Gå till innehåll

Mollyhotell


salt_viktor

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är en djurtokig kille på snart 12 år som har varit helt såld på havet alla koraller och fiskar, men jag håller just nu på med ett gäng med reptiler och amfibier, men har ändå alltid varit imponerad av allt som rör sej och lever i de tropiska vattnet..

Jag började ta det på allvar för ca ett år sedan, gick till bibloteket och lånade böker t ex. "saltvattensakvariet" av daniel knop och några andra böcker...

MEN.. när jag väl kom till slutet i boken så kom kemidelen:ledsen:.. så klart blev jag rätt sur på mej själv, jag var en fyra som försökte läsa en femtedels bok fylld med kemiska förkortningar och grejer.. Men så för ett tag sen kom en ny granne, som visade sej vara expert på grejen och ska starta ett på omkring 1000 l snart...

brukar gå omkring i de få butiker som har saltvattensprylar varje gång jag ens är i närheten, och har länge funderat på ett mollyhotell, men där kommer den "kemiska saken /mätningarna upp!!:(

Jag har också ett sötvattensakvarium som står, men som jag inte riktigt tycker är så "roligt" längre... det är på omkring 100 L skulle jag tro.. och min granne erbjuder mej en gammal skummare....

Ja, jag vet inte ens om jag får för mina föräldrar men min pappa verkar vara lite småpåverkad och är jätteglad över att jag läser om saken..

:smiley20: men min mamma är lite skeptisk och skulle nog vilja att jag spara och kanske i framtiden utrustar 100literskaret! men det är också "Vi får se"

Hur ska jag göra!!??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej Viktor och varmt välkommen till SG!

Klart at du ska starta upp ett saltvattensakvarium! Man behöver inte lägga ner så himla mycket pengar och köpa allt som går att köpa, utan man klarar sig ganska bra till en början med salt, lite levande sten och eventuellt en skummare. Sen har man hur mycket tid som helst att förbereda sig inför större köp framöver medans man upptäcker denna fantastiska hobby!

Börja med att gå in på denna sidan och ladda ner den filen som finns där:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14496

Saltvattenskemi för Dummies är precis vad jag själv klarar av. :)

Läs gärna igenom de trådar som berör den storleken på akvarium du tänker börja med. Sökfunktionen på sidan är et utmärkt verktyg för dig!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack klaggemannen,, Jag har precis försökt att övertala min mor, som säger att jag ska ta en sak i taget, det vill säga mina pilgiftsgrodor (sök D.leucomelas på bilder i google för en titt)som nu är nyast i mitt "zoo-rum"..

nåja, jag hade tänkt fråga om jag fick hjälpa till hos grannen när han nu fixar till sitt kar om jag får, då är det ju många gratisfaktasvar :):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, han berättar ofta om när han varit och dykt på olika tropiska ställen, och som ett + i kanten, så såg vi ett program på animal planet där det dök upp en putsarstation och den föll han pladask för, speciellt när jag berättade att de räkor och fiskarna som putsar är vanliga i akvarium..

JAg hoppas på det bästa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Low budget: 300kr för en pump, 325 kr för en nanoskummare, belysningen är avhängit om du ska ha koraller och vilka sorter. En osmos är bra men beroende på vilket kranvatten du har kan det fungera utan. En fosfatremover i form av strumpa i karet för några hundra är nog bra om du kör utan osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, papi,finns nåt annat billigt helutrustat akvarium akvarium, runt 3000??

Belysningen blir nog rätt svår, iochmed att jag helst vill skaffa mjukkoraller och någon montipora,anemon acropora m.m.. det lär bli rätt dyrt, eller finns allt nödvändigt ljus i mollyhotell,? det skulle vara svårt att tro..

hur mycket kostar en osmos, och vad är det igentligen (en sån här? http://www.dusk.se/Osmos.jpg ) .. Är det en maskin som renar vattnet,hur mycket kostar den, och vad är en fosfatremover,hur tömmer man den och vart har man den ?(vad för strumpa är det?)

MVh Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg ett komplett nanokar (40L?) på Akvarielagret nyligen som både hade inbyggd UVC och skummare, så klart också pumpar och belysning för runt 3500 kr .

En osmos (som på din bild) renar vattnet som skall hällas i karet och kostar runt 1500 Kr. Fosfatremover är ett pulver som man stoppar i en strumpa i karet eller ett filterfack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, tack papi, vart ligger Akvarielagret??

Har sett a´tt de på exotic zoo har ett mollyhotell som jag skulle tro är på 40 L kostar 2500 kr med allting i (all teknik sand två fiskar och levande sten?)

Det låter som ett bra pris va?

Fast nu har det blivit lite tajtare med mina föräldrar,, jag har inte direkt frågat pappa, men har börjat tjata på mamma, men hon säger att jag inte ska ta upp det ingen och hon inte vill höra saltvattenssnacket igen på flera år!

VAD SKA JAG GÖRA!!??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säljer dom akvariet med sten och fisk? Låter som ett OK pris då. Akvarielagret ligger i Stockholm/Bromma men just det karet skulle säkert någon närmar dig kunna ta hem, ditt alternativ är ju dock billigare.

Det är ju bra om mamma o pappa stödjer projektet men hur du skall få dom intresserade vet jag tyvärr inte ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe.. har du någon äldre bror/ syster?

om du har det så kan man alltid få dem intresserade då blir det inte bara du som är sugen på att skaffa salt!Så gjorde jag.

Annars så tar du dina föräldrar till en salaffär och visar dem fina koraller och fiskar,samtidigt som du håller tummarna.

extrajobba hemma så du får ihop tillräckeligt med pengar.

det är dina pengar du får göra vad du vill med dem. XD

själv har jag lite osis då jag och brorsan som är intresserade av salt.planerar ett 310 L, så på tråden som senare kommer dyka upp kan du nog få mer fakta.

Såg ett 120L på Korallfisken komplett (utan fisk´&sten) för 9000.

OCh det var väldigt fint.

vad har tänkt för fiskar i karet?själv har jag kört med 2 A.percula i 1,5 mån

När du köper LS köp INTE stenar med många hål i,visst är de tuffa men i hålorna sitter krabbor som äter allt i dess väg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen johha! Kul med andra runt ens egen ålder!!!

9000 tar nog en lååååång tid att spara till, jag är 90% säker på att man fick två fiskar och lite sten med..

Jo, brorsa har jag, fast han är väl mest inne på sin moppe nu, eller, det kanske går att muta? :)

extrajobbar gör jag för fullt!!

Ska försöka ligga lågt ett tag med tjatandet ett tag och ta den tiden till att läsa här på forumet , och man kanske kan RÅKA lämna den här sidan uppe då och då så att de kanske börjar läsa!?

Ska FÖRSÖKA att övertala pappa han är lite mer "övertalig" :):)

Fortsättning följer!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack för alla svar hitills!!

Men nu kommer det frågor på 15 liter!!!

jag har ett svagt minne av att jag har lärt mej vad fosfat (och nåt annat) är, men vad är den normala halten? beror det på vad man har för volym på karet? hur påverkar man det??? Jag varkar vara för pantad för att fatte ett knyst av saltvattenskemi för dummies.. :(

Till exempel: vad är KH, Alkanitet, PH, och Salinitet ??

Hoppas ni inte tycker det är för mycket frågor :s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

använd sökfunktionen här på forumet den är super där kommer du att hitta andra som redan har ställt samma frågor...

den normala halten av fosfat är 0 i havet och det vill man efter sträva att ha i sitt rev akvarium med,

kh är buffert till ph-värdet= har du lågt khvärde så får du ett ojämnare phvärde som kan dala, och phvärde är ju vattnets surhetsgrad/hårdehetsgrad.

mvh andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

använd sökfunktionen här på forumet den är super där kommer du att hitta andra som redan har ställt samma frågor...

den normala halten av fosfat är 0 i havet och det vill man efter sträva att ha i sitt rev akvarium med,

kh är buffert till ph-värdet= har du lågt khvärde så får du ett ojämnare phvärde som kan dala, och phvärde är ju vattnets surhetsgrad/hårdehetsgrad.

mvh andreas

tex jag va?? :) men inte nu längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej viktor, trevligt att du är intresserad av att starta ett saltakvarium.

Och roligt att höra att du är påläst!, dock finns det alltid nytt att lära sig.

Vet inte om du är ny här på saltvattensguiden?, isåfall tycker jag du ska läsa runt här, kolla på andras akvarium osv och fråga dig för innan du börjar planera och bygga upp ditt akvarium.

Trevligt att din granne ska starta saltvatten också, fråga om du får vara med honom lite och kika och greja när han sätter upp sitt akvarium så kommer du lära dig massor.

Om han ska använda osmos så kanske du kan köpa 2 st 25 liters dunkar och hämta vatten hos honom ibland så slipper du lägga ut pengar på osmos till att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"salinitet" är "saltet".

skulle vara gla´ om jag hade osmos,slipper såå mycket omväxlingar i karet.

Ena dagen är karet fullt av Alger 2 dagar senare är det tomt,det beror ju på hur mycket vatten man fyller på och hur mycket ljus karet får.

kommer ej ihåg vad algerna hette.

men det dem livnär sig på fanns i kranvatten(det som man fyller på med).

Be om osmos vatten!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten,, det här med ljuset, om man nu skulle vilja ha nån montipora kanske Acropora Jättegärna ett gäng knappar och xenia/annan mjukkorall och skivisar, Då lär det bli rätt dyrt va??

fixar man till huven på akvariet (om det nu blir mollyhotell) eller duger standardljuset/en

Hur mycket kostar det med att fixa till det och hur får man tag på allt ljus? i närmaste saltvattensbutik?

/Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HeY! man brukar prata om en watt per liter vatten för att monti o acro ska trivas, så skaffar du dig ett 100 liters kar så behöver du runt 100 watt lampa! T5 lysrör funkar bra. MEN jag hade nog försökt få dig att titta på dessa färdiga kar som finns, med skummare, belysning och pumpar redan inbyggda, de är enkla och fungerar oftast bra. Läs runt i forumet så får du skapa dig en egen uppfattning!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...