Gå till innehåll

Mata sin Ormsjöstjärna?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Undrar bara ifall det finns något direkt behov av att mata sin ormsjöstjärna och hur man enklast gör det? Kan ju inte vara lämpligt att sträcka sig ner och ge den en räka/mussla för då är man ju i vattnet allt för ofta och rotar.

Men släpper man ner räkan eller vad det nu är så pickar ju de andra fiskarna på den och man vet inte om det kommer fram någonting till ormsjöstjärnan.

Hur gör ni?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det finns något direkt behov av att mata i och med att stjärnan äter upp mat som blivit över vid matning av fiskar m.m. vilket är en del av tanken med att ha en ormsjöstjärna i karet. Själv matar jag mina ändå...jag släpper ner en halv mussla till stjärnan nån gång i veckan och den är bra mycket snabbare på att plocka upp den än vad fiskarna är, så snart den har träffat botten är ormsjöstjärnan där och plockar upp den, oftast innan fiskarna ens hunnit reagera. Jag släpper musslan direkt från ytan och plockar upp överblivna skal med en stekpincett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och om man är så lycklig att man har en grön ormsjöstjärna så kan man ju sova tryggt i förvissningen om att om den inte fått mat på länge så kommer den skaffa sig mat alldeles själv(förutsatt att det fortfarande finns fiskar och annat gott kvar i burken).smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag släpper ned en bit strömming till mitt monster nån gång varannan vecka. Då får man se den komma springades och anfaller fiskbiten. smiley37.gifjag matar ibland med mussla, artemia eller räka fast då blir det inte samma fart på den. Jag tror du kan mata den med allt förutom pizza. men det skulle inte förvåna mig om han äter det med.

jag har haft min i 3 månader och den har aldrig rört en fisk. och jag har haft 2 fiskar som har dött under tiden jag har haft den och han har inte vart på dom heller.

Om du inte vill gräva i akvariet när du vill mata något särskilt djur så kan du köpa en griptång. det är ett verktyg i plast som är ca 60 cm långt. Ehim säljer sånna. Och är mycket användbart när man inte vill slabba ned fingrarna. bra att ha vid matning och plocka saker på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...