Gå till innehåll

en nanofråga igen :)


saltmarcus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

hej. kom på att jag lovat bort mitt 40 liters akvarie. men jag har ett 28 liters. kan jag ha lite levande sten och några glasrosor i det?? (+ all teknik förstås)

tror ni att ett par glasrosor kan leva i ett 28 liters??

för jag kan typ inte ha något annat. men jag tycker att levande sten är fint :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 liter är svårt att hålla, om du inte håller en exakt nivå med avdunstat vatten sticker salthalten direkt. Ett seriöst tips är att du väntar med att skaffa saltvatten tills du har en stadig ekonomi. Saltvatten och allt som hör till hobbyn är dyrt oavsett vad andra försöker tuta i dig.

Lägg dom pengar du har på böcker istället, och åk till flera som har ett kar så är du full av kunskap när du drar igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp ett nytt! Jag rekomenderar att köpa ett nytt kar, varför snåla in på det som håller vattnet där det ska?

Ett nytt åttioliters får du säkert bara ge 500:- för, de är ju inte ens 5kg Levandesten. Då behöver du inte sova dåligt de fem första åren =-)

Om du verkligen vill ha akvarium är de bara till att spara, jag köpte mitt första 60L akvarium för 600:- (inkl lysramp, luftpump och ett bottenfilter). De tog mig ca1år att spara ihop till det och samtidigt började jag i lekis. Min farsa var precis som din, så de är bara till att visa att du kan.

Kom ihåg att det inte blir lättare pga att akvariet är mindre, jag rekomenderar inte någon att starta med ett akvarium under 100L. Men eftersom du inte får ha större än 80L så..... du förstår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi börjar i rätt ände för att se om det ens är möjligt att skapa en vettig anläggning: Hur mycket dinarer har du att röra dig med ?

Detta är en bra start på tråden, hur mycket pengar är du villig att lägga ut för akvariet och utrustning?

Var därefter "ärlig" emot dig själv och tänk ut hur mycket du har råd att lägga ut per månad?

Sedan kan vi här i denna tråd hjälpa dig med utrustning och tips. Vi som har salt här har en helt annan inkompst och kapital för hobbyn och det är viktigt att du är realistisk i dessa två frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi börjar i rätt ände för att se om det ens är möjligt att skapa en vettig anläggning: Hur mycket dinarer har du att röra dig med ?

jag har ca 200 kr i månaden. men jag tror att jag testar ändå.

för jag pratade med en på akvariehobby idag och han gav mig rätt kraftig info om detta. om alla djur dör så kör jag med levande sten ONLY :)

men vill ni följa min uppstart ändå?? (när den kommer igång)

har någon en värmare som ligger och skräpar hemma??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sa till dig i PM:et - du behöver inte ha en värmare. Det räcker och blir över med värme från pumpen, belysningen och rumstemperaturen. Om inte du har karet stående direkt på golvet i någon underjordisk djupförvarkällare vill säga. Lägg stålarna på annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök övertala dina föräldrar att ett kar på runt 60L är lättare att sköta och inte kostar många kronor extra. Ett lite större kar har större marginaler och förändringarna kommer inte lika snabbt. Tycker absolut du ska börja med enbart lite levande sten och se vad som börjar växa. Sedan kan du säkert få lite enklare koraller/alger av någon i närheten om du ber om det. Håller med Patrik om att du inte behöver lägga pengar på en värmare.

Jag kör ett 60L med lite LS, sand, makroalger och lite mjukkoraller. Reningen sköts med ett innefilter så du behöver inte någon skummare. Några räkor, eremitkräftor och någon liten fisk kan du ha i ett kar på runt 60L när du blir varm i kläderna. Stenen kan du köpa begagnad här på forumet.

Bara ett förslag.

Lycka till!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men ger pumpen värme?? räcker rumstemp??

ska förklara lyset:

jag hittade en bordslampa i mitt rum. eftersom den inte tål fukt klippte jag hål i min skummar-kartong.och satte bodslampan i hålet. sedan satte jag ett täckglas på akvariet som det va lite öppningar i.sedan satte jag kartongen uppepå glaset. tror ni iallafall att jag inte behöver en värmare??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men ger pumpen värme?? räcker rumstemp??

ska förklara lyset:

jag hittade en bordslampa i mitt rum. eftersom den inte tål fukt klippte jag hål i min skummar-kartong.och satte bodslampan i hålet. sedan satte jag ett täckglas på akvariet som det va lite öppningar i.sedan satte jag kartongen uppepå glaset. tror ni iallafall att jag inte behöver en värmare??

Det låter farligt med en varm lampa i en kartong.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag också påängterat i mitt PM: köp hellre en vanlig skrivbordslampa på IKEA för 149 spänn istället för att hålla på med halvfarliga gör-det-själv alternativ. ;)

Belysning behöver du inte hur som helst direkt med detsamma, så lägg ihop dina nuvarande månadspengar som du annars skulle ha avvarat på belysning och på det som du fortfarande envisas med - värmare - på ett något större akvarium. Det har ju sagts redan av många, men tål nog att upprepas lite till. Är det ett absolut och orubbligt "nej" till större kar så får vi utgå från det naturligtvis, men försök med farsan, morsan och f-n och hans moster igen och kolla om inte du kan skaffa dig något större ändå. Småkar är otroligt bra för experimentering eftersom saker händer väldigt snabbt där och man behöver få ett kvickt svar på ett antagande/test, men för din situation och erfarenhet är ett nano rätt olämpligt. Jag slår nästan vad om att du inte har bl.a. nerver av stål som t ex Lasse och kommer att övermata karet förr eller senare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...