Keek Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 Kan ni förklara en gång till varför (för det gör det ju uppenbarligen enligt er) det fungerar att lägga i en korall så snabbt utan problem men när man går långsamnt fram så är det viktigt att inte ha för brått.förklaringen med bakterierna som näring finns ju i bägge fallen dvs även om man går snabbt fram i sitt kar så finns ju där tillsatta bakterier.Vad jag förstått så kan man (eller ens koraller )få RTN om man går för fort fram, varför skulle inte en ny korall som skopas i på ett dygn få det då? eller något annat problem.OBS jag misstror er inte jag bara undrar och har ingen erfarenhet (fan jag har inte vatten i karet ännu)men läser och försöker lära mig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 Kan ni förklara en gång till varför (för det gör det ju uppenbarligen enligt er) det fungerar att lägga i en korall så snabbt utan problem men när man går långsamnt fram så är det viktigt att inte ha för brått.förklaringen med bakterierna som näring finns ju i bägge fallen dvs även om man går snabbt fram i sitt kar så finns ju där tillsatta bakterier.Vad jag förstått så kan man (eller ens koraller )få RTN om man går för fort fram, varför skulle inte en ny korall som skopas i på ett dygn få det då? eller något annat problem.OBS jag misstror er inte jag bara undrar och har ingen erfarenhet (fan jag har inte vatten i karet ännu)men läser och försöker lära mig.Koraller lever ju i havet som är en av våra mest stabila miljöer och klarar inte omställningar så bra. Vi har sett exempel på det ute i haven t.ex. koraller som blivit blekta.De flesta koraller brukar klara ett miljöombyte om de kommer till en stabil och bra miljö. Hellre lite fel och stabil än mer rätt och att den flukturerar. Det som kan bli ett problem som du nämner är när man sänker näringsnivån för fort och under en lång tid, korallen får ställa om sig på nytt varje dag för att förutsättningarna har ändrats, som kan leda till problem. Det är alltså den här ständiga omställningen som är farlig och inte en gång.Ska man sänka näringsnivån eller ändra andra parametrar så ska man göra det långsamt så korallen knappt märker det./Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keek Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 OK Då klarnar det lite. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 Jag tycker du krånglar till det med teoretiska resonemang som stämmer sisodär. Vi vet nog vad koraller behöver för att överleva en aklimatisering från naturliga förhållande till akvariet, men att det kan bli en del praktiska problem på vägen och att vi lyckas olika bra, beroende på hur erfarna eller duktiga akvarister vi är. I den här diskussionen så har jag inte representerat någon metod utan pratar för båda lägren och hävdar att man kan flytta korallerna mellan de båda miljöerna med framgång. Jag tror att även du har aklimatiserat koraller från naturliga förhållande till ditt akvarie med framgång eller ?/Jannekomplicerat...ja kanske..men de är ju biologin...med långsam tillvänjning håller jag med dej att båda vägarna säkert är problemfria, men när de gäller just flytt är de ju inte långsam tillvänjning som gäller, därav den enligt mej i alla fall väldigt intressanta frågan vad som händer med en korall som plötsligt byter miljö/system.Själv har jag i princip noll i både nitrat o fosfat, utan kolkälla, så visst har de mesta gått bra som kommit ner i min burk från ännu mer näringsfattiga sådana. Men skall jag vara ärlig är de mest fragar, som kommer från näringshaltiga kar...så att de funkar hos mej motbevisar inte mina tankar e jag rädd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 Kan ni förklara en gång till varför (för det gör det ju uppenbarligen enligt er) det fungerar att lägga i en korall så snabbt utan problem men när man går långsamnt fram så är det viktigt att inte ha för brått.förklaringen med bakterierna som näring finns ju i bägge fallen dvs även om man går snabbt fram i sitt kar så finns ju där tillsatta bakterier.en flytt är ju inte en tillvänjning utan ett snabbt miljöbytem o därför kan de ibland innebära problem för korallen. ofta går de bra, men som du ser ovan har jag en del funderingar på att de kan bli mer problem den ena vägen framför den andra.Vad jag förstått så kan man (eller ens koraller )få RTN om man går för fort fram, varför skulle inte en ny korall som skopas i på ett dygn få det då?De e nämligen precis de de kanMEN: för att inte ängsla dej alltför mkt...de går oftast bra båda vägarna, för de beror ju på hur ditt kar ser ut o hur näringsvärdena ser ut i de kar korallen växt. i extremfallen kan de bli problem, enligt mej då i en av riktningarna, men i de flesta fall har kanske kunden ett hyffsat näringsfattigt vatten, o försäljningskorallen kanske inte levt i totalt nollnitratvatten...men man bör ändå vara medveten om mekanismerna, o förstå dom. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 jag tycker de vore mkt spännande omvi kunde få lite inputs från folk med praktisk erfarenhet av detta...kanske ganska bristfällig erfarenhet för än så länge är de ju ganska ovanligt att gå den vägen, att köpa koraller från ett extremt näringsfattigt kar o placera dom i sitt konventionella...men med fraggbyten o annat, så ökar ju detta scenario nu. För tidigit att säga kanske.Jag har erfarenhet av detta, inte mycket men iaf.Köpte en del korall från ett zeovitkar, mao mycket näringsfattigt. Ett par av dom åkte på RTN lyckades faktiskt rädda delar av dom med ProCoralCure. Dom flesta blev dock bara bruna inom två veckor. Hade då nitrat på över 30, nu när jag börjat få ner värdena igen så har färgerna börjat komma tillbaka, men det kommer antagligen dröja flera månader.Dom flesta av oss strävar ju efter näringsfattiga och stabila baljor, så jag tror inte det kommer bli så stort problem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffe2 Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Har man nitrat över 30, så får man väl alltid problem med SPS-er .... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Jag har erfarenhet av detta, inte mycket men iaf.Köpte en del korall från ett zeovitkar, mao mycket näringsfattigt. Ett par av dom åkte på RTN lyckades faktiskt rädda delar av dom med ProCoralCure. Dom flesta blev dock bara bruna inom två veckor. Hade då nitrat på över 30, nu när jag börjat få ner värdena igen så har färgerna börjat komma tillbaka, men det kommer antagligen dröja flera månader.Dom flesta av oss strävar ju efter näringsfattiga och stabila baljor, så jag tror inte det kommer bli så stort problem.intressant Marko!RTN fallen kan ju va de jag beskriver, zoozanthellfattigakoraller, beroende av kolkälla och/eller bakterier, kommer ner i ett kar utan de senare, o zoozanthellerna hinner ju inte uppgraderas=koralldöd.Dom som blev bruna, hann uppenbarligen reglera upp sina zoox, alternativt av någon anledning hade hyffsad aktivitet på dom från början.Detta med att vi många har näringsfattiga kar löser inte problemet när man tänker efter. För de är inte näringsfattigheten som räddar korallen som kommer från ett kolkälledrivet kar, utan problemet är just de faktum att OM man i de nya karet inte kör med kolkälla, så drar man undan den livlina som korallen vant sej vid. Livlinan är ju kolkällan i sej(som ju korallen använder direkt), samt bakterierna. Så om man tex har ett kar som mitt med mkt låga näringsvärden, men ej kör med bakterier eller kolkälla, då kan jag i alla fall teoretiskt få problem med en kolkälleodlad korall. Janne: Du säger att mitt resonemang stämmer "sisådär"...de köper jag inte..bättre upp janne..du får på ett liknande sätt som jag isåfall motivera vad du menar med de, annars tror jag dej inte. Du är välkommen med en kommentar:), vilket denna tråd är till för./Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Har man nitrat över 30, så får man väl alltid problem med SPS-er ....säkert sant...men min poäng är vad som händer när man gör korallen beroende av kolkälla o bakterier, o sen placerar den i en miljö som saknar dessa två näringskällor.hade alla hårt kolkälledrivna kar med nollvärden i nitrat o fosfat skulle problemet inte existera, men nu är de ju inte så, men visst...kanske blir de framtidens melodi;) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Jag tror inte det är svårare för korallerna att byta näringskälla än vad det är för oss att sluta gå på McDonalds... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 En liten fråga som jag är lite fundersam över.... vilka preparat ska förvaras i kylen? Är det bara zeobac, eller ska dom andra zeostart och zeofood också förvaras där?mvh Emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 10 januari 2008 Författare Dela Postat 10 januari 2008 En liten fråga som jag är lite fundersam över.... vilka preparat ska förvaras i kylen? Är det bara zeobac, eller ska dom andra zeostart och zeofood också förvaras där?mvh Emilzeobak och Coral vitalizer är dom enda som ska förvaras i kylen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffe2 Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Åh, vissa klarar inte det ;-)Jag tror inte det är svårare för korallerna att byta näringskälla än vad det är för oss att sluta gå på McDonalds... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffe2 Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Jag tror att lagom är bäst. (ex. nitrat värdet)Det är nog inte bra att bara äta på McDonalds eller bara leva på salladsblad.Bullemi och anorexia är bara för extrema typeroch i längden straffar det sig.Lite mat varje dag och lite variation, det blir nog bra ;-)säkert sant...men min poäng är vad som händer när man gör korallen beroende av kolkälla o bakterier, o sen placerar den i en miljö som saknar dessa två näringskällor.hade alla hårt kolkälledrivna kar med nollvärden i nitrat o fosfat skulle problemet inte existera, men nu är de ju inte så, men visst...kanske blir de framtidens melodi;) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Jag tror inte det är svårare för korallerna att byta näringskälla än vad det är för oss att sluta gå på McDonalds...!!??: om näringskällan tvingas bytas till zoozantheller, vilket korallen alltså måste göra om den tidigare vant sej vid kolkälla o därmed nedreglerat sina zoozantheller, kräver detta en uppreglering av densamma, o de Stig, tar betydligt längre tid än omnämnda abdikering! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Jag tror att lagom är bäst. (ex. nitrat värdet)Det är nog inte bra att bara äta på McDonalds eller bara leva på salladsblad.Bullemi och anorexia är bara för extrema typeroch i längden straffar det sig.Lite mat varje dag och lite variation, det blir nog bra ;-)ja..åtminstone är lagommetoden ett sätt att lite gardera sej...problemet är ju att detta handlar om de koraller vi köper o får från andra som inte kör med lagommetoden, dvs koraller från tex zeovitkar.Vore alla kar zeovitkar, skulle allt va fantastiskt bra, problemet är när vi kör med olika system, då får vi kompabilitetsproblem..de är de som är hela grejen. I min önskevärd skulle alla köra med zeovit, såväl försäljare som kunder...men nu är de ju inte så. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 zeobak och Coral vitalizer är dom enda som ska förvaras i kylen.Okej, tack för hjälpen Är inne på min andra dag nu...ska man skaka zeoliten dessa första dagarna eller ska man vänta tills det har kommit igång lite?mvh Emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 det går fint att skaka nu ,emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 11 januari 2008 Dela Postat 11 januari 2008 det går fint att skaka nu ,emilHar det nån betydelse när man skakar? När lamporna har släkts känns som bästa alternativet... Hur ofta är det bäst att skaka, 1-2 ggr/dag? Fler desto bättre? /Emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 11 januari 2008 Dela Postat 11 januari 2008 två gånger är nog lagom, morgon och kväll kör jag, men det finns en del som skakar oftare! , har det börjat komma "mulm" nu? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 11 januari 2008 Dela Postat 11 januari 2008 två gånger är nog lagom, morgon och kväll kör jag, men det finns en del som skakar oftare! , har det börjat komma "mulm" nu?Okej;) Jadå det har börjat komma mulm...varje gånga jag skakar bli vattnet lite "grumligt", förmodar att detta är mulm? mvh Emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 11 januari 2008 Dela Postat 11 januari 2008 japp, glöm inte att skifta hand, annars växer dina muskler ojämnt:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 11 januari 2008 Dela Postat 11 januari 2008 japp, glöm inte att skifta hand, annars växer dina muskler ojämnt:)Haha, exakt....kan man ju säga upp sitt gymkort direkt!mvh Emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 13 januari 2008 Dela Postat 13 januari 2008 Har en liten fråga till angående doseringen...Allt bestämms ju av ens vattenvolym. I zeovit guiden står det att man ska räkna samma allt och dra bort 20 %. Räknar jag då rätt om jag jag säger 768 liter (huvudkar) + 54 liter (fraggkar) + 140 liter (sump) = 962 liter. 962 x 0,80 = 770 literEller ska man ta innermått och vattenhöjd på alla kar och sedan ta 20 % från detta? I så fall får jag fram ca 600 liter. Vilket är rätt att lägga doseringen efter? mvh Emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 13 januari 2008 Dela Postat 13 januari 2008 Ingen som kan rätta mig? mvh Emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.