Gå till innehåll

120 l saltvattenskar?


Lukas89

Rekommenderade inlägg

Har lite frågor som jag skulle vilja få besvarade har klickat runt på forumet en del i 3 dagar nu och försökt hitta svar på det mesta jag funderar på.

Men frågorna jag vill ställa är kan man köra sumpen i ett ytterfilter istället som är dimentionerat 3 gånger akvariets storlek och isf vad ska jag ha i mitt ytterfilter? Antar att jag ska ha i lite olika biomaterial men vet ej vilka som är att rekomendera.

Samt kan man leva med en skummare i sitt sovrum eller låter dem verkligen så fruktansvärt mycke som folk beskrivit och isf kan man stänga av dem under natten för att sedan slå igång den igen på morgonen (med timer såklart).

Jag har även lite frågor om sötvatten som ska komventeras till saltvatten, har precis startat upp mitt sötvattensakvarium sedan jag haft problem och massdöd i det. har endast kört ner grus i det och låter det stå nu och cirkulera kan jag dosera i saltet direkt eller måste jag starta om det igen? Dvs tömma ur vattnet ut med gruset och sedan i med nytt vatten så jag sedan kan dosera i saltet? Frågorna är kanske hur dumma som helst men då får ni briljera lite ;)

Ps om ni vill att jag ska använda mig av sökfunktionen ta er då inte tid att svara vill inte vara otrevlig, vill bara poängtera att jag vet att den finns.

tack på förhand /Lukas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej och välkomen till SG, om du ska använda ett ytterfilter så kan du fylla det med levande sten så du får ett bra biologiskt filter.

akvarium i sovrum skulle jag själv inte vilja ha för det är nog svårt att få det knäpptyst, alltid nått som skvalar,droppar brummar lite;) men om du har ett underskåp där skummaren o dyl kan stå så kan du ljudisolera och få det bra mycket tystare.

om jag vore dig så skulle jag tömma ditt kar och göra rent det ordentligt och fylla på med nytt vatten, har du tänkt att använda osmosvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lukas!

Du kan köra med precis så stor sump du vill, ju större desto bättre, då du får plats med all utrustning som du inte vill ska synas i akvariet samt att större vattenvolym ger ett stabilare akvarie.

Val av biomaterial skulle jag nog begränsa till levande sten när man är nybörjare, annars finns det en hel del olika sätt att sköta filtreringen på som du säkert stött på i dina sökningar.

Skummare i sovrum går utmärkt att ha, det är väl mest beroende på hur tyst man vill ha det. Vissa skummare låter mer än andra och vissa av modellerna är så gott som knäpptysta.

Konvertera ett sötkar går alldeles utmärkt, dock bör man inte ha samma grus som till sötvatten då saltet gör vattnet aggresivt och kan få saker i grusen att fälla ut i karet och göra det mer eller mindre otjänligt som saltkar. Detta är så klart också beroende på vad för bottensubstrat det är du har.

Än en gång välkommen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkomen till SG, om du ska använda ett ytterfilter så kan du fylla det med levande sten så du får ett bra biologiskt filter.

akvarium i sovrum skulle jag själv inte vilja ha för det är nog svårt att få det knäpptyst, alltid nått som skvalar,droppar brummar lite;) men om du har ett underskåp där skummaren o dyl kan stå så kan du ljudisolera och få det bra mycket tystare.

om jag vore dig så skulle jag tömma ditt kar och göra rent det ordentligt och fylla på med nytt vatten, har du tänkt att använda osmosvatten?

Jo får lov att rensa akvariet igen då :) och tvätta filtret osv tänkte köra på vanligt kran vatten det sägs att vi har bra vatten här i västerås så litar på det. Men för att inte klanta mig nu så tänkte jag skriva hur jag precis tänkte gå tillväga med saltet vill ju inte att det ska skita sig direkt även om killen i butiken sa att jag inte kan misslyckas:D.... tänkte göra rent ta bort gruset och tömma på vatten skrubba lite här och där tömma mitt ytterfilter göra rent de.

akvariet är rent jag fyller på vatten stoppar ner salthaltsstickan och häller på saltet (jag har även pumpen igång innan jag häller i saltet för att även den ska få sitt) sen när jag har runt 1.022 så låter jag det vara ifred låter det stå ett par veckor köper koralgrus och häller i tänkte köra ungefär 5-7 % istället för normala 10 % av akvariet för att ha så lite grus som möjligt och sen väntar ytterligare några veckor

När är det dags att börja testa vattnet på allvar angående ph kh osv? jag menar nu när jag bara låter saltet pumpas runt kan det ju inte behövas? är det samtidigt som man kör ner gruset som det är dags?

Köpte (Reef crystals) salt om det säger er något hoppas det är bra grejer :) skummarn kommer jag möjligtvis kunna sätta i nästa vecka (iaf fundera hur jag ska sätta den)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltet behöver inte lösa sig mer än ett dygn eller tills det klarnat, att vänta flera veckor på det är inte nödvändigt. Sen ska du ju ha levande sten åxå, ingen idé att mäta nått förutom salthalt innan dess. Inkörning och nedbrytning börjar inte förän du har satt i stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har rotat runt på en hel del hemsidor nu men hittar ingen som säljer Ls.. börjar bli lite smått fundersam är det någon som vet någon hemsida som säljer Ls. Då affären jag handlar på inte kommer ta in någe mer under juli. tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så sant så, men får bli tåget isf har inte fixat mitt bil körkort än :( Har även en fundering på "moon light" är det något speciellt med dem förutom att de lyser blått?

btw Jakob vet du någon schysst butik i sthlm som säljer någorlunda billigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jakob vet du någon schysst butik i sthlm som säljer någorlunda billigt?
Jag brukar försöka att inte göra reklam för någon speciell butik.

Men då du frågar så skulle jag rekomendera dig att åka till Triton Akvarium .

Priset vet jag inte vad det ligger på, det varierar antagligen beroende på hur mycket du har tänkt köpa, men vad jag hört ska de ha bra pris på LS.

Det enda jag med säkerhet vet är att de har bra snurr på sin LS-försäljning, så det är ingen gammal död sten som legat i flera år, utan nyinkommen sprudlande LS. Stenen håller hög kvalitet och fullkomligt kryllar av djur, det brukar finnas mycket hitchhikers på den har jag sett. Det är minst lika kul att stå och glo i deras kar med LS som att titta i de andra karen.

post-839-14468914182753_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så sant så, men får bli tåget isf har inte fixat mitt bil körkort än :( Har även en fundering på "moon light" är det något speciellt med dem förutom att de lyser blått?

btw Jakob vet du någon schysst butik i sthlm som säljer någorlunda billigt?

Hej Lukas!

Jag gissar att du hitills varit hos Royal Zoo och lyssnat på dem. Jag tycker att du ska ta din hoj (tror du har en sådan) och åka en sväng till affärer i någorlunda närhet. Jakob ger dig ett tips men det finns fler och det är bra och kolla av lite vilka affärer som du trivs med och har förtroende för. Jag är helt säker på att det finns flera som har LS hemma och det är en fördel om du tänker ut ungefär hur du vill att det ska se ut i ditt kar innan du åker. Då kan du plocka stenen som du tror passar till ditt kar.

Det finns flera aktiva duktiga akvarister i din närhet. De är trevliga också så jag tycker du ska söka kontakt med likasinnade.

Lycka till och välkommen till SG!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte köra en liten uppdatering om läget har inte hänt så mycke men iaf ringt runt i hela västerås för att leta efter levande sten utan framgång ska röra mig mot sthlm nästa vecka vet dock inte när. antar att jag ska börja köpa på mig test stickor "Api 5 in 1 aquarium test strips" som innehåller tester för Ph, Gh, Kh, nitrit och nitrat dem ska funka i saltvatten så jag inte gör de misstaget iaf.. men antar att det inte är någon ide att börja testa vattnet innan den ls är på plats.

Funderar även om jag kanske ska slänga i lite korallgrus i botten för att skydda glasbotten när jag införskaffat Ls så jag inte lägger den rakt på glaset vilket jag inte är så pigg på. ska jag även skölja gruset innan jag häller i det isf?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekomendera dig att lägga stenen först på glasbotten och sen lägga grus runtom så att det inte kommer gruskorn i kläm som kan orsaka skador, vissa använder något sorts underlägg imellan sten och botten tex plexiglas men jag har alltid kört helt utan på mina sötkar och nu med mitt salkar och det har aldrig hänt nått

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tar upp sträckor som till Gävle från V-ås finns även Södertälje, Linköping och Örebro.

LS finns och det är bra att inte köpa den osedd då man annars kan få en sten som är hela vikten. Bra att få välja sten själv!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tar upp sträckor som till Gävle från V-ås finns även Södertälje, Linköping och Örebro.

LS finns och det är bra att inte köpa den osedd då man annars kan få en sten som är hela vikten. Bra att få välja sten själv!

mm är inte så pigg på att köpa sten som jag inte sett då jag vet på ett ungefär hur jag vill lägga upp det.. Kommer antagligen röra mig mot triton inom en snar framtid.

Har även skeppat i salt så salt halten nu ligger på 1.020 lutar mot 1.021 men tänkte att jag ska vänta tills imrogon och se om det ändrats något

så antar att det bara är ls som saknas sen är det bara att gå och vänta, ska även köpa 2 nya lysrör någon som vet en bra kombination?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lukas!

Kul med en till Västeråsare som ger sig in i saltträsket :)

Om du vill är du välkommen att komma hem till mig och kika på hur jag har löst olika saker i min burk. Då kan vi säkert oxå bena ut några av de frågor du har.

Det är bara att skicka ett PM eller slå en signal så bestämmer vi något.

Jag känner även ett par saltisar till i Västerås som säkert gärna visar upp sina burkar.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han har redan fått kontakt med andra i V-ås så nu har sagt att det står 4-3 till er!:smiley20: Men ni är ju fler i V-ås.

Vad har du för armatur till ditt akvarium? Hur mycket lyse har du tänkt att ha? Mäter du salthalten eller har du räknat ut den, vikt 7 liter vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han har redan fått kontakt med andra i V-ås så nu har sagt att det står 4-3 till er!:smiley20: Men ni är ju fler i V-ås.

Vad har du för armatur till ditt akvarium? Hur mycket lyse har du tänkt att ha? Mäter du salthalten eller har du räknat ut den, vikt 7 liter vatten?

Tänkte först köra på vikt köpte en förpackning med 4 kg som skulle räcka till mitt 120 l akvarium, men då hade jag inte räknat med vattnet genom slangar och ytterfilterte så slutade med att jag kör med hydrometer istället (stänger av pumpen då för att få bättre mätning). kommer antagligen åka iväg till en djuraffär idag för att köpa testa strips för ph, kh, nitrit och nitrat för att förbereda mig.

Funderar även på att gå på Zoo nissens förslag om att ha biobollar i ytterfiltret istället för ls men är skeptisk mot hans förslag. Har 2 fack som jag kan fylla med ls isf, då tar jag ur skumfiltrerna behåller nog dock kolet då för att inte få den fina gula färgen på vattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska åka till någon (ex Robban som är kunnig och se ett system i drift) för att ha något att bygga dina tankar på. Då har du dessutom möjligheten att ställa frågor.

Vad det gäller ytterfilter ska du akta dig för filter kan skapa nitrat vilket du inte vill ha. Biobollar eller LS får du läsa på om vilket du tycker är bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp ordentliga tester som är anpassade för saltvatten, det tjänar du på. Salifert gör bra tester till saltvatten.

Jag hade nog kört med LS i ytterflitret ockå, för at öka volymen med sten som filtermedia. Jag hade också tagit ut skumfiltret då det fastnar en del smuts i det som kan orska en krasch i ert system så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp ordentliga tester som är anpassade för saltvatten, det tjänar du på. Salifert gör bra tester till saltvatten.

Hej! Saliferts KH och MG test är inte så bra som dom har varit,just nu.Man bör nog testa dom mot en referens vätska typ Fauna marins Multi-Reference.

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp ordentliga tester som är anpassade för saltvatten, det tjänar du på. Salifert gör bra tester till saltvatten.

Jag hade nog kört med LS i ytterflitret ockå, för at öka volymen med sten som filtermedia. Jag hade också tagit ut skumfiltret då det fastnar en del smuts i det som kan orska en krasch i ert system så småningom.

har plockar ut filter materialet nu och låter den pumpa på med enbart kolet i vill ju inte att det ska krascha direkt iaf.. sitter samt med mitt lysrör i knät och försöker luska rätt på vad det är för rör egentligen kan nämna markeringen jag fått fram M4 står enskilt. Ska även åka och kolla när min skummare borde komma in samt kolla om jag får låna en bok av en kollega

Även ringt och pratat med Robban som jag bara får tacka för inbjudan :) hörs nog på söndag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...