Gå till innehåll

Vatten från havet?


Magnus

Rekommenderade inlägg

Jag gjorde det på 70- talet. Det sydligaste stället med tillräcklig vattenkvalitet för Havsnejlikor = Anemoner var då Orusts utsida. Jag kollade bara norr om Göteborg.

I dag är förhoppningsvis vattenkvaliteten bättre.

Jag har läst om några Norrmän som kör med naturligt vatten som de kör genom ett UVC innan det används.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sålde ett akvarium till en norrman på andra sidan oslofjorden. Han berättade att han tagit vatten från ca 35m djup i oslofjorden. Frågade om det ej var onödigt/dyrt/krångligt med detta men han sa att det blev bättre så här. Jag vet ej varför men han saltade upp det hela sedan.

Har man tillgång till en borrpump som kan trycka upp 35m å sedan frakta in det slanga/pumpa över det till nästa dunk i bilen för att sedan frakta hem vattnet för att sedan igen pumpa över det till en dunk för att renas och saltas upp för att ytterligare pumpa över det till akvariet

Inge ont menat eller skrivet Magnus ;)

Tanken är god å tror man får med en massa skojiga saker till karet men

ursäkta men jag är så lat med detta så fortsätter nog med mitt osmosvatten men flyttar man till havet så....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, anledningen är att jag läst om akvarister som tar vatten från havet och de tycker det fungerar bättre. Men det är naturligtvis inte någon här i norden men det vore väl kul att prova? Syntetiskt salt måste ju naturligtvis ha sina små brister?

De som använder det går bara långt ut på en pir och plockar upp en hink vatten och tar med hem.

Tropiskt vatten innehåller formodligen en massa liv som är bra för akvariet men kanske finns det ämnen i naturligt vatten som vi aldrig får med i vårt vatten.

Det börjar i och för sig att säljas salt som är omgjort naturligt salt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde det på 70- talet. Det sydligaste stället med tillräcklig vattenkvalitet för Havsnejlikor = Anemoner var då Orusts utsida. Jag kollade bara norr om Göteborg.

I dag är förhoppningsvis vattenkvaliteten bättre.

Jag har läst om några Norrmän som kör med naturligt vatten som de kör genom ett UVC innan det används.

Och du fick inga positiva effekter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för plånboken. Men nu är bensinen tio gånger dyrare och saltet bara två och en halv. Dessutom har vi osmos i dag. Då tog Göteborg sitt dricksvatten ur Göta älv där fisken var svartlistad som mat på grund av för hög kvicksilverhalt. Så vattenledningsvattnet var inte så bra. Kvicksilver från Bohus och Lilla Edet och bly från Nol.

Jag har läst om akvarister i Kalifornien som kör tio sjömil ut från kusten för att få bra vattenkvalitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...