Gå till innehåll

Vad är detta för något?


rasu

Rekommenderade inlägg

Hej!!

Jag har fått någon alg som jag inte riktigt vet vad det är. Eftersom jag är ganska grön på saltvatten så är detta kanske något som alla andra vet var det är.

Den bruna algen är väll den som jag funcderar över mäst eftersom den har täckt eh hel sten hur blir man av med denna??

den gröna algen är änsålänge enbart på en väldigt liten yta menn jag vill inte att den sprids hur motvärkar jag detta?

de gröna "bollarna" valonia alger har jag också men dom försöker jag få bort någon som har något knep?

jag vet inte varför jag får alger.

jag har testat mitt vatten och fått fram

nitrit nära 0

nitrat nära 0

silikat nästan 0

fosfat nästan 0

dessa värden har jag läst mig till här att det brukar vara som är fel men det verkar inte vara det som är fel i mitt kar.

kan det vara att man har ljuset på för länge eller något liknande?

mitt kar är 250 l

jag har 2 54W t5 igång 12 h och 2 54W igång 8h har precis minskat det andra lysröret från 10h för att testa.

hoppas någon kan förklara vilket nybörjar fel jag gör.

tacksam för alla råd

//Rasmus

post-3253-14468914181011_thumb.jpg

post-3253-14468914181112_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Rasmus och välkommen till guiden.

Valonia plockar du lättast bort för hand. Försök undvika att krossa dem.

Den röda "algen" tror jag är en cyanobakterie och det är inte ovanligt att de kommer även om man har bra vattenvärden (vad är nästan noll i fosfat förresten?). Jag har märkt att ökad cirkulation kan hjälpa mot dem. Försök att sug ut cyanon och avvakta lite och kanske rikta en pump mot stället där de sitter eller kanske öka totalvolymen. Hur länge har du haft igång karet, hur mycket cirkulation har du?

Den gröna ser jag inte vad det är.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gröna tycker jag ser ut som trådalg-grönalg som blivit övervuxen av kiselalger.

Det ser också ut som att Valonian håller på att bli övervuxen av kalkalger.

Artrikedomen av alger tror jag tyder på att du har ett ganska så bra vatten men för litet algbetande djur.

I övrigt håller jag med Clownen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen ang Valonia så har jag försökt plocka dom för hand men de är väldigt svårt att ta bort dom utan att krossa dom har hört att det blir 10 ggr värre om man krossar dom.

cirkulation har jag två st 1000 l/h pumpar och en 500 l/h denna stenen som har blivit röd ligger precis under min ena pump så det kan ju stämma att det är dåligcirkulation där. ska försöka rikta om mina pumpar lite.

Vad menar du med suga ut den?

Stigigelma jag har inte haft så många alg ätande fiskar tidigare men då är det ju tur att jag var i affären idag och köpte några nya algätande fiskar:).

mitt akvarium har varit igång snart två år men jag har inte kunnat göra något med det (kan fortfarande inte med ena handen) eftersom jag råkat ut för en brännskada för ett år sen och klarar inte stoppa ner den i vattnet ännu. Men jag får använda andras händer att fixa det nu.

tack för hjälpen så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag plockade och bråkade med min valonia så blev det bara värre o värre. Till sist gav jag upp och drömde om foxface-fiskar mm. Nu e den faktiskt borta.....

Ett tips kan ju vara vid vattenbyte så suger du upp hela "bollen" och går den sönder suger du med sporerna (eller vad dom nu heter)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var inget dumt sätt fast jag har ju vissa "bollar" som är ca 2cm i diameter och suger man upp dom så blir det bara stopp men man kan ju försöka ta loss dom samtidigt som man suger så går dom sönder så sugs dom upp och annars tar man den med handen.

tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det röda är cyanobakterier, dom är precis hopplösa och utrota!

Jag fick det för ca 2 månader sen, har provat allt! Sprutat kokat vatten, haft släckt hela karet 3 dygn (läste det på någon utlänsk guide). Det enda som jag upptäckt som får dom o försvinna är att suga upp dom! Så fort du ser minsta lilla tecken på cyano TA BORT DET. Det sprider sig som en löpeld och dödar dina koraller om hamnar på en! Och efter ett par veckor är dom borta men det är jobbigt! Jag har perfekta vattenvärden men dom kommer ändå! Jag hoppas det beror på en bra tillväxt i karet!:)

Lycka till!

Mvh Jeppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
haft släckt hela karet 3 dygn (läste det på någon utlänsk guide).
Det funkar om du får aldeles kolmörkt i karet. Jag har gjort det en gång med en liten burk - jag tejpade svart plast runt om och över i 4 dagar. Kommer det in bara lite ljus ett tag kan de skapa ny näring och leva i tre fyra dagar till.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har med dessa jäkla cyanobakterier i mitt kar. nu på morgonen syns dom inte till men efter någon timme med ljuset tänt så är dom där.

om man nu ska mörklägga karet hur länge klarar sig koraller och fisk utan ljuset då?

kan tillägga att min värden är bra och stabila. samt en total cirkulation på nästan 15.000l/h

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gröna tycker jag ser ut som slemalger, vanligt vid uppstart av nya akvarium med stor belastning av fisk och annat... De kommer att finnas en period men kommer att försvinna av sig självt när vattenvärdena kommer i ordning.... Se till att ha litet ljus i akvariet, mata sporadiskt, kolla calcium, magnesium och scilicium(det visar om det finns risk att du drabbas av kiselalger. Vanligt om det finns mycket i vattnet du tar ur kranen... Annars fixa en osmos och använd bara det vid vattenbyten. (Kalksten fungerar inte, löses ut för sent och för litet för att fungera!!!!) Köp calcium och ha i istället, det är mycket bättre..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...