Gå till innehåll

Högt KH


Trilobite

Rekommenderade inlägg

enkelt fixat, köp ett nytt test.

När jag startade min burk hade jag ett KH test från JBL och det visar väl en väldigt grov skala? bara i hela tyska grader 7, 8, 9 osv. Mitt låg med detta test konstant på 7 fast jag försökte höja det. När jag bytte till salifert visade det sig ligga på 14.

Så jag instämmer KÖP nytt test

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startade min burk hade jag ett KH test från JBL och det visar väl en väldigt grov skala? bara i hela tyska grader 7, 8, 9 osv. Mitt låg med detta test konstant på 7 fast jag försökte höja det. När jag bytte till salifert visade det sig ligga på 14.

Så jag instämmer KÖP nytt test

Var förbi min lokale akvarist idag, som hade alla tester utom just KH. Jaja, det finns ju inte så mycket i karet än, så det får klara sig över helgen!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAg gjorde ett vattenbyte på 50 liter och blandade till nytt vatten. Jag använde Calcium-Magnesiumfritt salt Tropic Marin pro-reef, vilket skall användas med kalciumreaktor eller tillsatser.

Som tillsats använder jag JBL CalciuMarin med strontium, en tvåkomponenters tillsats (Ca + Mg). 1 dl vardera skall ge en calciumhalt av 400 mg/liter i 50 liter vatten med balanserad magnesiumhalt till det. Allt gott och väl.

När jag nu mätte Kh med mitt gamla test (och hoppades på en sänkning i o m vattenbytet) visar det på ett KH på 21 - det har alltså ökat ännu mer. Det gör att jag misstänker att det är saltet/tillsatsen som överhöjer KH, snarare än att testet visar fel. Vad skall jag göra?

Mina tester visar att Ca är lite lågt (350-370 mg/l) och att Mg är ok, kanske lite högt (1800 mg/l)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAg gjorde ett vattenbyte på 50 liter och blandade till nytt vatten. Jag använde Calcium-Magnesiumfritt salt Tropic Marin pro-reef, vilket skall användas med kalciumreaktor eller tillsatser.

Som tillsats använder jag JBL CalciuMarin med strontium, en tvåkomponenters tillsats (Ca + Mg). 1 dl vardera skall ge en calciumhalt av 400 mg/liter i 50 liter vatten med balanserad magnesiumhalt till det. Allt gott och väl.

När jag nu mätte Kh med mitt gamla test (och hoppades på en sänkning i o m vattenbytet) visar det på ett KH på 21 - det har alltså ökat ännu mer. Det gör att jag misstänker att det är saltet/tillsatsen som överhöjer KH, snarare än att testet visar fel. Vad skall jag göra?

Mina tester visar att Ca är lite lågt (350-370 mg/l) och att Mg är ok, kanske lite högt (1800 mg/l)

tropic marines salt är väl inte calcium o magnesium fritt, utan enbart lägre halter??

Därav nu ditt höga magnesium. Ditt höga magnesium kan vara en orsak till de höga kh:t..de binder till kalciumkarbonat o förhindrar ytterligare precipitation, o därmed höjer KH:t. Vidare kan ditt låga calcium också vara en förklaring, om du höjer calcium med kalciumklorid kommer kh att normaliseras sås småningom. de är viktigt att du inte höjer de med kalkvatten eller kalkreaktor eller nån "balanserad" metod. de ska i detta läge av obalans justeras med en höjning av calciumet med enbart calciumklorid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt texten på burken står det att det är specialtillverkat för att användas med kalciumreaktor eller tillsatser - förstod jag fel när jag tolkade detta som att man måste tillsätta all Ca + Mg? Det var ju Pinsamt med stort P. Värdena är nu efter natten hursomhelst 400 mg Ca/liter och 1600 mg Mg/liter o KH 22.

Om jag fattat rätt bör jag snabbt göra ett vattenbyte med bara saltet + kalciumklorid. Nu har jag ju ingen sådan hemma men tillsats 1 borde rimligen vara kalciumklorid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tm pro reef, reef crystal m.fl är menade att hålla NSW-värden (natural sea water) vid en salthalt på 1.025/25 grader C - sen kan nog detta slira lite från batch till batch.

utav "konfektions-salten" tycker jag att reef crystals toppar ligan.

Jag har också en teori om att vissa ämnen i saltet skulle hamna längre ner i hinken under transport...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt texten på burken står det att det är specialtillverkat för att användas med kalciumreaktor eller tillsatser - förstod jag fel när jag tolkade detta som att man måste tillsätta all Ca + Mg? Det var ju Pinsamt med stort P. Värdena är nu efter natten hursomhelst 400 mg Ca/liter och 1600 mg Mg/liter o KH 22.

Om jag fattat rätt bör jag snabbt göra ett vattenbyte med bara saltet + kalciumklorid. Nu har jag ju ingen sådan hemma men tillsats 1 borde rimligen vara kalciumklorid?

Ja, de låter korrekt. TM är ju komplett från början, kanske med lite lägre calciuminnehåll dock än tex reef crystal, eftersom de är anpassat till kalciumreaktorbruk. För kalciumets del behöver du inte byta vatten, där tillsätter du bara kalciumklorid. KH kommer sjunka av sej självt när du fått upp calciumet. Om du sen har ett bra calciumvärde(420-450) med ändå högt kh, så gör ingenting annat än att följa calcium. Så fort calcium går ner tillsätter du kalciumklorid igen. Till slut kommer kh ramla ner till ett bra värde om du gör så...de kan ta lite tid, men de gör absolut ingenting. Ett vattenbyte gör nog inte så mkt nytta, de behövs isåfall ett mkt stort vattenbyte, som jag tror kan vara oklokt. Ditt problem är inget att oroa sej för, med ovanstående förfarande kommer detta reglera sej självt ganska snart. Observera att du skall upphöra med kalkvatten så länge denna obalans råder(eftersom kalkvatten höjer även kh, inte bara calcium), o naturligtvis även kalkreaktor om du har en sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tm pro reef, reef crystal m.fl är menade att hålla NSW-värden (natural sea water) vid en salthalt på 1.025/25 grader C - sen kan nog detta slira lite från batch till batch.

utav "konfektions-salten" tycker jag att reef crystals toppar ligan.

Jag har också en teori om att vissa ämnen i saltet skulle hamna längre ner i hinken under transport...

tror du verkligen de?? salterna väger nog såpass lika så de kan inte ske någon transport i ett sådant tätt medium. Inre ens med skillnader på 100% tals procent i densitet tror jag de skulle ske någon som helst vandring av salterna. Inte i ett fast media.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era kommentarer, det känns väldigt bra att få svar på de undringar man får.

Ditt problem är inget att oroa sej för, med ovanstående förfarande kommer detta reglera sej självt ganska snart. Observera att du skall upphöra med kalkvatten så länge denna obalans råder(eftersom kalkvatten höjer även kh, inte bara calcium), o naturligtvis även kalkreaktor om du har en sådan.
Jag är ju precis i uppstarten (ploppade i LS i torsdags), så jag har inte direkt någon biologisk aktivitet som kan förbruka några joner - jag är därför orolig att ligga på tvärhögt KH under hela uppstarten.

Ifall detta inte är något katastrofproblem är det iofs inget att oroa sig för, då kommer det väl att justera sig när aktiviteten kommer igång om ett par veckor. Jag själv har ingen aning om hur allvarligt ett så pass högt KH är för organismerna (de arma polyper jag fick med t ex), eftersom vattnet ju blir väldigt mineralhaltigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era kommentarer, det känns väldigt bra att få svar på de undringar man får.Jag är ju precis i uppstarten (ploppade i LS i torsdags), så jag har inte direkt någon biologisk aktivitet som kan förbruka några joner - jag är därför orolig att ligga på tvärhögt KH under hela uppstarten.

Ifall detta inte är något katastrofproblem är det iofs inget att oroa sig för, då kommer det väl att justera sig när aktiviteten kommer igång om ett par veckor. Jag själv har ingen aning om hur allvarligt ett så pass högt KH är för organismerna (de arma polyper jag fick med t ex), eftersom vattnet ju blir väldigt mineralhaltigt.

De behövs inte nån mkt biologisk aktivitet. förhållandet mellan calcium o karbonat o när detta förbrukas sker från första sekunden. de är jonreaktioner som inte är beroende av nån biologisk aktivitet. de kommer reglera sej själv om du bara håller calcium uppe med kalciumklorid o undviker kalkvatten. har du ny sand i akvariet?? tillförsel av ny sand som ej är mättat med magnesium kan också sluka en del karbonater o hjälpa ner ditt kh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm. Alla värden acceptabla utom fosfat (fortfarande på 1-2 mg/liter, trots Phosphate-Minus). Vad som är mer irriterande är att kH fortfarande är nästan oförändrat på 19-20. Ca ligger på 400 och Mg på 1600 mg/liter. Hur pass allvarligt är ett så högt kH? Jag får väll göra ett 50% igt vattenbyte i värsta fall. Fasen vad jobbigt. Nu har det gått i två - tre veckor med rätt oförändrade värden (har haft 0,1 i Nitrit som värst), men man vill ju att alla värdena skall gå åt rätt håll. fnys.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...