Gå till innehåll

Mollyhotell


salt_viktor

Rekommenderade inlägg

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

hej lasse, nu sen jag kollade igenom HELA din guide så blir det nog guppyhotellet (som garanterat är 80 liter) har kollat på båda länkarna, och tycker att det är bättre med större, + att man får plats med mer djur/organismer/bakterier/koraller och allt vad det nu kan vara, ljuset som du bytte till och som du hade till och med i septemer, räcker det med bara ett sånt rör, 36 watt 1400 K ? (vilket jag inte förstår ett ord av, men men..) och finns det nån bild på ditt akvarium med den belysningen??

och just det, på ett ungefär, hur mycket kostade dorallerna i karet allt som allt??

Tack för svar!

/Viktor- som är lite trögfattad när det gäller ljusfrågan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I tråden om Mollyt finns många bilder tagna innan sept 2006. Där finns 1*36 watt. Det funkade men 2*36 watt var bättre.

Jag uppskattade att priset för detta kar låg någonstans kring 8 - 9000 kronor - varav det levande stod för ungefär hälften.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej,,jag hade tänkt att först börja med lite fiskar och sten, ungefär hälften av stenen, och sedan efter ett tag lägga i mer och mer och sedan göra samma saker med korallerna, tack för svaren!

förresten, vart fick du tag på ditt mollyhotell, och vilket av de två olika hotellen är bäst enligt dej?

skriv gärna för-och-nackdelar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förresten, är standardljuset bra i burken?

har ett par andra frågor också, satt och surfa på nätet och fick syn på en hammarkorall, är det en anemon eller?

skulle gärna ta emot tips på bra och fina koraller som är bra för nybörjare, förutom skivisar, billiga ska de helst va också, eller det kanske inte finns några sånna:)

och det här med nanoskummare, går det att klämma in en liten i facken som pumpen eller filtert sitter i?

ni behöver inte svara på alla frågorna!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förresten, är standardljuset bra i burken?

har ett par andra frågor också, satt och surfa på nätet och fick syn på en hammarkorall, är det en anemon eller?

Nej, det är en stenkorall med långa polyper (LPS). Clownfiskar kan bo i sådana och de knallar inte runt i akvariet som anemoner gör. Däremot har jag för mig att hammarkorallen inte är speciellt tålig.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ricke:nej inte än, ska förmodligen göra det snart så att dt äntligen händer nåt, men vill inte göra nåt förhastat, då jag inte har råd med misstag..

Trilobite:va? inte visste jag att hammarkorall var sps, den ser ju mjuk ut..

tack för svaren!

MEN.. nu återstår den viktigaste frågan:

vet nån om standardljuset funkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Viktor - allt funkar om man anpassar valet av koraller till det ljus man har. Sanningen är dock att det är inte speciellt många koraller du kan ha i det ljuset och de kommer inte växa speciellt bra heller. Orginalet är 24 watt. Du kan ha skivanemoner, mjukkoraller men inte mycket mer. Du får placera korallerna högt upp.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul att du är nyfiken, men pengarna räcker preciiiis inte till, samtidigt som min ödla behöver större terrarium, så efter jul nån gång så är det väl fart skulle jag tro, synd att göra dej besviken, men det finns inga andra alternativ, djuren jag redan har måste få det de behöver innan jag har både tid och pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök få kontakt med någon i närheten som har saltkar och kika lite, lär dig lite och eventuellt kanske personen har några gammla prylar på vinden som du kan ta över, någon pump, gammal skummare eller så.

Vart ligger höganäs?, har du vägarna förbi åmål någongång så kan du säga till i förväg så ska jag rensa i bra-att-ha lådorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...