Gå till innehåll

Fiskbestånd leder till Överbelastning?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Joda det är ingen risk jag kommer fortsätta att fråga smiley2.gif.

Har förstått att man bör skynda långsamt så jag får väl fundera på vilken/vilka fiskar som jag vill ha mest.

Finns det någon bra fakta sida om UV-c där man kan läsa om eventuella fördelar och nackdelar? (Förutom denna på saltis sidan.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Jag kör med Hw's grejer. Tycker att deras uv är klart bäst men jag tror inte att det går att köpa i Sverige men det går att beställa i Tyskland t.ex. på http://store.aquaristic.net Obs!! köp alltid en storlek större på uv-anläggningen än vad du behöver enligt tillverkarna. Med ett större uv så kan du öka på vattenhastigheten,

http://www.hw-wiegandt.de/Englisch/UV-Gerate/uv-gerate.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det va ju mkt bra priser på dom swärd !

dimorb jag andvände inte uv-c i början va skeptisk "ska det va bra för" sedan köpte jag en z.scopa "det behövs inget uv-c sa flera " efter 2 dagar hade den hela kroppen full med prick smiley5.gif.snabbt på med mitt uv-c & den klarade sig fint "kanske hade gjort det ändå" men vem vill chansa , sedan harman hört sig runt om uv-c och alla"hitills" som jag pratat med kör uv-c 24/7 numera verkar det som .& tex bröderna i linköping som hållt på ett par år "30+" med saltvatten förespråkar det . jag har iaf kört nu i snart 10 mån 24/7 och allt funkar fint ! så gör det inköpet är ju relativt billiga grejer i dessa sammanhang , prick kan du även få nästa gång du tex gör rent i din sand osv så det behöver inte komma med en ny fisk !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är på jobbet men ska posta in en bild på forumet på svampen när jag kommer hem ikväll. Jag skall köpa ett par IKS pumpar idag så om nån känner till om man behöver ha sim mod även om man har dimmbar skena för att kunna styra dom dimmbart så hade de vart trevligt med ett svar. Ska förbi Bengt på marinakvariet idag med å köpa på mej ettpar accuporer han ska tydligen ha fått in ett gäng väldigt fina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt forskare och nya teorier så ligger pricksjuka INTE latent i akvariet, utan det är något som förs in via nya fiskar/koraller/lägre djur och vattnet dessa kommer i.

Min personliga erfarenhet är dock precis tvärtom. Vid tillfällig störning så har jag fått prick i karet trots att alla invånare har varit friska tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna skummaren är det

http://www.aqua-medic.de/eng/produkte/skimmer/turboflo tor100 0multi.htm

Fattar mig dock inte på hur man rengör den. Är det den lilla tuben som sitter på syreslangen som skall rengöras eller behöver man öppna pumpen till skummaren och rengöra den?

Impellern är propellern i pumpen till skummaren som jag har fattat det? Stämmer det?

Den behöver rengöras tillsammans med skummarkoppen och luftkanalen.

Luftkanalen är det hål/rör som syreslangen sitter i som leder fram till impellern? För att rengöra impellern och luftkanalen behöver man öppna pumpen?

Är det inget mer på själva skummaren än koppen som man bör rengöra?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en själv

ta isär pumpen "försiktigt " gör rent helst i lite ättika/vatten var försiktig med impellern

rengör skummarkopp & mellanring i samma vatten sedan är det klart !

stoppa ev lite vadd i luftkoppen =tystare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det inget annat sätt att rengöra utan att behöva ta isär pumpen?

I vilket fall som helst så behöver man dela på sakerna men själva skummaren behöver man inte rengöra? Det är endast pumpen som kalkar igen?

Skall se ifall jag kan fixa det imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du plockar isär pumpen så ska du kontrollera luftgenomföringen genom pumpen ( om det är en Aqua-Bee pump) Den har en tendens att sätta igen . Ta en längre nål,svetstråd och gör rent genomföringen. Det är även rekommenderat att göra rent bajonettkopplingen regelbundet så att saltavlagringarna inte gör att den kärvar.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade igenom manualenlänken som du klistrade in Zippo men fattar inte riktigt. Har markerat det jag inte förstås.

Där står nämligen såhär.

6. Skötsel

Samlingskoppen bör tvättas regelbundet (dagligen eller veckovis, beroende på det organiska belastningen). Reaktionsröret av skummaren behöver tvättas endast en eller två gånger per dag. Venturipumpen bör tvättas samtidigt. Pumpen måste avlägsnas och det kompletta pumputrymmet och Nålhjulet måste spolas i rent vatten. Samma procedur bör göras med munstycket för luftinsprutning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte väl det.

Som jag har fattat det så är följande viktigt för att inte få överbelastning.

1. Tömma och rengöra skummarkoppen ofta

2. Rengöra luftkanalen. Det vill säga det rör som luftslangen sitter på som går in i pumpen. Det röret skall, om jag har fattat rätt, leda till impellern.

3. Impellern, propellern som slår sönder bubblorna, är också viktig att rengöra.

Stämmer detta? Någonting mer att tänka på?

Vad bör man tänka på när man öppnar pumpen? Finns det delar som kan falla ihop?

Förresten att göra tillsatsern av kalcium,strontium,iode,magnesiumsulfat, natriumkarbonat och kalciumhydroxid i samma ytavrinning som skummaren står placerad kan det ha någon negativ effekt? Exempelvis allt det goda skummas bort? Eller att skummaren lättare sätts igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort rent skummaren tror jag.

Tog loss pumpen från skummaren och pillade bort plastskyddet fram och bak. Bak ser man ett litet rör. Gick knappt att se igenom. Framifrån ser man propellerna och drar man ut den så ser man ett hål där luften skall komma igenom. Där rensade jag bort lite kalkavlagringar.

Så om jag har fattat det rätt så är det jag har gjort följande:

Rensat luftkanalen, impellerna och även skummarkoppen smiley1.gif

Känner mig mycket duktig smiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...