Gå till innehåll

Mollyhotell


salt_viktor

Rekommenderade inlägg

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nu har jag kontaktat pwss och ska ringa ingen ikväll, och då ska jag beställa, han skulle kolla hur många liter det är, så att jag blir helt säker på hur många litrar det är, sedan ska jag köpa färdigt saltvatten på exotic zoo, eller om det finns nån snäll själ i höganästrakten som skulle vilja skänka lite klart vatten..

Och efter det blir det levande sten från korallfisken (8 kg)

Förr 800 kr..

OCh sedan sand och två små Clowner..

Så jag skulle räkna på nåt med .. 2354 kr.. och kanske en till fisk så blir det 2500!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, nu är det igång!

Har precis beställt ett 80 Liters från pwss och de sa att det är 64 Liter i själva akvariet och 16 Liter i sumpen i så fall...

Men hur gör man med nitrit och nitrat och ph värde och salt och sånt nu då??

Om det nu finns nån vänlig själ som skulle vilja skänka lite, måste man då köpa en massa tester??

Och hur mycket kostar det??

Nästa steg blir då att beställa 8 kg sten från korallfisken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kh påverkar phvärdet ,då kh är en buffer till ph...

man måste ha alla tester vågar jag säga hur skall du annars veta när din vatten är klart?

jag har bland annat följande tester: nitrat, nitrit, fosfat, kh,ph, calcium, magnesium, skall inhandla flera...

om du nu inte har salt hur skall du kunna starta ett saltvattenskar då? ;), klart du kan ju köpa färdigt vatten med!!!

men du bör ju göra vatten byten med, och då måste du ju ha saltet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tar bort proteiner från vattnet, du behöver ingen skummare. Gör ett 10%igt vattenbyte en gång i veckan så klarar du dig förutsatt att du inte proppar burken full med fisk. Nitrit är väl egentligen det enda testet du "måste" ha, alla andra är bra att ha beroende på vad du ska ha i burken. Får du alger så vet du att du har nitrat, fosfat och silikat och behöver således inget test till detta. Om du ska ha stenkoraller är ca bra att ha, men det behövs inte heller. Jag har hela burken full med stenkoraller och jag har inget ca eler mg test, funkar hur bra som helst ändå. Man blir bara nojig av att hålla på testa hit å dit, lägg hellre pengarna på en refraktometer och en bra städpatrull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade använt skummare även i ett sådant litet kar,

tycker att du skall köpa tester och lära dig på vägen hur just ditt kar fungerar, drullputts kar funkar ju men han kanske ligger på gränsen med vateen värdena och då behövs inte mycket som rubbar den balansen.

jag blir inte nojig av att testa mitt vatten, fattar inte varför man skall bli det? är väl bra att veta vilka vattenvärde man har, så kan man ju göra något åt problemen innan man får riktigt problem kanske....

ca test är viktigt att ha när du har stenkoraller så att du har bra calsium halt i ditt vatten annars så stannar dom bla upp i växten osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger absolut INTE på gränsen, har haft 0 i både nitrat och fosfat nästan sedan uppstarten. Kh, Ph och Ca ligger perfekt. Byter 10% vatten i veckan och då har jag skummare åxå. Mitt vatten kan omöjlig ha bättre värden, tvivlar starkt på att det finns så många fler här som ids byta 10% i veckan trots kanonbra värden. Men det är bara för att jag är ohyggligt pedant och noga med det jag äger, speciellt levande djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, det här med skummare, vad gör den IGENTILGEN för nytta?

det har väl med fiskarna att göra,, och går det att hänga på den, på sidan av akvariet??

Skummaren skapar små små bubblor som avfall fastnar på, och bubblorna stiger till ytan i ett rör, och i toppen sitter en uppsamlingskopp som bubblorna hamnar i, och där brister de och blir till en brun sörja, som man enkelt tömmer i vasken. Detta är nog den bästa uppfinning som kommit saltvattenhobbyn till del, och som förenklar skötseln av akvariet.

Det finns olika typer av skummare. Det finns de som sitter i en separat kammare inuti akvariet, som den i Clownhotellet som jag tipsade om tidigare. Utanpåskummare hänger man på utsidan av akvariet, men kan vara oerhört förädiskt då en ev överskumning gör att koppen fylls, och sedan rinner det rakt ner på golvet. (av denna anledning så rekommenderar inte jag denna typ)

Sedan finns det skummare som är avsedda att sättas i en sump. (sump=akvarie ofast i bänken under visningskaret) Dessa användes flitigt av de med större (>200L) akvarier, men går naturligtvis att använda oavsett storlek på visningskaret.

Sump kräver att man har ett borrat kar, även om det finns andra, dock ej 100%-igt tillförlitliga metoder. (överrinningsbox)

Av egen erfarenhet så kan jag bara säga följande:

Ta det lugnt, planera noga, läs läs läs, räkna på kostnaderna. Det blir onödigt dyrt om man missar något nödvändigt om man måste uppgradera för att man haft för bråttom i inledningen.

Jag blev av med en Goby för att jag missat att läsa på om deras beteende. (de hoppar gärna ur karet) Ett enkelt nät löste det problemet, dock försent.

Jag har många tester, men man måste inte ha alla. Det jag rekommenderar i ditt fall är följande: Ammonium, Nitrit, Nitrat, samt det viktigaste av alla, en saltmätare.

Räkor och sniglar är oerhört känsliga för förändringar, framför allt när du precis fått hem dem från affären och skall koppas in mycket noga innan du lägger över dem i ditt eget kar.

Saltmätaren är också oumbärlig när du skall testa vattnet som djuren kommer i från handlaren. (för att jämför skillnaden i salthalt mellan handlarens vatten och ditt eget) Detta avgör hur länge inkoppningen måste fortgå. Större skillnad = Längre inkoppningstid.

Visst går det att använda vanligt kranvatten, men det innehåller en massa saker som gör det onödigt jobbigt, framför allt i ett litet kar. Osmosvatten använder de flesta, så slipper man onödigt mycket alger mm. Har man egen brunn så är det extra viktigt.

Temperaturen är också mycket viktig. Du skall ligga mellan 25-28 grader. Absolut max är 30 grader. Stiger temperaturen över det, så kommer korallerna att dö. Akvarier med saltvatten har oftast inga täckglas för att man skall bli av med värmen. Fläktar ingår ofta i "nödvändiga" tillbehör.

Ojdå, långt blev det, men detta är ingen snabb hobby, men förbaskat intressant och roligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du har haft det ja men du vet inte vad du har nu ju? om du inte mäter dina värde hur kan du veta att du har perfekt värde?

till dig viktor så köp tester och testa ditt vatten speciellt i början! sedan kan du kanske göra som drullputt och inte testa ditt vatten ;)

Klart som fan jag testar då och då men inte varje dag som en del verkar tro är nödvändigt. Testar en gång varannan vecka. Håller dessutom EXAKT samma rutin ALLTID varje dag, varje vecka, varje månad och värdena har alltid varit samma och är även samma nyss när jag testade, så skippa påhoppen om min tank, det här är ju en tråd om Viktors kar. Och som vanligt i denna hobby så har alla egna åsikter om hur ett saltvattenskar ska skötas och det blir alltid ett jävla liv så fort nån tycker att deras egna sätt är bäst, även jag och du alofstrand inräknade :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du skrev ju ovan att du inte hade tester av mg och ca,

enligt det du skrev ovan så skulle killen ju bara behöva nitrat test enligt dig för att sedan om där är alger så vet han att han har för höjda värde av silikat, fosfat och nitrat, det kanske inte är så enkelt för en nybörjare att vet allt detta? det var därför jag skrev så.. ;)

och du testar ju ditt vatten varannan vecka med... det gör nog dom flesta inom vis tidsmarginal :)

jag försöker bara hjälpa killen med att det kanske inte är så enkelt som man kan få en uppfattning av, då du har hållt på ett tag med ditt kar och känner igen hur fiskar, koraller osv uppför sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACK christina!

Det var det bästa svar jag skulle kunna få om en skummare!!

Drullplutt och alofstrand, de verkar vara ett privat gnafs om att jag ska ha tester och inte..

Som lösning skulle jag gärna vilja ha er uppriktiga mening från var och en,, utan att ni fortsätter tjafsa,, för jag förstår inte så mycket då,,

TACK!

/förvirrad 11-åring :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...