Gå till innehåll

Nakensnäcka?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Dåligt foto, men detta är andra gången jag ser den och den har alltid befunnit sig på platser som inte inbjuder till foto. Den kolsvarta färgen underlättar inte heller.

Vit fot (den var på glaset första gången jag såg den). Tror den har ett vitt skal under manteln (strecket som syns). Strecket är vitare än vad bilden indikerar. Den har ett par antenner/spröt som verkar komma från under manteln. Inga utskjutande delar på ovansidan, så ingen nudibranch? Slät yta med en rejäl puckel på ryggen, skalet?

Någon som vet vad det kan vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Jag fick med mej denna vid ett korallköp. Förmodligen samma som tagits upp här innan. Sökte på namnet Ted gav och läste på en Tysk sida med min dåliga Tyska att den kunde äta på koraller ?! Jag tror inte den kommer ner i akvariumet. Någon som vill ha den?

Mvh Daniel

post-2302-14468914479433_thumb.jpg

post-2302-14468914479664_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thore Kjellberg sa till mig att han har sett angrepp på en acropora, antar att de ger sig på sådan de kanske inte gör normalt om de inte hittar tillräckligt med mat i karet, de förökar sig bra också, jag fick en av Bengan en gång och den såg jag inte förrän jag började riva karet inför flytten och då slängde jag ner den till tryckarna, de åt upp den väldigt fort, bra tryckarmat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thore har tolkat fel!

Den äter mikroalger och dammsuger stenar glas korallgrenar m.m. men den äter absolut inga koraller. Jag hade dock mina i många år och jag har haft flera av dessa. Tyvärr när karet blir algfattigt så är det mycket svårt att få dom och överleva då de inte enl. min erfarenhet tar något annat (inte ens Nori eller Julian Sprung) och bara blir mindre och mindre och slutligen försvinner, tyvärr då de funkar som ricktiga och nyttiga dammsugare.

Jag hade totalt 5st i mitt 3000l kar. Det var för många men en överlevde dock 6 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att Thore hade tio(?) st och dom mer eller mindre bodde i hans Acroporor så vad det nog ingen fara. Jag fick med 2 när jag köpte korall och sten av Thore och jag kan inte se några skador alls. Tycker dom e riktigt roliga när man väl ser dom!

Hoppas bara att mina överlever jag har inte så mycket alger. Känns ju svårt om 5st var för många i ett 3kubikskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att Thore hade tio(?) st och dom mer eller mindre bodde i hans Acroporor så vad det nog ingen fara. Jag fick med 2 när jag köpte korall och sten av Thore och jag kan inte se några skador alls. Tycker dom e riktigt roliga när man väl ser dom!

Hoppas bara att mina överlever jag har inte så mycket alger. Känns ju svårt om 5st var för många i ett 3kubikskar.

Bodde dom där på dagarna möjligtvis?

En del nattaktiva snäckor "parkerar" på samma ställe, görna bredvid varandra, varje dag, eller då de är ljust.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...