Gå till innehåll

Mollyhotell


salt_viktor

Rekommenderade inlägg

Hej Viktor! Om du åker in till Tony på Exotic Zoo i Ängelholm lovar jag dig att han lägger ner tid och svarar dig på de frågor du kan tänkas ha. Håll dig till en början till ett färdigt "kit". Det är fortfarande viktigt att du själv läser på givetvis!

Eftersom du är intresserad av ett nano, tycker inte jag att du till en början behöver köpa ett Osmos-filter. Tony har färdigt vatten i affären som du kan ta hem i en dunk.

Du behöver ha Osmosvatten för att ersätta avdunstat vatten och du ersätter med saltvatten då du gör ett vattenbyte. Det kan du oxå köpa färdigt.

Jag bor strax utanför Ängelholm. Du och din pappa är välkomna hem till mig för att se på min lösning, även om det inte är ett nano. Skicka mig ett PM bara.

(kan nästan lova dig att du även får se Tony's privata kar. Han bor granne med mig)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Till exempel: vad är KH, Alkanitet, PH, och Salinitet ??

Hoppas ni inte tycker det är för mycket frågor :s

KH är vattnets hårdhet - med det menar man oftast hur stor halt av Kalcium och Magnesium vattnet har, även om man egentligen menar vattnets totala halt av mineraler.

pH är ett mått på hur surt vattnet är. Destillerat (helt rent) vatten har pH 7, är det mindre är det surt, är det högre är det basiskt. Havsvatten är lite basiskt.

Alkalinitet menas hur stor förmåga vattnet har att neutralisera syra, så att surheten inte ändras så fort.

Man mäter alltid halten per liter vatten, det har ingen betydelse hur stort akvariet är. För att akveriets innevånare skall trivas bör vattenvärdena likna de i det verkliga havet - man mäter t ex kalciumhalten, är den för låg måste man ha i extra kalcium o s v.

Tänk påvilket försprång du får i kemin om du börjar pilla med ett saltvattensakvarium - ytterligare ett argument för dina föräldrar ;-)

Trilobite (Biologi & Kemilärare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

menade alla.;)

det må jag säga!mkt fint akvarium.:smiley20:

i bocker står det att vimpelfiskar inte är revsäkra men du lyckades bra.

smiley1.gif

Tackar!

Vimplarna ja, hmm. Har inte kvar dem. De åt upp mina Euphyllia de jäklarna.

Fina fiskar men de är tillbaka i affären.

Korallerna har förrseten hämtat sig igen.

Det finns 2 olika sorters vimpelfiskar med mycket liten skillnad utseendemässigt.

Den ena är hyfsat revsäker den andra inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm fel av mej hade inte läst hela tråden innan jag svarade.synd med vimplarna......

ifall du inte skulle köpa ett "kit" har jag några akvarium över.

Xtra billigt;)

vi använder bara 7/14 för tillfälletnurse.gif

en del är till och med borrade 3 cm under kanten, men det sitter en glasskiva ditlimmad över.ligger på Ca 30 L(2 st)

men kit är nog best.icon3.gif

om du skulle hitta ett hundra liters i källaren och undrar vad det kostar att göra det till saltvattens så kostar det ca 6 papp.:smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack för alla svaren! (Heritage: jag har skickat dej ett PM)

Kräver Aneoner nåt speciellt ljus??

Stenkorallerna tror jag att jag hoppar över tills jag är mer erfaren,

Så i ljusväg blir det då något i stil med: 3 st T8 rör + (?) standardljusen.. och det är mollyhotell jag snackar om!!

Då skulle det vara skitbra att veta vilka "mjukisar" man kan ha!?

Knappar, skivisar, xenia anemon??

Förresten vad är vimplar för nå't??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De enda som inte går är väl de riktigt färgglada som inte bryr sig om ljuset men måste matas. Sen kan väl även storleken bli en begränsning, tex sarcophyton blir ju ganska stora och kan ta väldigt stor plats i ditt kar. Skulle nog rekommendera att du börjar med färgglada knappar, skivanemoner och andra lätta mjukkoraller som gröna stjärnpolyper, Xenia med kanske sinularia eller sarcophyton som "stora" koraller.

Skippar du stenisar så är det lättare att hålla ordning på vattenvärdena anser jag. Men någon liten skulle du ju kunna ha som variation, montiporor borde fungera bra under din tänkta belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...