Gå till innehåll

Vår miljö


Appen

Rekommenderade inlägg

Hej,

tänkte starta en ny tråd om vad vi kan göra för att värna om miljön på person nivå, jag tror att vi alla är intresserade av att kunna bidra till att minska utsläpp av miljögifter. Problemet som jag har sett är att politiker ser bara i stort och hur dom kan straffa (skattevägen) alla till att minska utsläpp. Jag tror på att den enskilde människan kan göra betydligt mer än vad vi gör idag och samtidigt spara pengar till sig själv. Med andra ord en vinn vinn situation.

Vad gör jag själv då?

1. Jag har bytt ut mitt värmesystem från direktverkande el till värmepump, spara ca 35% - 40% el och därmed en massa pengar.

2. Håller på att byta ut mina glödlampor till låg energi lampor, jag vet att det är en tveksam väg att gå eftersom dessa lampor innehåller kvicksilver.

3. Jag har börjat byta ut bensinen som jag använder till E85, förnärvarande blandar jag bensin 90 % + 10 % E85. Målet är att köra med 100 % E85 efter en konvertering av bilen. Med nuvarande system i bilen räknar jag med att kunna köra 50/50 bensin och E85. Om jag konverterar bilen så jag kan köra med 100 % E85 då ”sparar” jag 2000 – 3000 kg fossilt Co2 utsläpp samtidigt som jag sparar 2000 – 3000:- per år i bränslekostnader. Om detta låter intressant kan man läsa mera om det på denna länk: www.etanol.nu/

Jag hoppas att andra kan medverka i detta och komma med mera tips och tricks om hur vi som personer kan minska belastningen på vår miljö jag tror personligen att vi kan göra mycket, men snälla inga pekpinnar!

Om Admins anser att detta ligger helt of topic flytta eller radera efter behag.

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har fjärrvärme, men s¨bor jag ju i lägenhet också.

vad beträffar bilar så kommer diesel att vara i spetsen. volvo och vw har fått ner förbrukningen på omkr 2.5 L/100km har jag hört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis flyttat till hus där vi har en värvepump installerad som är dimensionerad till den dubbla ytan mot vad vi bor på, tydligen så fick damen som bodde där innan oss en rejäl rabatt. Vi har också en vedspis med kasett som vi får i princip gratis ved till då det finns företag i familjen som förser oss me detta.

Lågenergi lampor är installerat där det går, har iofs en del spotlights som ligger på 35-50W stycket, samt att det finns 2st. 150W up-lights som inte används så ofta. Dock kommer värmen från lamporna till gagn som uppvärmning, iaf på vintern.

Vi har två bilar, dock småbilar som är billiga i drift, och den ena bilen kör bara ca 25-30km/månad. Det är inte helt problemfritt att flytta utanför stan. :)

Värmen från akvariet kommer delvis att användas till att värma upp huset, en hydrostat skall kopplas till en utsugsfläkt som ska hålla koll på luftfuktigheten så det inte blir fuktskada.

Slaskvatnet från osmosen kommer att gå ner i en stor behållare som används till bevattning av trädgården.

Vi köper potatis och grönsaker från den lokala bonden - både billigare och mer miljövänligt.

Man får väl göra så gott man kan helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bytt bil till en som jag kör på Biogas!

Då jag bor i Linköping så är Biogas ett mycket bra alternativ då vi har egen tillverkning i staden. Jag reser i tjänsten och totalt blir det nog 4-5000 mil om året med bilen om man räknar med den privata körningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Etanol är bara bättre så länge den produceras och transporteras på ett bra sätt - idag tillverkas vår etanol på sockerrörsplantager på regnskogsmark (vilket släpper ut mängder av bunden CO2) och transporteras hit. Cellulosaetanol på lokal skog känns som ett vettigt projekt, biodiesel likaså, men tåget slår ändå allt.

Det finns inte åkermark i europa för att driva våran fordonspark - än mindre odla mat förutom det. Transporterna måste bli mycket mer bränslesnåla, vilket innebär att ex myckert lastbilstransporter måste bort, men också att kollektivtrafiken är så oerhört viktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Vad jag har gjort:

Skaffat en braskamin (miljömärkt).

Bytt till lågernergilampor där jag kunnat.

Skaffat en luft/luft värmepump.

Köpte en ny pendlingsbil, en VW lupo 3L som drar blandad körning 0.3L/Mil Diesel (minskade från 0.7 L/Mil Bensin).

Bytte Grand Voyagern 3.3L till Peugeot 307SW Hdi med extra säten (minskade från 1.48L/Min Bensin till 0.59L/mil Diesel).

Köpa närproducerad ekologisk mat.

Vad som kommer:

En ny kakelugn.

Isolera golvet till vardagsrummet.

Byta akvariebelysningen till LED (eller ännu hellre SolarTube).

Allt för att reven och plånboken ska vara i fred.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För 2 år sedan installerade jag en Luft/Luft värmepump och det har sänkt min förbrukning med 3-5 tusen kilowatt per år, det var ett bra köp.

Vad gäller bilar så är jag en riktig bov eftersom huset har 3 bilar. En småbil bensinare, en helt ny bil som går på diesel, den förbrukar dock betydligt mindre än föregångaren som var riktigt törstig. Utöver det en veteranbil som jag dessutom matar med blyersättningsmedel.

Min dator står på 24 timmar om dygnet året runt och förbrukar då 1500 kilowatt.

Akvariebelysningen förbrukar 1000-1200 kilowatt per år.

Den stora platt TV'n har jag inte vågat uppskatt.

Till allas tröst kan jag meddela att jag klipper gräsmattan med en gammal hederlig Stiga Svett.:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag förstår mig inte på folk som gått på det där med etanol.. växter e ju förfan det enda som binder Co2, så varför fan skörda det och använda som bränsle? titta bara på djungeln runt amazonas, hela ekosystemet har rubbats där pga dessa "miljövänliga" odlingar.. även om hela jordens markyta var täckt med odlingar som enbart användes till etanol skulle det inte ens räcka till 20% av världens bilar..

nej, jag e så trött på all denna bullshit som hypats till sjuk nivå de senaste åren.. JORDEN KOMMER INTE GÅ UNDER IMORGON, SÅ TVINGA OSS INTE BETALA MERA SKATT! för det e väl det enda det handlar om, lr hur?

sen e jag fan inte emot att arbeta för en bättre miljö, bara man vet vad man gör, jag tror ärligt talat att det mest handlar om sunt förnuft.. men den här miljömuppshysterin som pågår just nu gör mig så illamående så jag får lust att motarbeta allt det här istället.. suck..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaa. lite siffror måste jag ha med. Min Luft/Luft växlare ger en besparing på 10 000KWH / år!

Braskaminen (täljsten) ger lika mycket.

Efter åtgärderna ligger års energiförbrukningen på ca 32 000KWH från 58 0000 när vi flyttade in. Det är en bra besparing.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2. Håller på att byta ut mina glödlampor till låg energi lampor, jag vet att det är en tveksam väg att gå eftersom dessa lampor innehåller kvicksilver.

3. Jag har börjat byta ut bensinen som jag använder till E85, förnärvarande blandar jag bensin 90 % + 10 % E85. Målet är att köra med 100 % E85 efter en konvertering av bilen. Med nuvarande system i bilen räknar jag med att kunna köra 50/50 bensin och E85. Om jag konverterar bilen så jag kan köra med 100 % E85 då ”sparar” jag 2000 – 3000 kg fossilt Co2 utsläpp samtidigt som jag sparar 2000 – 3000:- per år i bränslekostnader. Om detta låter intressant kan man läsa mera om det på denna länk: www.etanol.nu/

2. Du flyttar värmeproduktionen från glödlampan, till elementet. Förutsatt att du har rimlig nivå på luftcirkulationen, spelar lågenergilampor ingen större roll... När du har ett uppvärmningsbehov. Utomhus, i förrådsutrymmen och platser där man måste ha belysning under sommarmånaderna kan det kanske vara motiverat... Kanske. Och då bara om du lämnar in lamporna på en riktigt återvinningsstation. Då skeppas socklarna till någon som monterar friska lysrör på dem och så säljs de på nytt.

3. Är olagligt. Kan bli rätt allvarliga böter om man kör med blandat bränsle. För det mesta går även bränslekonsumtionen upp så pass mycket att ekonomin i det hela försvinner.

Etanol är ju naturligtvis bättre då odlingen av den binder den co2 som släpps ut vid förbränning. Men snåla bensin och dieselmotorer är ju mycket bättre än törstiga.
Den etanol vi tankar i dag framställs främst på rörsocker. I Brasilien bland annat. Sen fraktas socker rören till anläggningar, inte helt sällan här i Sverige, där man producerar etanolen, istället för att åtminstone först producera etanolen och frakta den (färre frakter för samma mängd slutbränsle) Den etanol vi tankar är huvudsakligen en moralisk tröst, någon större reell skillnad gör den inte.
Jag har bytt bil till en som jag kör på Biogas!

Kolla upp din källa till bränsle. Nästan alla leverantörer "spär ut" sin gas med naturgas, för att täcka behoven. Annars är biogas på sopor bra. Biogas på odlade råvaror är jag mindre glad för, då det kunde användas mer taktiskt korrekt. Syntetisk disel är inte precis ett problem i dagsläget, och det går att tanka alla diselmaskiner på.

jag förstår mig inte på folk som gått på det där med etanol.. växter e ju förfan det enda som binder Co2, så varför fan skörda det och använda som bränsle? titta bara på djungeln runt amazonas, hela ekosystemet har rubbats där pga dessa "miljövänliga" odlingar.. även om hela jordens markyta var täckt med odlingar som enbart användes till etanol skulle det inte ens räcka till 20% av världens bilar..

Du missar poängen. Odlade växter binder den Co2 som de sedan släpper åter ut i naturen, så så länge man kontinuerligt utökar odlingarna binder man mer och får en positiv miljöeffekt... Så länge det går att producera det med minde frigörande av fossilt förvarad Co2.

Själv är jag antagligen en stor miljöbov. Har ingen bil.

Har halogenbelysning i taken, på trådlös dimmer. Vattensäng, akvarier och rackskåpet (för datorer / nätverksutrustning) ser till att hålla min lägenhet på 25 grader vintern igenom. Med något fönster på glänt, och alla element utom det på badrummet avstängt. Takfläktar ser till att värmen spridersig jämt i alla rum.

Apropå bil. För alla hushåll som har mer än en bil, borde det vara lag på att den ena skulle vara en smart, eller liknande.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

. Syntetisk disel är inte precis ett problem i dagsläget, och det går att tanka alla diselmaskiner på.

Nyfiken: Finns det syntetisk diesel i dagsläget? Har provat Bio Diesel men det är så rackarns svårt att få tag på (utom i Tyskland då), och bilen måste vara godkänd för det.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

citat

Du missar poängen. Odlade växter binder den Co2 som de sedan släpper åter ut i naturen, så så länge man kontinuerligt utökar odlingarna binder man mer och får en positiv miljöeffekt... Så länge det går att producera det med minde frigörande av fossilt förvarad Co2.

slut citat

men då måste ju dom nya odlingarna göras i öken eller på sten och asfalt eller dyligt där det inte växer något tidigare annars så tar man ju bara bort en Co2 bindare och ersätter med en ny.

jag menar regnskogen kan väl stå där och binda Co2 utan vår "hjälp"

sen undrar jag oxå varför kor,får och älgar inte får fisa och tillgodoräkna sig det gräset dom äter som Co2 upptagare för sina fisar utan det bara gäller våra så kallade miljöbilar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående diesel:

Jag har en kompis som kör sin husbil många hundra mil varje sommar på rapsolja inhandlad på närmaste Willysbutik. Det kallar jag miljövänligt ! Det är dessutom rejält mycket billigare.

Tyvärr så har politikerna bestämt sig för att det är omoraliskt att odla mat för att få bränsle.

Den etiken förstår inte jag...

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyfiken: Finns det syntetisk diesel i dagsläget? Har provat Bio Diesel men det är så rackarns svårt att få tag på (utom i Tyskland då), och bilen måste vara godkänd för det.
Så vitt jag vet framställs inte syntetisk diesel i kommersiella mängder. Tyvärr. Bio-Disel är det närmsta man kommer, men det är egentligen bara vegetabiliska oljor, och har stora bekymmer med kyla.
men då måste ju dom nya odlingarna göras i öken eller på sten och asfalt eller dyligt där det inte växer något tidigare annars så tar man ju bara bort en Co2 bindare och ersätter med en ny.

jag menar regnskogen kan väl stå där och binda Co2 utan vår "hjälp"

Man "ersätter" växtlighet med snabbväxande dito för att så fort som möjligt binda Co2 och få nytt råmaterial till bränsleproduktionen. Vinsten ligger i den minskade fossila bränsleförbrukningen, inte minskad Co2 halt. Som bäst kan man få en fast Co2 nivå, att i signifikant nivå är inte möjligt, att ens uppnå en mätbar minskning är näst intill omöjligt. Och ja. Sahara skulle inte alls vara dumt att bevattna, och odla energiskog i. (Bara bevattna skiten så växer det av sig själv. Så mycket fröer och annat i den sanden att man skeppar in den i stora ugnar och bränner den, för att ta den skapade produkten och sälja som gödningsmedel.) Sannolikt är det på den nivå man måste hamna för att kunna ens börja fundera på att tillgodose bränslebehovet med etanol, eller biogas.
sen undrar jag oxå varför kor,får och älgar inte får fisa och tillgodoräkna sig det gräset dom äter som Co2 upptagare för sina fisar utan det bara gäller våra så kallade miljöbilar?
Du, bra fråga, det har jag oxå retat mig på.
Jag har en kompis som kör sin husbil många hundra mil varje sommar på rapsolja inhandlad på närmaste Willysbutik. Det kallar jag miljövänligt ! Det är dessutom rejält mycket billigare.
Tipsa honom om att skaffa ett fat och en mycket fintrådig sil. Snacka till sig "kasserad" olja från gatukök, Kina restauranger, pizzerior, MacDonalds/Max/Burgerking. Billigare, och ska man åka fast för att ha tankat en icke godkänd bränsletyp kan det ju vara bra att ha lite sparade pengar. Det "borde" inte vara ett problem, men våra politiker har bestämt att det ska vara olagligt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

titta bara på djungeln runt amazonas, hela ekosystemet har rubbats där pga dessa "miljövänliga" odlingar.. även om hela jordens markyta var täckt med odlingar som enbart användes till etanol skulle det inte ens räcka till 20% av världens bilar..
Instämmer i kritiken mot odlingsssystemet där man dlar på regnskogsmark (dock är sockerrörsodlingar på redan anlaggd mark energisparande, även trots att man fraktar hit den)
nej, jag e så trött på all denna bullshit som hypats till sjuk nivå de senaste åren.. JORDEN KOMMER INTE GÅ UNDER IMORGON, SÅ TVINGA OSS INTE BETALA MERA SKATT! för det e väl det enda det handlar om, lr hur?
Ja, det verkar vara det som är viktigast för dig och andra som gnäller över debatten. "ge fan i mina stålar era klimattokar".

Jorden kommer inte att gå under över huvud taget MEN våra ekosystem och födoproduktion kommmer att rubbas kraftigt, vilket ger återkallleliga skador. Fortfarande på 80-talet var tecknen lite osäkra men idag vet vi med säkerhet att klimatet förändras och vad det beror på.

Det vettigaste är att faktiskt försöka göra någt åt det. Du har rätt i att vi inte kan försörja vår bilpark på biobränslen - det innebär inte att klimathotet är löjligt utan att vi behöver ändra våra transportmönster. Mer tåg, mindre lastbil och bil, mindre globala transporter etc.

sen e jag fan inte emot att arbeta för en bättre miljö, bara man vet vad man gör, jag tror ärligt talat att det mest handlar om sunt förnuft.. men den här miljömuppshysterin som pågår just nu gör mig så illamående så jag får lust att motarbeta allt det här istället.. suck..

Då har du riktiga problem om du vill göra tvärtom bara för att du tycker det diskuteras för mycket. Jag är av den bestämda uppfattningen att det görs för lite - bara en sådan sak som att flyget inte betalar sina egna utsläpp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla upp din källa till bränsle. Nästan alla leverantörer "spär ut" sin gas med naturgas, för att täcka behoven. Annars är biogas på sopor bra. Biogas på odlade råvaror är jag mindre glad för, då det kunde användas mer taktiskt korrekt. Syntetisk disel är inte precis ett problem i dagsläget, och det går att tanka alla diselmaskiner på.

Jepp det har jag bra koll på! Jag tankar huvudparten av min gas hos Svensk Biogas! De har rötslam från reningsverk och slakteriavfall som råvara i sin produktion.

Bensin och naturgas försöker jag undvika så långt det går!

Jag skulle tro att jag körde ca 75 % av körningen på "riktig" biogas, 20 % naturgas och 5 % bensin.

Reser i tjänsten och körde 7000 mil förra året, så de som bråkar om att det inte funkar att köra på biogas vet inte vad de talar om. Det funkar utmärkt!

Nästan alla leverantörer är att ta i då EON och Fordonssgas är de 2 som gör det (inte på alla stationer). De lokala reningsverken späder inte ut sin biogas de producerar ej heller Svensk Biogas.

Tyvärr har media svårt att nå ut med Biogas, det talas tyvärr nästan bara om Naturgas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Installerade en Värmepump Luft/luft i mitt hus med direktverkande el för 2 år sen.

Pump och installation av rördragning svetsning och driftsättning, satte dock upp

båda enheterna själv gick på 14.000:-.

Har minskat min elförbrukning från 24.000 till 14.000 per år. Har dock ett element på

i sovrumet och golvvärme i badrummet. Annars klarar pumpen av att värma hela huset

till 20-22grader som är på 175kvm.

En bra investering och miljöbesparare, tycker alla skall införskaffa en Luft/luft som

en ersättare eller komplement.

Har även rutin att stänga av de flesta elektronikprylar hel och inte bara i "standby".

Ångrar mig dock att jag inte valde disel när jag köpte ny bil. Men man lär så länge man

lever. Nästa bil blir definitift disel eller annan miljöbättre drivmedel.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Helsingborgt har du en Biogasmack, så gasbil är väll ett trevligt alternativ!

http://www.nsr.se/

Jo det har "vi" men jag har dock 1,5mil dit. dock har ett annat besinbolag gasstation i Landskrona

där jag jobbar så varför inte. Ett klart bra alternativ om man tittar på miljön.

Dock är ett problem med gasbilar att det tar ett tag innan motorn är

så pass varm att gas kopplas in. Startar med bensin. Kör man korta

sträckor blir det ju en nackdel.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande på 80-talet var tecknen lite osäkra men idag vet vi med säkerhet att klimatet förändras och vad det beror på.
Det är faktiskt inte sant. Vi vet inte varför klimatet förändras. En del vetenskapsmän tror att det är pga förhöjda Co2 halter i luften, och att människan är orsaken till dessa anses vara en självklarhet. Dock kan vi med säkerhet säga att samma Co2 nivåer har varit aktuella tidigare i vår planets historia, vid tidpunkter då mänskligheten knappast kan anklagas för att vara den skyldiga. Det har man valt att klassa som ointressant.

Det finns även klimatmodeller som visar att den höjda medeltemperaturen är orsaken till ökad Co2 i luften. Exakt vad som är orsaken till den höjda tempen vet inte de vetenskapsmän som står bakom ideen, förhöjd solaktivitet med högre värme output som följd, eller om det är en effekt av den instabila bana vår planet följer runt solen. Rent teoretiskt kan det vara så att solen är boven i dramat, och att det onormala tillståndet har varit den lägre solaktivitet som gett upphov till det som vi klassat som "normalt klimat". Det finns massor av osäkra faktorer, och vi har inte mätdata så att vi med säkerhet kan säga bu eller bä. Dock kan vi genom mark, och isprover säga att Co2 halterna vi har i dag fortfarande är relativt låga, jämfört med andra toppar.

Det vettigaste är att faktiskt försöka göra någt åt det. Du har rätt i att vi inte kan försörja vår bilpark på biobränslen - det innebär inte att klimathotet är löjligt utan att vi behöver ändra våra transportmönster. Mer tåg, mindre lastbil och bil, mindre globala transporter etc.
Definitivt sant. Jag kan bara uttala mig om ICA och Lidl. Men av någon anledning förpackas pantflaskor bara lätt ihopknycklade i plastsäckar. Från butik tex i mellan Sverige körs de till en uppsamlingscentral i sydsverige, varpå de körs norrut igen till fabriken som gör nya flaskor av dem. Och uppsamlingscentralen är just det, ren uppsamling. De gör inget med flaskorna. I flera år har vi velat ställa ut komprimatorburkar bakom affärerna, och istället för att köra en "fulllastad" lastbil med 3 ton flaskor hade varje resa vägt in på maxlast runt 30 ton flaskor. Det har inte ICA gått med på, då flaskorna skall räknas i norrköping, av någon anledning.

(Nu ligger det äntligen i planeringsstadiet. Dock ska inte komprimatorburkarna ställas bakom butikerna, utan på uppsamlingscentralen. Så det sparas bara resor i ena ändan.) Som son till en åkeriägare kan jag bara säga att det kryllar av sånna här idiotföreteelser.

Då har du riktiga problem om du vill göra tvärtom bara för att du tycker det diskuteras för mycket. Jag är av den bestämda uppfattningen att det görs för lite - bara en sådan sak som att flyget inte betalar sina egna utsläpp.
Jag kan bitvis hålla med Hardstyler. Det tjatras för mycket ickerelevant, som det eviga tjatet om att man ska vara miljömedveten, och använda lågenergilampor. De gör överhuvudtaget ingen större skillnad inomhus, eftersom när vi faktiskt använder lamporna är vi samtidigt berooende av uppvärmning av vårt boende. När de dessutom är närmst miljögift bomber, och var och varannan kastar dem i restavfallet efter att de blivit förbrukade, är det inte utan att man blir trött på debatten. Det blir lite som debatten om rasism. Man är så rädd för att någon ska peka och säga "du är rasist" att man skapar situationer där normalt icke rasister får en insikt "det där hade aldrig hänt om det gällt mig, utan sker bara för att han är färgad" vilket bara leder till en tråkig nedåtspiral. (Praktexempel. I gymnasiet fick en av mina paralellklasser inte ha tröjor med svenska flaggan på sig på skolfotona. Det ansågs kunna uppfattas som stötande, och rasistiskt. Antagligen främst eftersom det rörde sig om 25 ljushyade killar från industri linjen. Däremot gick det utmärkt att ha 6 väldigt mörkhyade killar hållandes en jaimicansk flagga med ett stort marijana löv avbildat vid samma fotograferingstillfälle. Om jag minns rätt gick de estetisk linje. Gissa vilken effekt det fick på de 25 som inte fick ha sina sverige tröjor på sig?)

För att återknyta till klimatet. Jag är själv ganska övertygad om att det här "klimathotet" är en naturlig process. Likväl som jag låter andra ha vilken religös övertygelse de vill, och inte håller på att slår dem i huvudet med hur fel jag tycker det är, är jag av åsikten att man får ha vilken åsikt i miljöfrågan man vill. Faktum är att Al Gore fick pris för sin film, som är ren propaganda. Man har tagit en rapport, som är beställd från politiskt håll, och där vetenskapsmännens fakta fått stå tillbaka för politiska agendor och gjort det till sanning för en hel värld. USA behöver minska sitt beroende av (fossila)bränslen från resten av världen. Speciellt från den delen av världen de konstant försöker förklara krig mot. Vetenskapsmän som forskar i frågan kan inte få anslag för forskning som inte rättar sig efter dessa premisser, varför det helt enkelt inte letas efter alternativa orsaker, utan man utgår från att "så här är det". Inte den mest vetenskapliga metoden, men de måste klart oxå äta.

Jepp det har jag bra koll på! Jag tankar huvudparten av min gas hos Svensk Biogas! De har rötslam från reningsverk och slakteriavfall som råvara i sin produktion.

Bensin och naturgas försöker jag undvika så långt det går!

Jag skulle tro att jag körde ca 75 % av körningen på "riktig" biogas, 20 % naturgas och 5 % bensin.

Reser i tjänsten och körde 7000 mil förra året, så de som bråkar om att det inte funkar att köra på biogas vet inte vad de talar om. Det funkar utmärkt!

Nästan alla leverantörer är att ta i då EON och Fordonssgas är de 2 som gör det (inte på alla stationer). De lokala reningsverken späder inte ut sin biogas de producerar ej heller Svensk Biogas.

Tyvärr har media svårt att nå ut med Biogas, det talas tyvärr nästan bara om Naturgas.

Den stad som kommit längst i Sverige med biogas är antagligen Stlkm, och där har de regelbundet brist på Biogas, och tvingas fylla stationerna med naturgas. Jag vet inte vem det är som står som ansvarig för verksamheten, men jag vet att det är AGA som fyller på stationerna. Självklart späder inte producenten ut gasen, utan det görs av grossisten som ju skiter i vilket namn där är på gasen, då det är exakt samma gas med olika härkomst. Jag tänker inte uttala mig om vem som köper in och låter sin kunder tanka naturgas och i vilken utsträckning, men det enklaste sättet att säga det på är antagligen följande. Det finns ingen leverantör som sedan 2 år tillbaka har haft full täckning utan att de har drabats av akuta brister. Så har ditt lokala tankställe aldrig varit stängt pga brist av biogas har du antagligen tankat naturgas då och då.

Det är ett miljövänligare bränsle än bensin så miljöeffekten är klart positiv i alla fall.

I Helsingborgt har du en Biogasmack, så gasbil är väll ett trevligt alternativ!

http://www.nsr.se/

Macken uppe vid soptippen prioriteras, så fordon som tankas där tror jag aldrig tankar annat än biogas. Dock är effekten densamma som om man tankat blandgas även om det egna samvetet är obelastat, då gasen från soptippen går ut i naturgasnätet för tankning av våra biogasbussar. All gas man tankar vid soptippen ersätts av naturgas i en buss i stadstrafik. Som sagt, det egna samvetet förblir oberört, men miljöeffekten är densamma som om man tankat blandgas från början.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...