Gå till innehåll

Pikkenix 500:a


pikkenix

Rekommenderade inlägg

Startar en ny tråd för bilder på karet istället för att fylla på min "första kar"-tråd (hittas här om någon är intresserad: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15365)

Var i Köpenhamn i helgen, var runt i lite butiker för att kolla korallutbudet. Började med clovnfisken i fredags - var riktigt dåligt med koraller, fanns lite fisk. Köpte inget.

Planteimporten var nästa stopp och där var det något bättre med korall men ingen fisk. Var sugen på en riktigt fin acropora men blev inget köp på fredagen då jag inte ville ha det liggandes tills vi åkte hem (lördagen).

Bestämde mig att skita i korallen på Planteimporten och åkte som sista stopp på lördagen till Akvarieudstyr - här hade de en del intressant inne så blev följande:

En lila och en orange ros (kan någon namnet på dem vore jag tacksam):

roseorangeiz9.th.jpg roseorangeblaljusqv8.th.jpg roselilapb5.th.jpg

SPS:er

lilaacro2bz1.th.jpg

lilatoppadacroju5.th.jpg liltoppadacroux7.th.jpg

gronacrogn4.th.jpg acrogron2fb5.th.jpg

Rasmus var hos Bengan och fick med sig en SPS hem till mig - tack Rasmus!

pistilliatafm6.th.jpg

lägger in en bild på min sten med Ricordeor också:

1000ns4.th.jpg

Kommer att fylla på med fler bilder så småningom men nu är rutan så skitig så helbilderna blir inget att ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut borde vi ta och träffas tycker jag... jag var inte i Köpenhamn med anledning av korallerna dock, så illa är det inte riktigt - än. Sambon var HYFSAT trött på akvarier efter att ha gått i tre butiker, Danmarks akvarium och akvariet på tivoli.

Är ni fler kring Växjötrakten som håller salt? Kan ju träffas nån dag och byta fraggar och ta en öl hela gänget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Tack för komplimangen Sunny!

Idolen har jag haft i snart en månad. Han käkar i stort sett allt jag stoppar ner, Formula 1 och 2, Spirulina, Angel Formula samt Prime reef. Enda jag inte fått honom att smaska på ännu är Nori.

Ang. kejsarna så har jag fått ta bort min Cataphyllia jerdenei då de var på den. Den gul/svarta kejsaren var på en av SPS-erna under en period så den har tagit lite stryk men verkar ha klarat sig iafall. I övrigt har ingen tagit skada faktiskt. Har inte sett dem vara på några koraller senaste tiden, verkar som det avtagit, kanske pga att jag matar något mer nu än tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel

Vi sågs idag hos "bengan". Vilka fina o intressanta sps.er du har!! den där lila ser spännande ut!

O för o inte tala om din Zanclus canescens!!! senast jag såg en sån var min egen, för 10 år sen..den hade jag i ett karantänakvarium, men under en fest så lade nån ner en galge i karet o nästa dag var vattnet vitt o fisken död.

Hur som helst..jättefint akvarium du har! hoppas du får ordning på dina slemalger.

Hur länge har du haft dem? vad har du för värden? Har du tillgång till ozon? en delsäger att om man höjer redoxen med ozon kan dom försvinna, o blåljus ska enligt fosså motverka dom...sen finns de völ ett preparat numera mot detta..antired eller nåt sånt...o sista desperata åtgärden är ju antibiotika...men de tar ju död på nyttiga bakterier också, så de är verkligen sista utvägen.

Jag tror man skall vara försiktigt med alla de där aminosyrorna som fauna marin säljer om man har problem med alger, ultramin o allt vad de heter. Jag hörde att du o bengt pratade om de där...kanske ultralife kan hjälpa dej...binder ju både de ena o de andra, o gör att även oorganiska föroreningar kan skummas ut (nitrit, nitrat fosfat, silikat etc).

Lycka till!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas.

Sitter faktiskt och läser igenom din tråd just nu - din LS-uppställning ser läcker ut! Lite nya bilder på dina SPS vore inte fel dock...

Tyvärr har moorishen lagt av. När jag kom hem från Bengan igår satt han fastsugen mot en av streampumparna. Stängde av pumpen men han mådde inte alls bra så avlivade honom, riktigt tråkigt då jag hoppades att han skulle klara sig bra då han åt ALLT.

Ingen mer dosering av FM grejer på ett tag för att se om det löser problemen, vill verkligen inte ha ner en massa preparat som antired, antibiotika och annat i burken utan att det löser sig på "naturlig" väg.

Du får höra av dig om du är förbi jönköping nån dag så bjuder jag på lite fraggar åt dig!

Körde du igång med Balling sen förresten (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18990)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas.

Sitter faktiskt och läser igenom din tråd just nu - din LS-uppställning ser läcker ut! Lite nya bilder på dina SPS vore inte fel dock...

Tyvärr har moorishen lagt av. När jag kom hem från Bengan igår satt han fastsugen mot en av streampumparna. Stängde av pumpen men han mådde inte alls bra så avlivade honom, riktigt tråkigt då jag hoppades att han skulle klara sig bra då han åt ALLT.

Ingen mer dosering av FM grejer på ett tag för att se om det löser problemen, vill verkligen inte ha ner en massa preparat som antired, antibiotika och annat i burken utan att det löser sig på "naturlig" väg.

Du får höra av dig om du är förbi jönköping nån dag så bjuder jag på lite fraggar åt dig!

Körde du igång med Balling sen förresten (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18990)?

Man tackar...fraggar o en fika vore trevligt...jag hör av mej.

Jo..balling blev de...med grotechs doserpumpar. har börjar dosera, men mkt låg dos...än så länge är de ju inte så mkt som förbrukar calcium o karbonat.

Ska försöka fixa lite bilder imorgon på hur de nu ser ut, efter 16 dar efter starten.

Alltid lite nervöst så här i början...jag har ju lagt i en gul kirurg...o jag vet...lite väl tidigt...men jag vill ha ne algätare så fort som möjligt så jag inte får problem med detta på ett tidigt stadium...mota olle i grinf så att säga...de som gäller nu är ju att de inte blir nån nitrit, när jag ökar belastningen ngt...just nu ligger nitrit på 0.025-0.05...de får absolut inte bli högre än så...ultralife är min räddningsplanka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo..balling blev de...med grotechs doserpumpar. har börjar dosera, men mkt låg dos...än så länge är de ju inte så mkt som förbrukar calcium o karbonat.

Samma som mig då, kör även jag grotechs doserpumpar. Du kan väl återkomma hur det är med tillsatserna sen när du fått fart på det. Förhoppningsvis doserar du mer karbonat än calcium så får jag det bekräftat från en källa till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...