Gå till innehåll

Kejsare imperator


Texas

Rekommenderade inlägg

I akvarium behöver inte åldern spela så stor roll.. visst den måste ha uppnått en viss ålder för att KUNNA byta täckning men om fodret är för näringsfattigt, akvariet för litet eller fisken stannar i växten p.g.a. konkurrans eller akvariestorlek så kommer den inte färg om..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Taskigt å inte ge mitt svar på frågan.. :)

Med tanke på att ofärgade finns i några cm storlek och de utfärgade ligger runt 10 cm plus/minus några cm så skulle jag chansa på att de behöver vara 1-1,5 år innan färgen kommer fram..

Enligt the marine center och liveaquaria så går det att köpa dem utfärgade vid 5 cm´s storlek.. det är ju inte många år på nacken innan en sådan fisk är 5 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min litteratur så färgar imperator om vid ca 10 cm i sin naturliga miljö, men det kan säkert variera.

På 80-talet köpte jag en H ciliaris som var ca 2,5 cm och de färgar också om vid ca 10 cm. Den jag hade 'vågade' dock inte färga om när det var dax. När den hade storleken inne så upptäckte jag av en slump (en av alla andra nätter då man satt uppe med ficklampa) att den färgade om på natten, men på dagen så hade den ungfärgen. Det tyckte jag var mycker förbryllande och märkligt!

Vid samma tidpunkt så hade jag en semicirkulatus som var kung i karet, jag tror det berodde på det. Nåväl, till slut så färgade ciliarisen om även på dagen.

Jag har nu en imperator som var ca 4 cm när jag köpte den i september förra året. Snart har den fördubblat sin storlek så jag ser fram emot nästa omfärgning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Fick ett tips när jag var i usa, att om Pygoplites diacanthus matvägrar, så kan man blanda i lite PhytoPlan i maten,. Men vet inte om det fungerar på en Imperator. Min Imperator, äter allt. Men mest tokig blir han, om jag skrapar rutorna.. det verkar han älska.. han följer algskrapan hela tiden. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt en p.imperator som matvägrar.Har försökt med allt.Mysis,Atemia,räkor,torrfoder,spirulia,mygglarver.

Någon som har tips

Ocean Nutrition har ett frysfoder som heter Angel Formula som innehåller bland annat svamp. När jag hade Imperator var den tokig i det fodret.

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=54&cat=11

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köper det här.

Vet ej vem som är grossist på Ocean Nutrition i Sverige, men jag hoppas du hittar det i dina hemtrakter.

Eftersom jag bor i en stad som inte har något affär som erbjuder saltvattensprodukter så får jag nog klara mej utan

den maten. Man har inte något större int att ens försöka ta hem detta får man bara sälja ett par

svärdbärare om dagen så är man nöjd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...