Gå till innehåll

Rasmus 375 liters


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Okej!

Tekniken jag kör i karet just nu är följande:

cirkulation har jag 2 st hydorkoralia 4 till

skummare är en aqua medic turboflootor

returpump är en eheim 1262

har osmosvatten med kopplat silikatfilter på.

kör deltec 39w uv-c och deltec fosfatfilter med rowaphos (ej inkopplat än)

har en aqua medic armatur till belysningen 2 x 150 w och två st t8 rör osm blåljus (osram67) just nu är det 2 st 10 000 K lampor tror jag? men jag är på G att köpa nya och då blir det blv 20 000K, jag gillar det lite blåare ljuset! :)

sumpen är mkt enkel men jag är nöjd. jag har delat av den på hälften och har osmosvatten i en halvan och så småningom så skall även en nivåvakt sitta där kopplat till en liten pump så jag får automatisk vattenpåfyllning.

post-2031-14468914173741_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser riktigt finfint ut detta! :) fin design i akvariet, fint upplägg, fina bilder och färger!

Man ångrar inte för 5 öre att man bytte till saltvatten från sötvatten! :D

man tackar man tackar! :)

är riktigt nöjd så här efter flytten! nu ska det bara i med lite fler koraller! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar tackar! värmer gott kan jag säga! :)

enda problemet jag har nu är att jag fått alger på bakrutan :/ antar att mina 20 sniglar inte räcker. har iof inte kopplat in fosfatfiltret än.. kan det hjälpa mot algerna på bakrutan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är dom bruna och lite slemliknande?

ja, dom är bruna och ser ut lite som rost typ. fladdrar lite om dom.. eller vad man ska säga :) men ser inga trådar

konstigt bara att jag inte har något i sanden.. har iof 2 sandstjöstjärnor som kanske gör sitt jobb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägre fosfat = mindre risk för alger skulle jag vilja se på det :)

Det är vad jag har läst mig till iaf

jo, det är vad jag har läst mig till också.. men just rutan brukar man ju aldrig bli kvitt :/ och sen kommer väl dom där dumma kalkalgerna och gör rutan lila.. blää :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, dom är bruna och ser ut lite som rost typ. fladdrar lite om dom.. eller vad man ska säga :) men ser inga trådar

Jag har fått invasion av dessa just nu och jag beskyller kombinationen fosfat + massor-av-ljus. Får dratta i nån fosfatabsorberare känner jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått invasion av dessa just nu och jag beskyller kombinationen fosfat + massor-av-ljus. Får dratta i nån fosfatabsorberare känner jag...

det knepiga är att det är bara bakrutan.. ingen annan stans :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läckert Rasmus!

Både Rostratusen (kopparbandad) och Leucosternon(vitbröstad) anses som svåra firrar, hur länge har du haft dom? "Sköter" dom sej och äter mm? Hur funkar dom i en 375-balja?

Så jäkla vackra firrar!

Tackar!

Jo, jag vet att dom anses som svåra.

Rostratusen köpte jag av Norberg här på guiden som haft den i sitt kar i 2 år. den äter som den ska så jag är inte så orolig för den.

den vitbröstade kirurgen var en ren chansning. när jag köpte den hade dom fått in den i affär 2 dagar tidigare, så första 5 dagarna jag hade den så åt den inte alls och fick lite prick. trodde det skulle vara kört för den men sen en vecka tillbaka så har den ätit som bara den och pricken har försvunnit.

jag köpte dom för 2 veckor sedan ca. än så länge så verkar dom klara sig fint, inga bråk och inga sjukdomar som jag ser.

den enda jag oroar mig för är mandarinen. den vet man ju inte om det är på väg utför eller inte då den varken äter formula eller artemia. men än så länge simmar den omkring och pickar på stenen! :)

jag väntar på en sändning med naso lituratus som jag skall köpa en av.

sen är jag nöjd med kirurger! :) kanon fina fiskar verkligen!! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...