Gå till innehåll

skall jag ha fosfatfilter?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

En kort men kanske inte så enkel fråga:

jag skall snart starta ett nytt akvarium. skall jag köpa ett fosfatfilter direkt? finns de nån nackdel eller kan de bara vara fördelar. är ju inte så särskilt dyrt heller. Finns de någon som helst anledning att inte ha ett fosfatfilter??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du till en början ska lägga dina pengar på annat.

Skulle det visa sig att du har för höga fosfatvärden kan man alltid fixa det sen. Du kan köpa hem lite Rowaphos och ta frugan strumpbyxor och lägga det i så länge.

Lägg för pengar till en början på bra skummare,belysning och cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kort men kanske inte så enkel fråga:

jag skall snart starta ett nytt akvarium. skall jag köpa ett fosfatfilter direkt? finns de nån nackdel eller kan de bara vara fördelar. är ju inte så särskilt dyrt heller. Finns de någon som helst anledning att inte ha ett fosfatfilter??

Tycker utan tevkan att du SKALL ha nått fosfat filter så kör med detta från starten.

När man stoppar i levandesten etc så dör alltid nått å då tar ju fosfat filtret hand om de den skall vara till

Så kör med det från början

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du till en början ska lägga dina pengar på annat.

Skulle det visa sig att du har för höga fosfatvärden kan man alltid fixa det sen. Du kan köpa hem lite Rowaphos och ta frugan strumpbyxor och lägga det i så länge.

Lägg för pengar till en början på bra skummare,belysning och cirkulation.

har redan lagt pengar på skummare, cirk o bel. så de blir inte en nedprioritering av de bara för att jag köper ett fosfatfilter. De senare är ju såass billigt, så för mej är de nog mer än fråga om de verkligen behövs, än en ekonomisk. Finns alltså bra fosfatreaktorer för 500:-! Jag har läst att de är i princip värdelöst med att bara lägga i substratet i en strumpa etc, utamn att de skall vara i en reaktor om de skall fungera hyffsat. Sen har jag också läst att de kan vara mkt svårt att få ner fosfat om de väl har ansamlats, talandes för att de är bättre att mota olle i grind. Wrangs idé tilltalar mej. Men jag får väl se...helst vill jag nog ha en bypass från returen, så jag skall se om deltec kan fixa till detta från början, så slipper jag en pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har redan lagt pengar på skummare, cirk o bel. så de blir inte en nedprioritering av de bara för att jag köper ett fosfatfilter. De senare är ju såass billigt, så för mej är de nog mer än fråga om de verkligen behövs, än en ekonomisk. Finns alltså bra fosfatreaktorer för 500:-! Jag har läst att de är i princip värdelöst med att bara lägga i substratet i en strumpa etc, utamn att de skall vara i en reaktor om de skall fungera hyffsat. Sen har jag också läst att de kan vara mkt svårt att få ner fosfat om de väl har ansamlats, talandes för att de är bättre att mota olle i grind. Wrangs idé tilltalar mej. Men jag får väl se...helst vill jag nog ha en bypass från returen, så jag skall se om deltec kan fixa till detta från början, så slipper jag en pump.

Jag håller med alla andra om att jag tycker du ska köra fosfatfilter från start, minskar riskerna för algproblem osv.

Dock så skulle jag nog inte driva filtret med bypass från returen utan driva det med tex en maxijet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker de beror lite på hur ofta du har tid med ditt kar. Tänker du viga en stund varje dag till ditt akvarium så ger jag dej absolut rådet att kika på ZEOvit system

Ted: Vad är zeovit? vilka fördelar o nackdelar har de jämfört med rowaphos?är alltså också ett fosfatfilter? kräver de mer skötsel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns de någon som helst nackdel med ett fosfatfilter/reaktor eller är de bara fördelar?? isåfall är de väl självklart att man skall ha detta...eller??? rowaphos är visat merst effektivt enligt en tysk studie.

De där med zeovit tar man inte till sej på en kafferast precis. Kommer avvakta med de. de utesluter väl inte fosfatreaktor??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt jonasroman för en liten trådstöld, men...

Bioted Marin: Det tycks som om ZEOvit minskar fosfat och nitrat. Själv kör jag med bakterieampuller (i vårt fall AquaConnect BactoPure/BactoFood) som gör detsamma med stor framgång (nästan lite för effektivt tom).

Finns det då någon fördel att köra ZEOvit istället för bakterieampullerna, eller är det samma sak med olika metoder...om du förstår mig?

Uräskta mig än en gång jonasroman!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Datate i Zeovit systemet doserar du bakterier för att inte få monokultur. Sedan använder du något som kallas ZEOstart 2 (bla kolkälla) för Nitrat och fostat minskningen. Du matar sedan dina bakterier med något som kallas ZEOfood 7. Fördelarna med ZEOvitsystemet är väl att det är ett lite mer komplett system än Aquaconnects version. ZEOvit systemet går ett par steg längre och utnyttjar vad de kallar för mulm (kikar man i svensk ordlista så är det restprodukter i trädhålor, inte riktigt samma sak som biprodukten av ZEOviten och bakterierna till sammans med fodret) Mulm kan sedan utnyttjas av korallerna som foder. När du pumpar "rengör" ZEOviten kan du med egna ögon se hur korallerna sträcker ut sina polyper för att fånga.

Det finns många företag som har bakteriesträngar i sitt sortiment men ingen som har samma som Korallen-zucht som är orginalet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu känns det som man håller på och totalstjäla tråden tyvärr, men man kan sammanfatta det lite snabbt med att den största skillnaden mellan bakterieampuller och ZEOvit-metoden är att man även ger korallerna mat då filtret pumpas/rengörs?

I övrigt ger de ungefär samma effekt...

Hur kan man säga att systemet är kostnadsmässigt...jag vet att man inte skall se till priser, men verkligheten bygger ju tyvärr på ekonomi. Idag räcker ett paket bakterieampuller (30st) 60v och kostar 800kr. Vid en kommande uppgradering till runt 800L så kommer samma paket räcka ca 30v.

Vad kan man ungefär beräkna att ZEOvit-metoden kostar att använda, utöver inköpspriset på runt 4000kr?

Ursäkta återigen för trådstölden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns idag ännu inga bakteriesträngar som klarar sig längre än ca 3 månader i bruten förpackning. Därför måste man om man kör med korallen-zuchts produkter köpa små förpackningar som man gör slut på inom 3 månader. Ampullversionen du använder är inte samma som ZEOVITmetoden. ZEOvitmetoden bygger inte bara på närings begränsning utan även på tillförsel av spårelement samt andra element i mindre mängder. Vad det kostar att driva ett ZEOvit system finns ett par trådar på Zeovit.com om. Du når inte samma resultat med att bara köra ampuller.

Alltså oavsett hur billiga ampuller man kan köpa så kan man inte nå samma resultat som med ZEOvitsystemet. I min butiks kar kommer jag att köra ZEOvitmetoden inte ampuller även om jag kommer att ha Probidio och aquaconnects ampuller och Fauna Marins bakterier. Varför ?? För att jag vill ha resultatet man får genom ZEOvit metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ni inte lite ute på tunn is när ni rekommenderar nybörjare att köra Zeovit? Det må vara effektivt, men det är inte en säker metod. Man balanserar på en tunn lina... blir det för låga värden så riskerar man att korallerna dör.

Ni vet ju inte ens om Jonas har tänkt att köra stenkoraller... och att köra mjukkoraller på Zeovit känns inte rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas har 20 år inom saltvattens hobbyn. Korallen-zuchts ena 15 meters kar är till hälften fyllt med mjukkorall och jag har med egna ögon sett att de stormtrivs även mjukkorallerna på De Jong såg ut att trivas. Med manualen och dialog så klarar alla nybörjare av att ha ett kar byggt på ZEOvit metoden idag. Jonas och jag har även mail kontakt där han angett att denna gången vill han köra med sps. ZEOvit metoden är en säker metod om man följer den men likt andra metoder så går det gärna åt skogen om man inte gör som man skall. Att inte mjuk korall skulle klara av att leva i så nära naturliga parametrar man kan komma stämmer inte.

vad jag vet, vet jag. Men inte du :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av diskussionen ovan verkar det framgå att både Zeovit och Deltecs fosfatreaktor ger fullgott resultat. Skillnaden verkat mest ligga i nerlagt arbetsinsats. Vill man leka apotekare så väljer man Zeovit vill man tryggt och lungt mest beskåda ett välmående revakvarium väljer man fosfatreaktor. Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Rowaphos och Ultraphos och även Biophos som kommer från korallenzucht är för att adsorbera fosfat. ZEOvit systemet är igentligen ett helt sätt att hålla optimala vatten parametrar. Anledningen att jag gav jonas en blink var bara att jag vet att han nämnde att köpa fostfat reaktor vilket är ett slöseri med pengar om man använder ZEOvit metoden (som förövrigt jonas svarade att den metoden var ett för stort lass för honom just nu). Att sedan diskussionen växte till jämförelser mellan olika fabrikat av bakterie är en helt annan sak. Fosfat adsorbat är alltså inte soff versionen av ZEOvitmetoden där man sköter fler parametrar än fosfat.

Man kan som sagt sköta ett saltvattens akvarium på många sätt. ZEOvitmetoden är bara ett av dem. Men det verkar inte riktigt klart för alla vad igentligen ZEOvitmetoden är därför försöker jag svara så rakt som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med Ted här,zeovit-metoden är inte alls krånglig längre,står exakt hur man ska använda de olika preparaten, det som är viktigt är att inte överdosera,hellre lite under

rek. jag testade metoden för 1,5 år sen,då var det krångligare, och jag tror att vissa

produkter då inte var färdigtestade, jag har även testat faunamarin, men tycker det är

krångligt, och ej så effektivt. sen kan man ju styra värdena med zeovitmetoden,om man inte vill ligga i riskzonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...