Nizztos Postat 30 maj 2007 Postat 30 maj 2007 Dåligt foto, men detta är andra gången jag ser den och den har alltid befunnit sig på platser som inte inbjuder till foto. Den kolsvarta färgen underlättar inte heller.Vit fot (den var på glaset första gången jag såg den). Tror den har ett vitt skal under manteln (strecket som syns). Strecket är vitare än vad bilden indikerar. Den har ett par antenner/spröt som verkar komma från under manteln. Inga utskjutande delar på ovansidan, så ingen nudibranch? Slät yta med en rejäl puckel på ryggen, skalet?Någon som vet vad det kan vara? Citera
crille Postat 30 maj 2007 Postat 30 maj 2007 http://www.seaslugforum.net/factsheet.cfm?base=scutus Citera
Nizztos Postat 31 maj 2007 Författare Postat 31 maj 2007 Tackar. Så länge den inte växer till 12cm så verkar det ju vara en trevlig typ Citera
drakfisk Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 hej det är bra med saltguiden har frågat i olika affärer i skåneland men ingen vet vad det varit har haft foto med mej .min eng är inte så jätte vass men är den ett hot om man har ett korall revs akvarium . Citera
Bioted Marine Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 Nej den är inget hot. Jag har ca 60 st i mitt 740 liters och de har aldrig skadat nåt. Detta gäller alltså Scutus unguis och inte alla nakensnäckor. Citera
Daniel N Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Jag fick med mej denna vid ett korallköp. Förmodligen samma som tagits upp här innan. Sökte på namnet Ted gav och läste på en Tysk sida med min dåliga Tyska att den kunde äta på koraller ?! Jag tror inte den kommer ner i akvariumet. Någon som vill ha den?Mvh Daniel Citera
stigigemla Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Jag har också några Scutus och har aldrig sett något angrepp på mina koraller. Citera
Laggeman Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Kommer du ner till Malmö Daniel så tar jag den gärna. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Denna har jag också fått med levande sten. Är en nyttig varelse typ sjöhare, men svälter tyvärr ihjäl om den inte får tillräckligt med alger. Min var endast nattaktiv (kanse beroende på mycket och stora fiskar) Citera
acuario Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Thore Kjellberg sa till mig att han har sett angrepp på en acropora, antar att de ger sig på sådan de kanske inte gör normalt om de inte hittar tillräckligt med mat i karet, de förökar sig bra också, jag fick en av Bengan en gång och den såg jag inte förrän jag började riva karet inför flytten och då slängde jag ner den till tryckarna, de åt upp den väldigt fort, bra tryckarmat! Citera
Ingvar Hellmalm Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Thore har tolkat fel! Den äter mikroalger och dammsuger stenar glas korallgrenar m.m. men den äter absolut inga koraller. Jag hade dock mina i många år och jag har haft flera av dessa. Tyvärr när karet blir algfattigt så är det mycket svårt att få dom och överleva då de inte enl. min erfarenhet tar något annat (inte ens Nori eller Julian Sprung) och bara blir mindre och mindre och slutligen försvinner, tyvärr då de funkar som ricktiga och nyttiga dammsugare.Jag hade totalt 5st i mitt 3000l kar. Det var för många men en överlevde dock 6 år. Citera
Bioted Marine Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Kan lägga till att det inte heller är en nakensnäcka utan den döljer sitt skal med sin mantel. Citera
drakfisk Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 ja det är synd att dom försvinner hade min i ett år o jag har bara korall kar vill ha fler tycker dom är fräcka Citera
elNico Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Med tanke på att Thore hade tio(?) st och dom mer eller mindre bodde i hans Acroporor så vad det nog ingen fara. Jag fick med 2 när jag köpte korall och sten av Thore och jag kan inte se några skador alls. Tycker dom e riktigt roliga när man väl ser dom!Hoppas bara att mina överlever jag har inte så mycket alger. Känns ju svårt om 5st var för många i ett 3kubikskar. Citera
Peppz Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Med tanke på att Thore hade tio(?) st och dom mer eller mindre bodde i hans Acroporor så vad det nog ingen fara. Jag fick med 2 när jag köpte korall och sten av Thore och jag kan inte se några skador alls. Tycker dom e riktigt roliga när man väl ser dom!Hoppas bara att mina överlever jag har inte så mycket alger. Känns ju svårt om 5st var för många i ett 3kubikskar.Bodde dom där på dagarna möjligtvis?En del nattaktiva snäckor "parkerar" på samma ställe, görna bredvid varandra, varje dag, eller då de är ljust. Citera
elNico Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Jag ska kanske inte säga för mycket nu för jag vet ju inte vad dom gjorde i Thores kar...:-)Men i mitt "parkerar" dom under Acropororna, precis som du säger. Men dom e svåra att hitta, svart e en bra camofärg i skuggorna! Citera
saltishenke Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 Jag satt framför karet i dag och vad ser inte jag då jo en Scutus unguis som en 1 krona typ rolig sak den vaerkade beta alger på rutan och på stenen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.