Jump to content
pimo

Lite zeolithfrågor.

Recommended Posts

Funderar på zeolith i mitt kommande kar.

1. Vad är "grunden"?, helst vill jag köra så minimalt som möjligt till att börja med, räcker det med en zeolithreaktor och koltilsatts, typ vodka?

2. Vad händer om man inte har möjlighet att "pumpa" filtret på några dagar?

Gör det någon skada?

3. Har hört att det är ganska lätt att crasha kar med zeolith metoden, stämmer det?, isåfall vad beror det på, överdosering av kolkälla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjena Pimo.

Jag känner till såna som använt Vodka istället för ZEOstart med framgång. Men iallafall en av dem har sedan jag börjat importera gått över till att använda ZEOstart2 igen. Efter ett telefonsamtal så fick jag reda på att de skett positiva förändringar.

Det finns olika hemma näringsbegränsings metoder vissa innefattar inte ens ZEOvit utan använder endast en kolkälla.

Skall du använda den metod som avses med ZEOvitmetoden så används ZEOvit, ZEObak, ZEOstart2, ZEOfood 7 och korallen-zuchts aktivakol. Skall man köra metoden fullt ut så används även Kalium och en del spårelement.

Fauna Marins ZEOlithsystem så används Ultra-BAK, Ultra-bio, Ultra-lith och Ultra-min S Även där används en del tillsatser för att få optimal vattenkvalitet för systemet.

Ang din fråga om man missar att pumpa ZEOvitén så är det så att ZEOvit fungerar bara om den är ren. Det är därför du skall "pumpa" den. Läser du på www.zeovit.com så hittar du att flera har lämnar sitt ZEOvit system ett par dagar utan att uppleva några problem. Det är INTE så att om du missar en gång så dör allt.

Det stämmer att man kan crasha ett ZEOvit system,det kan man med de flesta konstgjorda biologiska system. Men jag är benägen att säga att de finns få system med en så utförlig vägledning som ZEOvitmetoden har. Har du kikat i manualen den är mycket utförlig. Systemet är utstakat och enkla regler finns att följa. ZEOvit systemet hade en vinglig start för många år sedan nu och de problem som fanns initialt har man numera bra koll på. KH är en bidragande faktor i ZEOvitmetoden och måste hållas inom de ramar som är utstakade samt att de tillsatser som finns för att upprätthålla den biologiska balansen måste doseras. Några av de tillsatser som det ibörjan varit krångel med har numera ändrats och de finns inte längre på marknaden.

Faktum är att även om ZEOvit metoden beskrivits som nåt för de mest erfarna så skulle jag faktiskt vilja påpeka att det inte stämmer längre. Inte med de riktlinjer som finns idag och med den hjälp som finns att få.

Jag kommer själv ihåg när jag fick min första nitratreaktor i handen med krånglig bruksanvisning och utan de flesta delar som behövdes för att få den att fungera. Delarna fick man inte med hette det och så fick man åka en vända till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack så mycket för det utförliga svaret ted!

Klarnade upp litegrann!

Det här med kalium och andra spårämnen, är det nödvändigt om man gör regelbundna vattenbyten?

Är zeobak, zeostart och zeofood vätskor som man skulle kunna dosera mha doserpumpar?, skulle göra det lite smidigare.

Ska definitivt börja läsa in mig mer på detta på zeovit.com

Verkar vara lite jobb och pyssel, men när man ser dom kar som kör zeovit så verkar det värt jobbet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pimo om du byter vatten får du ut lite skit ut ur karet samt tillför lite spå ämnen JA.

Exempel : du har ett akvarium med 10 liter saltvatten med rätt värden. Tiden går och förbrukning av spårelementen sker (har man ingen förbrukning är det nåt som inte stämmer). Dags för vattenbyte du har nu 10 liter vatten men saknar rätta nivåer för ditt saltvatten. Du tar ur 1 liter vatten ur ditt kar och får med lite som är mindre önskvärt ur karet. Du har sedan blandat 1 liter saltvatten med optimala värden för just en liter saltvatten. Den litern häller du sedan i karet med 9 liter vatten som inte längre har de nivåer spårämnen som är tänkt. Din liter med optimalt vatten skall då alltså tillgodose väldigt många gånger mer än vad det kan eftersom det endast har rätt värden för just den litern du häller i karet.

Blev det för snurrigt ?

Mvh Ted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste dina frågor en gång till och såg att jag glömde svara på din fråga angående doseringspumpar.

Det finns mycket korrekta doserings pumpar på marknaden men dessa är mycket dyra. Om du med automatiska doseringspumpar menar typ Grotechs TECIII så har denna en förmåga att drifta och är inget helt 100 system för att automatisera ZEOvit metoden med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom detta verkar vara en tråd med lite allmänna frågor om ZEOvit så slänger jag in en här.

När man kör zeovit metoden ska ju kol användas.

Kan man koppla kolfiltret i serie med ZEO reaktorn? isf. vilket håll, kolet före eller efter reaktorn.

Eller bör dom köras separat?

Hur noga är det med att man doserar bacillmaten (tex. ZEOstart) varje dag, eller gör det något om man missar några dar, tex vid resa?

Vad händer om man inte doserar på en vecka, får man börja om från början igen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

om du bygger en zeopump själv kan du ha den öppen upptill, och lägga kolet i en strumpa ovanpå zeoliten,vet faktiskt inte om man brukar köra kolet i reaktor.det bästa är ju att tillsätta zeostart varje dag,vissa menar att man ska dela upp dagsdosen i flera omgångar. missar man några dar,kör man på där man var.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enklaste sättet är att lägga kolet i en filterpåse högst upp i reaktorn.

Det gör inte om man missar eller inte kan dosera en vecka, man fortsätter bara som inget har hänt, man tar alltså inte igen förlorad tid genom att dosera mer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för det.

Då kan tom. jag starta upp innan jag köper en doserpump.:ler:

Och slänga ut fosfat -svavel - och kolreaktorerna, och endast köra kolet i strumpa ovanpå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har läst på zeovitforumet att man inte ska köra kolstrumpan i reaktorn förän man är i "fas 3"

Så kör kolstrumpan liggandes i sumpen i början, så kramar du strumpan lite i samband med att du pumpar reaktorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OT kanske men en fråga (tanke) angående Zeovit mfl. det står ju överallt hur viktigt det är att gå långsamnt fram och inte jäkta fram låga värde för tex sps skall "hänga" med. hur gör man om/när man når dom låga värdena i sitt kar och köper nya spsér, det går ju inte och koppa i dom 3 -4 veckor. allt man köper eller får kommer ju inte från super låga värde. (obs jag är nybörjare så vänta och svara till ni skrattat färdigt):)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har funderat på exakt samma sak som dig Kenneth...enda stället i sverige som jag vet som säljer koraller från zeovit system är Ted, hur gör man då om man t.ex köper en korall från Bengt?

mvh Emil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acroporor, montiporor odlas oftast i havet,o där är de ju låga värden,Skulle inte tro att de blir så mycket problem o köpa en korall från Bengt, Köp korallen när de kommer en ny sändning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
OT kanske men en fråga (tanke) angående Zeovit mfl. det står ju överallt hur viktigt det är att gå långsamnt fram och inte jäkta fram låga värde för tex sps skall "hänga" med. hur gör man om/när man når dom låga värdena i sitt kar och köper nya spsér, det går ju inte och koppa i dom 3 -4 veckor. allt man köper eller får kommer ju inte från super låga värde. (obs jag är nybörjare så vänta och svara till ni skrattat färdigt):)

detta är nog inget problem, men däremot de omvända: att stoppa en korall från ett extremt näringsfattigt kar i ett icke zeovitkar: varför jo:

..korallen i ett ganska näringsinnehållande kar (som inte kör med kolkälla alltså) har ju ganska mkt zoozantheller, o får sin näring genom dessa i huvudsak, o antagligen ganska lite via bakterier o plankton. när denna korall kommer ner i ett tex zeovitkar, så kommer ju korallens zoozantheller minska då de ju inte finns så mkt nitrat o fosfat i vattnet. men å andra sidan tillsätter man ju istället bakterier som tillför korallen dessa ämnen, så den klarar ju sej säkert. det är i alla fall ingen nackdel för korallen att ha mkt zoozantheller med sig från början.

men tvärtom om, en korall som är odlad i ett kolkälledrivet kar, med oerhört låga näringsvärden..den har dåligt utvecklade zoozantheller o är alltså till stor del beroende av bakterier o plankton för att överleva. Om denna flyttas över till ett konventionellt kar, utan matning med bakterier, kommer korallen bli tvungen att helt förlita sej på zoozanthellerna igen...men dessa är ju nergraderade!..så i de fallet borde man kunna få problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inget problem, korallerna klarar det fint om de kommer till en stabil miljö och förändringen sker över ett dygn.

Problemet uppstår om värdena flukturera för mycket under en lång tid, som det kan göra innan karet har stabiliserat sig. Så om det ska ske en utdragen förändring, så ska förändringen ske så långsamt att korallen knappt märker det.

Jag skulle inte vara rädd för att ta koraller från en näringsrik miljö till en näringsfattig miljö och tvärtom.

/Janne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle inte vara rädd för att ta koraller från en näringsrik miljö till en näringsfattig miljö och tvärtom./Janne

janne..jag hålle rmed ej om att vägen från näringsrik burk till zeovitburk är ofarlig, men den andra vägen borde kunna bli problem...tycker du inte de teoretiska resonemanget där stämmer?? om inte, så förklara hur du tänker;)

Jonas

Share this post


Link to post
Share on other sites

[

Så om det ska ske en utdragen förändring, så ska förändringen ske så långsamt att korallen knappt märker det./Janne

just precis!!. de är ju denna långsamma adaptation som inte sker vid överflytt av korall från näringsfattig burk till näringsrik...

Share this post


Link to post
Share on other sites

de finns en aspekt till: i kolkälledrivna kar så funkar kolkällan som "mat" även direkt till korallen! det är inte bara bakteriefloran som svarar på för polypexpansion i kolkälleakvarium ,utan kolkällan i sej. denna energikälla försvinner också för korallen om den flyttas från kolkälleakvarium till icke kolkälleakvarium. Då blir korallen ännu mer beroende av zoozanthellerna , som alltså är nerreglerrade.

jag tycker de vore mkt spännande omvi kunde få lite inputs från folk med praktisk erfarenhet av detta...kanske ganska bristfällig erfarenhet för än så länge är de ju ganska ovanligt att gå den vägen, att köpa koraller från ett extremt näringsfattigt kar o placera dom i sitt konventionella...men med fraggbyten o annat, så ökar ju detta scenario nu. För tidigit att säga kanske.

Till zeovit o vodka metodens försvar kan man ju säga att om man har ett sådant kar, , behöver man inte oroa sej..vägen från konventionellt kar till kolkällekar går ju fint. Men dom flesta befinner sej i den omvända sitsen...så vi får väl se va de lider.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med ditt resonemang så skulle vi bara kunna köpa en liten del av de odlade korallerna.

De flesta odlade korallerna kommer ju från odlingar i havet och där råder det näringsfattiga förhållande likaså alla vilda koraller. Man skulle heller inte kunna handla av varken Korallen-Zucht eller Bioted Marine som kör ZEOvit.

Jag tror att de flesta korallerna går från en näringsfattig miljö till en mer näringsrik miljö när de hamnar i ett akvarie.

/Janne

Share this post


Link to post
Share on other sites
Med ditt resonemang så skulle vi bara kunna köpa en liten del av de odlade korallerna.

De flesta odlade korallerna kommer ju från odlingar i havet och där råder det näringsfattiga förhållande likaså alla vilda koraller. Man skulle heller inte kunna handla av varken Korallen-Zucht eller Bioted Marine som kör ZEOvit.

Jag tror att de flesta korallerna går från en näringsfattig miljö till en mer näringsrik miljö när de hamnar i ett akvarie.

/Janne

För de första så går de ju faktiskt inte alltid bra heller med våra koraller, o ett ständigt sökande efter orsaken till de är vår uppgift o ansvar. Vi läser om dagliga problem med de känsliga koralldjuren, där vi långt ifrån alltid hittar en förklaring o varför skulle inte en del av dessa problem kunna bero just på dessa skillnader i koncept?

Jag önska att vi kunde ha en mer öppen diskussion från båda håll, för detta handlar inte om att försvara eller dementera nån metod, utan att resonera runt ett fenomen som idag blir allt vanligare: flytta koraller från näringsfattigt vatten till näringsrikt.problemet kan du inte på något sätt soppa under mattan. men visst...en lösning är att vi mer o mer anpassar oss efter naturen, o strävar efter rikgit låga näringsvärden i våra hemburkar, på ett eller annat sätt. men om man inte gör de, så är jag övertygad om att de kan uppstå problem, o då naturligtvis även med naturodlad korall..för visst är de likvärdigt med zeovitodlad, självklart. men där kan du inte säga att de är problemfritt..inte då.

/J

Share this post


Link to post
Share on other sites
För de första så går de ju faktiskt inte alltid bra heller med våra koraller, o ett ständigt sökande efter orsaken till de är vår uppgift o ansvar. Vi läser om dagliga problem med de känsliga koralldjuren, där vi långt ifrån alltid hittar en förklaring o varför skulle inte en del av dessa problem kunna bero just på dessa skillnader i koncept?

Jag önska att vi kunde ha en mer öppen diskussion från båda håll, för detta handlar inte om att försvara eller dementera nån metod, utan att resonera runt ett fenomen som idag blir allt vanligare: flytta koraller från näringsfattigt vatten till näringsrikt.problemet kan du inte på något sätt soppa under mattan. men visst...en lösning är att vi mer o mer anpassar oss efter naturen, o strävar efter rikgit låga näringsvärden i våra hemburkar, på ett eller annat sätt. men om man inte gör de, så är jag övertygad om att de kan uppstå problem, o då naturligtvis även med naturodlad korall..för visst är de likvärdigt med zeovitodlad, självklart. men där kan du inte säga att de är problemfritt..inte då.

/J

Jag tycker du krånglar till det med teoretiska resonemang som stämmer sisodär.

Vi vet nog vad koraller behöver för att överleva en aklimatisering från naturliga förhållande till akvariet, men att det kan bli en del praktiska problem på vägen och att vi lyckas olika bra, beroende på hur erfarna eller duktiga akvarister vi är.

I den här diskussionen så har jag inte representerat någon metod utan pratar för båda lägren och hävdar att man kan flytta korallerna mellan de båda miljöerna med framgång.

Jag tror att även du har aklimatiserat koraller från naturliga förhållande till ditt akvarie med framgång eller ?

/Janne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Saltvattensguiden


Organisationsnummer: 802438-6222
E-post: admin@saltvattensguiden.se


  • Ordförande: nike83
  • Kassör: Tribiani
  • Tekniskt ansvarig: ormet
  • Medlemsansvarig: kaptenen
  • Annonsörsansvarig: danne031
  • Våra betalningsalternativ


  • Swish: 123 268 41 16
  • PayPal: kassor@saltvattensguiden.se
  • Bankgiro: 220-3503

  • Aktuell programversion


    IPS Community Suite 4.4.10
    Tapatalk 1.6.5

    ×
    ×
    • Create New...