Gå till innehåll

Nytt eller nygammalt vatten till nytt kar?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag håller som bäst på med att sätta upp mitt andra kar (650-liters) vid sidan av mitt gamla 450-liters kar. Jag funderar nu på hur jag ska göra med vattnet till mitt nya kar. Planen är att blanda klart vattnet i veckan som kommer, lägga i en initial laddning av "nylevererad" LS från affären och sedan låta denna sten köras in i några veckor.

  • Alternativ 1 är att bara börja med nytt "fräscht" osmosvatten och blanda med salt. Fördelen med detta skulle vara att slippa en initial dos av nitrat och fosfat
  • Alternativ 2 är börja som ovan, men att därutöver "inympa" inkört vatten från det gamla karet.

Jag kan för lite om vatten för att veta vilket alternativ som är bäst, så kom gärna med synpunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Calle!

Kul du har kommit så långt med bygget av nya karet. Du ställer dessutom en fråga som bör redas ut med tydliga svar då den ofta återkommer. Jag lever personligen i tron att du inte vinner något alls med alternativ 2 då det inte finns något i vattnet som du behöver för att påskynda processen. Jag skulle satsa på att börja med nytt frächt osmosvatten och låta tiden och bakterierna sköta sitt.

Jag kan inte förklara bättre än så och är inte heller helt säker och hoppas därför på en bra förklaring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle mixa litet sten i båda karen. Så får man i litet nya bakteriestammar och annat smått och gott. Men först förstås karantäna den nya stenen från krabbor och annat.

Hur får man ut krabborna med hjälp av karantänskar? Berätta lite mer för detta lät spännande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man lägger stenen i ett kar och låter det bara gå normalt med skummare och så.

En kväll slår man av alla pumparna när ljuset släckts och lägger i några bitar mussla eller räka en bit ifrån stenarna. Sedan är det bara att ta ficklampan och kolla med jämna mellanrum. Krabborna går fram till maten när det är mörkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...