Gå till innehåll

120 l saltvattenskar?


Lukas89

Rekommenderade inlägg

Hej Lukas..

du är även välkommen att kika på min burk om du vill har haft den i gång sedan i januari. Tycker även att du ska kika på robbanisthlms burk, den har varit till stor inspiration för mig.. han e även en kunnig o trevlig prick som har svar på alla ens frågor som kommer i början, jag har nog tjatat om det mesta ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

knåpade ihop en nattlampa blev väl inte riktigt nöjd med desigenen i slutet men den verkar iaf fungera hyffsat

ps svårt att få en rättvis bild med kameran ljuset är nånstans mitt emellan de två bilderna i stryka. :)

post-3257-14468914201343_thumb.jpg

post-3257-14468914201468_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst igenom https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9209&highlight=m%E5nljus tråden hoppas ni kan länka :) så konstatera jag att de flesta bara kör med en vanlig diod och inget special beställt. Så det jag gjorde var att knalla ner till clasohlsons och köpte på mig 5 st (5mm ultrablå) diodrar och hållare till dem. Knalla vidare till kjell & co för att hitta en simpel tranformator (switchad nätadapter artikel nr 44264)

Nu när jag hade allt material + massa skrot som jag säkert skulle hitta i garaget så började arbetet. Hur ser en måne ut egentligen? Jo en boll skulle ju vara bra så det blev en pingisboll som jag skar itu 1/4 av (se bild nedan) sedan borrade jag hål åt mina diodrar (tänk på att ta det försiktigt med borrandet) koppla dem till en sockerbit och sedan till transformatorn visst det tog tid mycke pill. Men tycker att jag lyckades få ganska bra spridning på ljuset.

Att tänka på:

Tyvärr så lyckades jag använda silikon som inte lämpade sig för akvarium klantigt som man är så se till att silikonen är godkänd för akvarium för att slippa bygga in den i plexi som jag gjorde. Men får se det som en extra säkerhetsåtgärd.

Tänk även på att Diodrar bara går att köra ström igenom åt ett håll så ni inte eldar upp dem (långa benet + korta benet -)

Det hela kalaset kostade mig runt 220 kr vilket jag tycker är godkänt med sladdar osv som vissa kanske behöver införskaffa så hamnar man nog på max 300 kr

Hoppas att man förstår vad jag menar har precis vaknat :)

post-3257-14468914201582_thumb.jpg

post-3257-1446891420172_thumb.jpg

post-3257-14468914201833_thumb.jpg

post-3257-14468914201953_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdatering, gått 6 dagar sen jag satt ner min skummare och fortfarande inget skum.. Något som jag kan tänkas ha missat med inställningarna? ska jag släppa in mycke eller lite luft?

kan jag sätta lite filtervadd för utgången för att fånga upp lite bubblor så dem inte rymmer ut i akvariet och fyller det med microbubblor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte har fattat det helt fel är det så att när man blåser i luft och gör det till små bubblor i rent vatten så spricker bubblornaoch det bildas inte skum. Är det dock skit i vattnet spricker inte bubblorna vilket gör att det bildas "skitskum". Rätta mig om jag fått det om bakfoten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en lite fundering på storlek på ett "korallakvarium" måste vara? funderar nämligen på att starta ett litet storlek pico akvarium med enbart koraller som inkörsport till mitt stora, Korkad eller bra ide? tänkte använda mig av samma vatten och driva dem som ett akvarium för att hålla värderna så lika som möjligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat runt lite över vad det är för värden i vattnet i västerås.

Mälarengergi

ph: 8,6

Järn: <0,05

mangan: <0,02

Aluminium: <0,02

Kalcium: 30 mg/l

Koppar: 0,01 mg/l

Natrium 12mg/l

Klorid: 22mg/l

Fluorid: 0,12 mg/l

Konduktivitet 27,3 mS/m

mälarenergi 18/4 -06

Vet inte om det är till någon nytta för någon men jag ville iaf ha ett hum om vad det var för vattenvärden på ett ungefär. Nu när jag kör utan Osmos :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm sitter och funderar över om jag ska uppgradera mina belysning eller inte och isf med en HG1 lampa på 150 W, om ni har tid får ni gärna länka till förslag och fall ni haft den själv kan ni väl skriva några rader

tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags att uppdatera vart lite si och så med det sista tiden men arbetat :) Har vart hemma hos Sillen och inspekterat hans akvarium. Var skönt att se ett fungerande akvarium med t5 rör så det blev en ny sådan ramp.

Har även fått mina första invånare i akvariet 4 st Sniglar (Nerita sp) och en räka (stenopus hispidus) som klarar sig bra hittils. Bilder kommer in kanske senare i natt om jag orkar eller imrogon eftermiddag.

Tack Sillen för att vi fick komma och kika på ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...