (ville bara se till så det inte blir ännu mer virrigt för honom). :)

Robert:

Kolla gärna in den här artikeln som Henrik på forumet skrev för att få en bra introduktion till saltvattenskemin:

https://www.saltvattensguiden.se/images/stories/artiklar/Scooby_doo/saltvattenskemi_for_dummies_v1.pdf

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värderna är (förutom magnesium då, ska köpa det imorrn för man blir ju fan ledsen):

Salthalt 1.024

CA 225

KH 9 (ligger stabilt)

PH 8,2 (ligger stabilt)

Om man nu häller i Kalciumhydroxid ca en deciliter pulver i en 2 liters petflaska o det inte höjer ca ett smack. Vad ända in i h****** kan vara fel och varför ökar inte ca halten?

(jag bli tokig, polaren sa precis att jag nog försöker skriva att det ser ut som det är julafton i mitt akvarium då det är vit snö (kalciumhydroxid i pulverform) på alla stenar nu och korllerna verkligen lyser med sina färger :D)

Om det är kass magnesium, var köper jag detta och vad rekommenderas? (kalkreaktor blir nog lite för mycket för min budget tyvärr)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta lite nu, har jag missuppfattat allting så illa :(

Varför använder jag kalciumhydroxid i det vattnet jag ersätter det dunstade vattnet normalt? (trodde det var för att öka ca halten, men nu snurrar det mycket i huvet)

PH:t ligger stabilt rör sig inte över det gröna fältet på mitt test (dvs 8.3, max 8.5) Går också ner till 8.1-8.2 efter några timmar efter buff.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumhydroxid använder man för att hålla pH högt och fälla fosfat.

Ca halt höjer man normalt med kalciumklorid.

Jag håller med om att detta verkar snurrigt och många som kommer från sötvattensidan har svårt att förstå det.

Men i saltvatten finns det en sak till: Kalksten. Har man dålig koll så blir lätt de dyra tillsatserna bara ny kalksten ovanpå de stenar man redan har i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...