Vargklo Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Jag håller som bäst på med att sätta upp mitt andra kar (650-liters) vid sidan av mitt gamla 450-liters kar. Jag funderar nu på hur jag ska göra med vattnet till mitt nya kar. Planen är att blanda klart vattnet i veckan som kommer, lägga i en initial laddning av "nylevererad" LS från affären och sedan låta denna sten köras in i några veckor.Alternativ 1 är att bara börja med nytt "fräscht" osmosvatten och blanda med salt. Fördelen med detta skulle vara att slippa en initial dos av nitrat och fosfatAlternativ 2 är börja som ovan, men att därutöver "inympa" inkört vatten från det gamla karet.Jag kan för lite om vatten för att veta vilket alternativ som är bäst, så kom gärna med synpunkter. Citera
Sillen Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Hej Calle!Kul du har kommit så långt med bygget av nya karet. Du ställer dessutom en fråga som bör redas ut med tydliga svar då den ofta återkommer. Jag lever personligen i tron att du inte vinner något alls med alternativ 2 då det inte finns något i vattnet som du behöver för att påskynda processen. Jag skulle satsa på att börja med nytt frächt osmosvatten och låta tiden och bakterierna sköta sitt.Jag kan inte förklara bättre än så och är inte heller helt säker och hoppas därför på en bra förklaring. Citera
wrang Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Vad som är bäst vet jag ej menjag håller med även här att kör med helt nytt osmosvatten och salt. Citera
stigigemla Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Jag skulle mixa litet sten i båda karen. Så får man i litet nya bakteriestammar och annat smått och gott. Men först förstås karantäna den nya stenen från krabbor och annat. Citera
Sillen Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Jag skulle mixa litet sten i båda karen. Så får man i litet nya bakteriestammar och annat smått och gott. Men först förstås karantäna den nya stenen från krabbor och annat.Hur får man ut krabborna med hjälp av karantänskar? Berätta lite mer för detta lät spännande! Citera
stigigemla Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Man lägger stenen i ett kar och låter det bara gå normalt med skummare och så.En kväll slår man av alla pumparna när ljuset släckts och lägger i några bitar mussla eller räka en bit ifrån stenarna. Sedan är det bara att ta ficklampan och kolla med jämna mellanrum. Krabborna går fram till maten när det är mörkt. Citera
Sillen Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Fångar du dem med fingrarna då, eller? Borde gå med fälla också men hur vet man när det alla är fångade? Citera
oveb Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 I ett FO-kar är väl krabborna bra att ha ifall att något dör ???. Citera
Vargklo Postat 14 juli 2007 Författare Postat 14 juli 2007 Tack för svaren, jag planerar att köra på Alternativ 1! Citera
jockeman Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Ympa gammalt vatten tjänar väl inget till då bakterier normalt inte finns fritt i vattnet så jag skulle starta från början och ympa in lite gammal sten Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.