Gå till innehåll

en nanofråga igen :)


saltmarcus

Rekommenderade inlägg

hejsan, marcus 12 år här. jag har en fråga: vilka ryggradslösa djur kan man ha i ett 40 liters saltakvarie??

kan man ha ett akvarie med bara levende sten?? men med all teknik givetvis.

tror ni att jag kan ha ett akvarie med bara levande sten eller både och??

en nybörjare som vissa av er vet...

M.V.H Marcus S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Men snälla Marcus, jag vill inte vara otrevlig.. men du har frågat dessa frågor så mångar gånger så jag har tappat räkningen.

I ett 40l akvarium kan du ha snäckor, eremiter, räkor och vissa mindre fiskar tom. Tex gobies.

I teknikväg behöver du, enligt mig, levande sten, cirkulationspumpar och belysning.

Byt sedan 10% av vattnet en gång per vecka så borde det fungera.

Inte för att jag skulle rekomendera ett nano som första saltakvarium....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det allt som behövs?? hoppas att jag lyckas. vill verkligen hålla ett saltkar. men farsan låter mig juh inte ta in ett saltkar på 200 liter. max 80 liter säger han. det är därför jag är så tjatig. men tycker ni att jag är otroligt irriterande så ska jag sluta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar skaffa mig en en bok när jag blir nyfiken på något.

Sedan läser jag de från pärm till och lägger den bredvid sängen. Sedan kollar jag om gång på i boken när jag borde sova...

Du har väl redan fått tipset: Saltvattensakvariet av Daniel Knop som går att beställa på biblioteket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar skaffa mig en en bok när jag blir nyfiken på något.

Sedan läser jag de från pärm till och lägger den bredvid sängen. Sedan kollar jag om gång på i boken när jag borde sova...

Du har väl redan fått tipset: Saltvattensakvariet av Daniel Knop som går att beställa på biblioteket.

Bästa tipset hitills.. Marcus! Skaffa den boken, läs den och skaffa dig lite teoretisk erfarenhet.

Sen tjatar du på farsgubben att läsa den, kanske kan du plantera ett frö av intresse hos honom.

Den boken fick min svärfar att kasta ut cikliderna och starta salt. ;)

edit: ang ditt senaste inlägg; jag ogillar dig inte marcus, inte på något sätt. Min något syrliga kommentar i första inlägget var pga du har frågat vid ett flertal tillfällen om ungefär samma saker. Vill du ha en saltburk, go for it! Jag, och säkert alla här, hjälper gärna till med tips och råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den där boken av Knop var jag inne på biblan här hemma å frågade efter och dom köpte hem den istället för att fjärrlåna den. klart läsvärd och intressant, (och som smålänning känns det ju alltid gött att inte behöva pröjjsa en massa när det går att få gratis..) så mitt tips är att kuta ner till biblioteket och höra med dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du tony, vad tror du ett mollyhotel på 80 liter med alla tillbehör+ en ställning??

1350:- kostar ett mollyhotell med stativ på pwss.

En maxiJet 200-250:-

Så cirkus 1500:- för tekniken, bara humpa i 10-15kg bra ls. och låta det "dra sig" i minst en månad innan du börjar befolka. Som sagt, försök få tag på inkört vatten som du kan fylla upp hela karet med så kanske det blir lättare att hålla det stabilt i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men jag täönkte ha ett 40 liters kar. men om jag inte kan ha djur så är det ju faktiskt fint med levande sten only. men vissa säger ju att jag kan ha putsarräkor eller eldräkor i ett 40 liters. så jag provar med 2 st putsarräkor till en början...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marcus, jag var lite sned på dig i början, tyckte att du var småtjatig och halvjobbig, men jag har ändrat uppfattningen om dig helt och hållet faktiskt.

Numera anser jag att du visat en riktigt stark vilja, du är envis och uthärdig och låter dig inte nedslås av pengabrist och avsaknad av saltintresse i din omgivning. Ett saltvattensakvarium verkar inte vara något som du bara ville ha för stunden. Du frågar på trots att du får lite syrliga kommentarer ibland. Du är liten och ettrig, och jag tror att du - just tack vare din envishet och vilja - har en chans att lyckas.

Ditt stora problem för närvarande är den ekonomiska biten av hobbyn. Saltvatten är - oavsett vad andra säger - ändå relativt dyrt, i vart fall om man jämför med säg något guppykar för hundra spänn. För att på något sätt lätta din börda kan jag försöka rota fram och bidra med en liten, ganska ny pump, en Newjet 600. Säg i så fall till via PM.

Vidare: fortsätt fråga. För även om många av dina eventuella frågor redan finns besvarade och det gäller bara att söka, så anser jag att du, med hänsyn till din ålder, bör få lite positiv särbehandling. Detta gäller i vart fall från min sida. Så har du konkreta frågor - fråga på så skall jag antingen försöka svara själv eller länka till en sida som innehåller det svar som du eftersöker. I just det här fallet har din trådfråga redan besvarats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kan nog lika mycket, bara att jag är 1 steg före dig.

vi har nämligen Vårt igång.

Vi tänkte först ha ett lätt akvarium med nästan bara Lägre djur men sen fick vi tag på en beggad skummare som funkade bra.

Vårt saltkar ligger på 110L. med 9 Kg sten.I början tyckte vi akvariet var för stort men nu efter 2 veckor är det nästan för litet.

Svarar gärna på dina frågor då vi främst ska ha eremiter;räkor och koraller i karet

;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marcus, jag var lite sned på dig i början, tyckte att du var småtjatig och halvjobbig, men jag har ändrat uppfattningen om dig helt och hållet faktiskt.

Numera anser jag att du visat en riktigt stark vilja, du är envis och uthärdig och låter dig inte nedslås av pengabrist och avsaknad av saltintresse i din omgivning. Ett saltvattensakvarium verkar inte vara något som du bara ville ha för stunden. Du frågar på trots att du får lite syrliga kommentarer ibland. Du är liten och ettrig, och jag tror att du - just tack vare din envishet och vilja - har en chans att lyckas.

Ditt stora problem för närvarande är den ekonomiska biten av hobbyn. Saltvatten är - oavsett vad andra säger - ändå relativt dyrt, i vart fall om man jämför med säg något guppykar för hundra spänn. För att på något sätt lätta din börda kan jag försöka rota fram och bidra med en liten, ganska ny pump, en Newjet 600. Säg i så fall till via PM.

Vidare: fortsätt fråga. För även om många av dina eventuella frågor redan finns besvarade och det gäller bara att söka, så anser jag att du, med hänsyn till din ålder, bör få lite positiv särbehandling. Detta gäller i vart fall från min sida. Så har du konkreta frågor - fråga på så skall jag antingen försöka svara själv eller länka till en sida som innehåller det svar som du eftersöker. I just det här fallet har din trådfråga redan besvarats.

jag vet! hehe. tack för att du stöttar mig tillsammans med de andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej marcus.

kul att ha någon i min egen ålder som intresserar sig.

Ska du använda sump?

Försök att hitta begangnade saker.priset skenar iväg annars.

Vi två verkar ha lite ekonomiska problem.Om du har någon gammal luftpump någonstans,använd den om det går!;)DÅ sparar du lite pengar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...