Gå till innehåll

Laga spricka i glas med plexi?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag har suttit och arbetat med en ny sump till mitt nya kar, då jag bl.a. har dremlat två hål för tankgenomföringar. Dessvärre har jag fått en ca 15 cm lång spricka i glaset mellan de två hålen. Då det rör sig om en sump är estetiken inte primärt, så jag funderar på att "laga" sprickan genom att silikona fast två plexiskivor på var sin sida om glaset med några cm marginal runt om sprickan. Eftersom sprickan går fram till hålen, tänkte jag göra de två skivorna så att de täcker in båda hålen, dvs jag får borra plexiskivorna också. Det borde väl hålla, eller?

post-1358-14468914195694_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror innte att det håller, jag vet innte men jag har kört åt floatex glas en gång i tiden och fick se en hel del när det rör sig om privata reparationer som innte fungerade. Jag skulle bytt hela skivan om jag vore du. Det finns väl några glas killar här på SG som du säkert kan få mer fackliga råd av, jag kommer innte ihåg vem det är som arbetar me glas det är bara att fråga. Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är glas som gäller för lagning, plexi och silicon lirar som tidigare nämnts inte ihop - be akvariebyggaren kapa till en glasskiva med färdiga hål efter en mall, t.ex. av kartong.

Detkan iofs funka med en silikonsträng över spickan också, eftersom sumpen bara är delvis vattenfylld

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla snabba svar. Jag har lagt idén men plexi åt sidan nu, jag tänkte bara komma undan lite enkelt...

I första hand tänkte jag försöka mig på en lagning med en bit glasskiva, i annat fall lämnar jag hellre in hela sumpen för utbyte av just den sidan om jag inte får ordning på det hela. Jag tror jag har ett täckglas till ett gammalt sötkar på vinden som jag kan utgå från.

- Har någon något bra handfast tips för att kapa en glasskiva? Ska man använda det där lilla verktyget man köper i byggvaruhus?

- Om jag nu ska lägga till en glasskiva, ska den hellre vara på insidan eller utsidan?

Jag tänkte mig att jag börjar med att silikona fast en hel skiva utan hål, sedan dremlar jag upp hålen i lagningsskivan med de gamla hålen som mall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT:

Efter överläggningar med min fru blev jag övertygad om att det är lika bra att byta ut hela sidoskivan. Om jag ändå lägger ned xxxxx kr på ett helt nytt kar och all utrustning ny, så varför snåla med en sprucken glasskiva...

Jag ska försöka skära ut skivan och lämna in den för en ny. Det borde inte vara något problem att själv silikona fast en ny ersättningsskiva med vanligt akvariesilikon, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade gjort det själv. Jag hade börjat med att göra en mall av en bräda som jag skär ur spår för respektive stor ruta för att inte spräcka dem när du arbetar med karet. Förstod du hur jag menar?

Vet inte säkert hur jag ska uttrycka mig för att vara tydlig nog.

Om du skär glaset själv skulle jag anväda de små verktygen man köper på bygghandeln. De är inte dyra och lätta att använda. Sedan knäcker du bara glaset över en "skarp kant". Glöm inte att slipa bort det vassa i kanten av glaset.

Det enklase är naturligtvis att gå till glassmästaren och be honom göra jobbet. Du har ju redan en mall i glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...