Gå till innehåll

Centropyge interrupta


acuario

Rekommenderade inlägg

Centropyge boylei lever på ca 90m djup och upptäcktes 1992 för första gången. Att fånga en sådan här fisk säger sig själv att det inte är det lättaste. För att få fisken levande till ytan måste man dekompressera den i etapper om ca 10m åt tagetdetta tarflera dar att göra. Men sen blir det nog inte omöjligt att vänja den vid ett liv i akvarium, Man måste nog ha lite kallare i akvariet än vad som koraller och övriga fiskar som lever närmare ytan gillar

Centropyge loriculus lever på djup mellan 0.6m - 62m Den röda färgen gör att den är väl kamouflerad på djupt vatten eftersom rött försvinner ganska fort ju längre ner man kommer. Detta gör att den blir brunsvart och därför inte syns så väl. Den lever runt Hawaii, Marshallöarna och societyöarna. Individer med ett svart streck bakom ögat kommer från Marquesasöarna. Skötsel: En av de enklaste dvärgkejsarna lätt till medelsvår

Centropyge potteri Lever på djup mellan 9m - 150m och lever aldrig ensam utan i grupper på 4-8 individer. Den är vanligast runt hawaii. Skötsel: som loriculusen

Centropyge bicolorär vanligastrunt solomonöarna, Fiji, stora barriärrevetochfilipinerna. Undvik att köpa den om den är fångad på filipinerna pga deras oetiska fångsmetoder (Cyanid) PÅ Revet hittar man den i stora grupper från ca 1 meters djup. Denna dvärgkejsare är inte lika härdig som sina kusiner och betraktas som svår. Ett akvarium med många gömställen och mycket levande sten samt en varierande kost med artemia ,mysis, Norialger mm gör det lättare att lyckas. Den kan vara väldigt skygg den första tiden i akvariet och därför missar den lätt maten när man utfodrar fiskarna och blir därför utan. Då är mycket levande sten lite tröst då denhar chansatt få i sig något gott. Jag har själv haft 5-6 st genom åren och på den tiden så fick jag aldrig nån att överleva mer än 3 månader. Nu vet man bättre och det har blivit mer focus på en bra vattenkvalitet och norialgerna är ett fantastikt bra foder. Jag har aldrig haft problem med bicolorn genom att den har varit stygg mot koraller (Alla centropyge pickar lite på koraller) men jag har hört skräckhistorier om en enda individ som helt plötsligt har raserat hela akvariet på 2 dagar.

Tänk på att dvärgkejsare inte är 100% revsäkra men en korallburk är ett säkrare sätt att lyckas med fiskarna enligt mina erfarenheter.

Om jag orkar kommer mer info om några andra Centropyge inom kort

http://www.oceanicinstitute.org/news&info/04flameangelfi sh.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

hej,

har snart fått iordning de två nya karen (800 liters), irevet simmar bl a min centropyge multicoloroch centrupyge joculator. hade lite otur med min första multicolor, ena dagen mådde han toppen, nästa var han död. denna gången körde jag på ett säkrare kort: en mindre, lättare att anpassas.

i det marina simmar än så länge min tusk och clarion angel (holacanthus clarionensis), min asfur, chevronoch övriga väntarpå förflyttningi detgamla akvarietsom ska tas bort.

när clarion introducerads i tanken fick han också en chock och höll på att stryka med, mitt i natten for vi tillbaka till butiken för konstgjord andning. vi stoppade tillbaka honom i sitt ursprungliga kar och sänkte vattennivån till 10 cm, +ökad syresättning. det hade inom loppet av tre timmar gått så långt att han låg på sidanoch flämtade när denna kur insattes. mirakulöst kurerade han sig.

det blir nog fler invånare i kejsarfamiljen. diggar dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
Centropyge är mina absoluta favoriter. Hela mitt lilla kar är inrett för att tillfredsställa dvärgkejsarna. Många små grottor och håligheter. Ännu har jag bara en bispinosus och en tibicen, men skall absolut ha några till.

tips: skulle nog satsat på större akvarie än 100l innan du skaffar fler kejsare.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...