Gå till innehåll

Balling utan rätt salt


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Upptäckte igår kväll att jag köpte på inrådan av en handlare för att höja kH hör till ballingsystemet och jag borde använt NaCl-fritt salt, vilket jag inte gjort de senaste 4 månaderna som jag använt det här. Jag vet, grymt klantigt att lita på handlare.. men vad är effekterna av det? Karet mår lite så där just nu nämligen så jag undrar vad det kan haft för påverkan på vattnet och vad jag ska göra åt det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag skulle tro att det är Tropic marins variant av Ballingmetoden.

Tre påsar = Kalciumklorid + Magnesiumklorid ; Natriubikarbonat; NaClfritt salt.

Kolla här:http://www.tropic-marin.com/web/english/homepage.html

men vad tusan innehåller den där tredje påsen som TM har?? att påse 1 o 2 innehåller kalciumklorid respektive natriumbikarbonat..de begriper jag..men ingen tycks veta vad den tredje innehåller. Är de natriumklorid fritt havsalt?? o isåfall är de med eller utan magnesium??

Sen undrar jag detta med "balling light": vad är för "light" med de?? de enda man exkluderat är de natriumkloridfria saltet! De verkar ärligt talat mkt korkat...oavsett vad man tror om jonobalans, så är de ju i alla fall inte bra med de, när de nu går så enkelt att undvika! De blir ju inte ett dugg mer komlicerat av att ta med detta salt. Man skall ju ändå blanda tre burkar, o i den tredje har ju fauna marin magnesium, så de blir ju inte ett skvatt enklare bara för att dom tatt bort natriumklorid-fritt salt. Sen motiverar dom detta med att vattenbyten skulle kompensera...de stämmer inte ett skvatt..natriumkloridkonc stiger som vi alla vet om man exkluderar de natriumkloridfria saltet, o med 10 % vattenbyten får du ju bara ner ökningen med 10%, dvs varje vecka får du en 90% ökning av de natriumkloridinnehåll du skapar. De där vattenbytet gör inte alls den nytta dom säger. Kanske spelar inte denna obalans nån roll, de är en annan fråga, men dom behöver inte gå ut med felaktig reklam att vattenbytet tar bort natriumkloridöverskottet. Triton akvarium skriver likadant, o jag skulle faktiskt gärna vilja ha ett svar på hur dom räknat på detta...

Varför krångla till de...använd natriumkloridfritt salt i flaska 3, med eller utan magnesium. Tropic marine verkar va de bästa med andra ord. balling jobbar tydligen för dom, så de kanske inte är så konstigt.

För mej är detta med balling ganska nytt, men jag tror jag trots allt fattat systemet o räknat på detta, men rätta mej gärna om jag är helt ute o cyklar. O snälla..finns ingen som vet vad TM tredje påse innehåller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...