Gå till innehåll

Nytt eller begagnat?


akvasalt

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa

Skall köra igång igen efter 15 års uppehåll. La av precis när termen "levande sten" började introduceras. Har haft akvarium i alla storlekar upp till kar på 5000 liter med specialimporterat 19mm glas från Holland. Har även drivit saltvattensbutik i Västerås under namnet "Akvasalt" några år på 1980-talet.

Nyvaknat intresse för "kompletta system" typ Deltec.

Frågan jag ställer mig:

Vad kan man räkna med för livslängd på den tekninska utrustningen och hur länge håller silikonfogarna på burken innan läckaget kommer? Vågar man köpa begagnat?

Nån som har någon ide´?

Tacksam för alla svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ronny!

Välkommen tillbaka till en hobby som har utvecklats sedan du lämnade den sist. Du ställer ett antal frågor som är svåra att besvara då det inte finns några exakta svar på dem.

Osmosfiltret till exempel har inte så lång liivslängd som mycket annat och om du tittar på skummare så är det inte så mycket som slits i den mer än pumpen. Detta gör att det går att hålla mycket i drift även om du köper begagnat. Dock skulle jag köpa ny osmos om jag köpte. Sedan bör man kolla priskillnaden också innan man satsar på beg.

Kan du berätta lite vad du har för planer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det inte skulle räcka med 30 års hållbarhet för ett kar så kan du ju altid köpa ett kar i plexiglas utan fogar :)

Den tekniska utrustningen, tja man får ju vad man betalar för men jag kan tänka mig din min när du får se vilka fina prylar som numera finns på marknaden. Det enda som igentligen slits i utrustningen är ju pumparna. Och en kvalitetspump från tex Tunze är det tveksamt om du hinner slita ut den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...